Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

The total number of passengers flown in July 2017 was
3,358,565 compared to 2,925,882 last year, an increase of
432,683 passengers (15 %).

Compared to the same period last year:

  • Total passenger traffic (RPK) increased by 23 %
  • Total capacity (ASK) increased by 24 %
  • The load factor was 94.3 %, down 0.3 p.p.
1 Like

Nas har vel heller aldri hatt så mangen fly som nå, så veksten er vel ikke overraskende ?

Fyllingsgraden er lavere som jo er negativt, men økningen av antall passasjerer er pen. Jeg var inne i Nas rundt 350 i fjor, var med opp til 37x og fikk solgt meg ut såvidt i pluss…:grinning:

2 Likes

Eg har aldri handlet i nas, men eg bare tenkte at siden det stadig er flere fly, så henger vel det sammen med at passasjertall også øker.
Har ingen formening om nas i det hele tatt, sikkert ett for “seriøst” selskap for min del.

PS: har stor respekt for det Kjos har bygget opp her

1 Like

Fra E24

Kapasiteten (målt i ASK – antall tilgjengelige setekilometer) økte med 24 prosent fra samme måned i fjor, mens fyllingsgraden gikk ned med 0,3 prosent fra i fjor til 94,3 prosent, noe som viser at selskapet fylte en litt lavere andel av setene.

Norne Securities kaster kortene:

NAS nok en gang med skuffende månedstall. Yield fallet for juli på 6% er like stort fall som for juni måned.

RASK – Revenue per available seat kilometer for juli på 0.46 er såvidt over guidet CASK – Cost per available seat kilometer for resten av året.

Selskapet trenger å forandre sin strategi for å overleve på lang sikt.
Nå tjener de litt i sommerferiemånedene juli og august med nesten fulle fly. Resten av året er det store tap.

Noe av dette er syklisk svake markeder, noe er uflaks, men i bunnen er det feil strategi.
Det er ikke lurt å fly alle langt og billig når andre kan utnytte flyene til å fly passasjerer langt for langt mer.
Det virker også som om noen rett og slett har feilberegnet kostnadene ved å drive langdistanseflyvninger.

Hva med feeder avtalen med RyanAir? Den kommer nok og vil hjelpe både RyanAir og NAS, men det betyr svært lite i den store sammenhengen.

Alt håp er ikke ute for NAS aksjen. De har rundt NOK 80 per aksje i verdi i Bank Norwegian (NOFI NO) og det er store merverdier i selskapets flypark,
Selskapet kan realisere verdiene gjennom Sale/Leaseback avtaler og sakte men sikkert over en 5 års periode endre strategi, men inntil vi ser at
selskapet endrer kurs er det ikke forsvarlig å anbefale noe annet enn det vi ser at dette går mye dårligere enn forventet også i juli.

Vi nedgraderer aksjen til SALG med kursmål NOK 150 fra KJØP med kursmål NOK 215.

1 Like

Det norne skriver er årsaken til skepsisen i markedet, og den lave kursen pt.

MEN:
Når du vokser som NAS gjør, med nye destinasjoner og baser etc, kan man da regne med at man samtidig har verdens råeste kostnadsstruktur?

Selvom man skal optimalisere underveis, så kommer i grove trekk kost optimalisering etter vekst.

Dobbelt men:
Don´t fight the market/sentiment/trend er det vel også noe som heter.

2 Likes

Satt inn en stop-loss i dag tidlig på 188 fordi jeg ikke kunne følge med på starten i dag, som jeg ser gikk gjennom… Da røk halve posisjonen med en liten gevinst så får man se hvor man evt. kommer inn igjen :slight_smile:

Litt av utfordringen er vel at det presser seg frem et finansieringsbehov snart, med mindre NAS gjør konkrete tiltak eller endrer strategi/operasjonell modell ?

Så vidt jeg forstår kan de selge fly eller noe annet (NOFI feks). Ellers er jo refinansiering smart for alle med lån :slight_smile:

NOFI er tatt høyde for med 80kr/aksje i Norne sin verdivurdering på 150kr/aksje.

Salg av fly til fordelaktige priser vil trolig øke markedsverdien til NAS.
Brannsalg for å dekke gjeld vil ha motsatt effekt.

1 Like

Mener du at de kan komme til å ikke kunne betjene lånene sine?

Er et stykke dit, de er temmelig likvide såvidt jeg leser i Q2 rapporten, 5 milliarder i cash.

1 Like

Jeg sier ikke at de ender opp dit, men lønnsomheten bør opp.

De har ikke bare 5Mrd i cash, de har også 19Mrd i gjeld + fremtidige leveranser av fly som vil øke gjeldsbelastningen.

3 Likes

Pay wall på den nederste, hva sier de i grove trekk?

Litt misvisende tittel, men i korte trekk handler det om at IAG kan finne på å legge inn bud på NAS. Videre stilles det spørsmål til om Norwegian må “ned i knestående” før det skjer, eller om vi snakker dagens kurser +30-40%.

En dobbel bunnformasjon bekreftes med sluttkurs over 196 i dag. Gjenstår og å tette gapet på 204, noe som kan skje allerede i morgen. Ingen motstand for 215-220 nivået.

Legger ved denne og

https://seekingalpha.com/article/4092574-norwegian-air-shuttle-buy-aggression

2 Likes

Følg med på NAS nå, er interessant å se på ordreboka nå. Ikke lenge til vi bryter 200 kr.

2 Likes

Shorten er redusert fra 15.6% til 13.8%

2 Likes

Kanskje litt optimistisk, men ligner ikke dette litt en dobbel bunn?