Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Ka trur dere om inngang her no? Virker jo svært attraktiv på dagens kurs. Avvente litt til kanskje?

Jeg tror det er en bra inngang. Sitter på noen aksjer etter å ha tatt et tap i forbindelse med dårlige kvartalstall.

1 Like

14.9% av aksjene er shortet. Disse skal nok innløses etter hvert med reisetall fra juni/juli og fremover mot Q3. Teknisk så ligger det solid støtte rundt 170, og selv tror jeg på en økning opp mot 200 på kort sikt.

Likevel er denne aksjen langsiktig om man tror på lavkost-reiser til utlandet / satsningen til Kjos. Med store investeringer og bestillinger blir gjelden svært høy i sammenheng med inntjeningen. Derfor har også lønnsomhetsvurderingen falt dette kvartalet, men det vil nok ta seg opp igjen.

3 Likes

Denne er vel en typisk aksje hvor du må beregne å snitte ned da den er i fallende trend.

1 Like

Med mindre man tror bunnen er nådd og vinden har vendt! Det tror jeg. Men sidelengs blest kanskje en stund.

Hehe, ja men man skal aldri anta at man treffer bunnen. Kan være lurt å spare litt cash i tilfelle du ikke handler perfekt hver gang : )

2 Likes

Vanskelig å vurdere denne nå. Hvis en tar bort salget av Bank Norwegian og Norwegian Finans Holding som ble gjort så har de egentlig driftsmessig endt på omkring 1 mrd i regnskapsmessig underskudd. Nå er det selvsagt en veldig forenkling, men synes uansett det gjør det vanskeligere å finne bunnen. Jeg har kikket litt på denne en stund, men med de tallene i tillegg til at det er mye annet spennnende på markedet så har jeg ikke turt å ta sjansen på denne.

1 Like

Norwegians største utfordring er at de ikke er i en allianse, det gjør at langdistansesatsingen blir sårbar når ting kanselleres, ref. flyet fra Oakland som nå vel er forsinket på tredje dagen.

At de er begredelige på informasjon er også et element som gjør det vanskelig å ha tillit til dem.

Når det skal sies, den eneste gangen jeg har hatt problemer med en flight, var en gang flyet måtte snu for å returnere til Gardermoen etter å bokstavelig talt ha vært 400 m fra bakken i Molde. Tungt snøvær gjorde at bakkemannskapet ikke rakk å brøyte før de måtte starte om igjen. På Gardermoen gikk det omtrent 1 time fra vi landa til jeg hadde rom på et av de nærliggende hotellene. Men så var dette innenlands og.

Jeg tror vi skal videre ned til vi får pasasjertallene fra juli-august, samt et potensielt godt q3 i oktober, så kan vi vel kanskje begynne å se en reversering av trend. Det som hadde vært en megatrigger er en allianse med easyJet og Ryanair. Da kunne de ha bitt fra seg, men med hensyn til kanselleringer ville det kanskje ikke kommet Kjosfaste passasjerer til gode da alle tre opererer med høye belegg på sine reiser. Men en pilot fra Ryanair bak spakene på en Norwegian-maskin kunne kanskje hindret en negativ overskrift eller to.

http://www.telegraph.co.uk/travel/news/norwegian-plans-to-join-forces-with-ryanair-easyJet-low-cost-alliance/

Bare et par ustruktrerte tanker før avreise Gardermoen. Ikke med Norwegian, men Thomas Cook til Palma. Vamos a la playa!

2 Likes

Hvordan så du for deg at dette skulle gjenomføres?

Tja, det er ikke sikkert det er en norm i bransjen. Men planene til RyanEasyNorwegian Air er vel å ta store andeler i langdistanse om de går i allianse. Om de da f.eks har en hub i x flyplass i USA skulle de vel klare å sette en mann bak en maskin fra en av partnerne.
En slags avart av “damp lease”.

De kan vel også i større grad benytte seg av wet lease gjennom sesongene (er vel ulik ferieavvikling i UK og Norge).

Det er mulig å lease ut maskiner til ett annet selskap for så bemanne dette fra leasers AOC, men det er ikke en spesielt smidig måte å drive forretning på.
Wetlease spiser av bunnlinja i store jafs, så å basere modellen sin på dette er jo ren galskap.

Nei, men dersom de inngår en allianse kan det vel tenkes at de firer litt på kostnadene ved å lease av hverandre. Så fremt de ikke tråkker på hverandres tær. Eller er bransjens kutyme rigid på reglene rundt lease? Dette kan jeg lite om. Jeg tenker bare at NAS (og andre low cost) må tenke litt annerledes.

En form for codeshare kan nok oppnåes med dette samarbeidet.
Det er i hovedsak lovverket rundt luftfart som setter en stopper for å flytte personell og fly individ fram og tilbake og ikke tankemåten til selskapene.
Dette har i all hovedsak med ansvarsforhold å gjøre.

1 Like

Riktig, men da var det avklart. Men da kan de i hvert fall sende hverandres pasasjerer med flights fra partnerne, slik star alliance løser det på gnitrende vis. :slight_smile:

1 Like

Fikk heldigvis se et oppsving i NAS i dag. Det så dystert ut en stund, der den lå nesten helt nede på 170. Den tok seg opp etter at disse artiklene ble publisert, den ene om hvor stor effekt lav dollarkurs har for Norwegian, den andre om innsidekjøp av ny CFO.

Jeg tipper NAS åpner opp i morgen.

Kjøote for 150K i dag så håper den kan gi litt bedre humør i morgen :slight_smile:

1 Like

Et lite utdrag fra artikkelen som viser to forskjellige analytikeres uttalelser. Er mye faktorer som spiller inn og tydelig at en ser sprikende konklusjoner.

Analytiker i den britiske storbanken HSBC, Andrew Lobbenberg, tror aksjen vil fortsette å falle.

– Andre kvartal viste at kostnadsnivået i Norwegian er fullstendig ute av kontroll. Selskapet har bestilt flere nye fly enn de trenger, etter vår oppfatning, og de har en rekke finansielle utfordringer. Vi tror derfor at aksjekursen vil fortsette å svekke seg de kommende månedene, sier Lobbenberg til Finansavisen.

Analysesjef i Norne Securities, Karl-Johan Molnes, tror høsten blir bedre enn ventet.

– Det er enorme sesongvariasjoner i aksjen, og tredje kvartal blir som regel bedre enn ventet. Vi tror derfor det er en stor oppside i aksjen nå, sier han.

1 Like

Hvis man leser Norne sin komplette analyse av NAS aksjen, så kan det oppfattes som en trading-buy anbefaling, istedet for et rent kjøp.
Norne er ikke utelukkende positive, og påpeker at det er både operasjonelle og finansielle utfordringer som må løses for at NAS skal være et langsiktig godt kjøp. Kjøpsanbefalingen er nesten utelukkende basert på at Q3 kan overraske på oppsiden, og at vi får en kortsiktig reaksjon oppover.

2 Likes

Er det ikke litt illevarslende med 15% short?Kjærlighet gjør blind sier nå jeg. Jeg har tatt hintet for å si det sånn :wink:

Noen som har regnet på, eller sett utregninger for, hvor mye svekket dollar/styrket krone har å si for bunnlinja til NAS?