Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Molnes er jo absolutt en analytiker som har bevist at han ikke har peiling. Kursmålet ble oppjustert fra 155 til 240 i april når kursen sto over 300. De som shortet eller solgte aksjene sine tapte store penger på å høre på Molnes - selv om man kunne dekket inn noe av tapet de siste månedene.

Videre kritiserer han Kjos & co for ikke å ha peiling på flydrift. Blant annet sier Molnes at “Norwegian er et bunnløst sluk, og det før de har fått levert alle Dreamlinerne sine. Det første Bjørn Kjos bør gjøre er å legge ned langdistansesatsingen. Nå skal selskapet også satse i Argentina, et marked der ingen tjener penger.”

Hadde Norwegian satset kun på kortdistanse så ville de blitt spist opp av Ryanair eller andre. Ja, det er enda ikke sikkert at langdistansen lykkes, men hadde man ikke satset så ville Norwegian garantert gått konkurs. I tillegg sørger jo nettverket på langdistanse til at folk flyr videre med Norwegian på kortdistanse (og omvendt). Videre kan man si mye om Argentina, men hele poenget er jo å få utnyttet flyparken optimalt når det er lavsesong på nordlige halvkule. Som lavprisselskap blir det tøft å satse dersom “block hours” ikke er høy nok. Færre problemer med Dreamlinerne på langdistanse og økt bruk av 737-800 i lavsesongen vil gi positive utslag på bunnlinjen.

Jeg har troen på Kjos og støtter strategien til selskapet. Fortsatt høy risiko, men hadde man hørt på Molnes så ville selskapet gått konk for lenge siden.

2 Likes

Renteregulering

Det er fastsatt ny rente for NO0010809940.
Ny rentesats i perioden 21.08.2018 - 21.11.2018 er 4,97.
Ticker:NAS09

Den nye rentesats (og rentebindindingsperiode) er fastsatt i henhold til avtale,
jf. låneavtalens og tegningsinnbydelsens/lånebeskrivelsens bestemmelser.

Se vedlagt dokument for utfyllende informasjon.

(Publisert av Nordic Trustee, Maren Kathrine Bekkeseth Dahl)

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=457493

Nyheten er levert av OBI.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180817.OBI.20180817S90

Norwegian Air Shuttle ASA - Sale of six 737-800 aircraft

Arctic Aviation Assets, a subsidiary of Norwegian Air Shuttle ASA (“the
Company”), has today signed an agreement to sell six Boeing 737-800 aircraft.
These aircraft are currently operated by the Company. The first aircraft will
be delivered to the buyer in November 2018 and the last aircraft will be
delivered in August 2019. Sale proceeds will be used to repay debt and to
increase the CompanyŽs liquidity. The sale is part of the ongoing fleet renewal
program and as such in line with the CompanyŽs long term strategy.

Further information
Geir Karlsen, Chief Financial Officer, phone: +47 916 08 332
Stine Klund, Investor Relations Officer, phone: +47 986 99 25

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=458101

Nyheten er levert av OBI.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180825.OBI.20180825S4

1 Like

Vil tro at denne meldingen setter ytterligere fyr på aksjen.

Dette er varslet for en god stund siden, og skal i teorien være priset inn.

Det ble eksempelvis skrevet om i min blogg at dette var nært forestående her: https://aksjefokus.no/norwegian/

Klippet fra Xtrainvestor:
Norwegian just announced sale of six Boeing 737-800 NG, all currently being operated. The company provides limited informationbesides that proceeds will be used to repay debt and strengthen liquidity. I.e. no book gains or loss mention. However, this is Ex-Im financed aircraft and assuming seven year average age, debt shouldbe about 49% of book value - down from 85% seven years ago -and thus 51% equity. We assume average selling price to be about USD 30-31m per aircraft, addingup to total proceeds for all six aircraft about NOK 1,550m, whereof ~NOK 760m is pledged with debt and ~NOK 790m will contribute to increased liquidity. By so, the company is now starting the process of selling off older aircraft and up to 140 aircraft claimed to be due for sale by mgmt. This is part of the company’s long-term strategy, partly to renew the fleet and also todeleverage. We expect further sales to be announced. We reiterate our Buy recommendation with a target price of NOK 375, corresponding to 14x P/E’19e, in line with our updated NAV.

1 Like

Tror ikke det setter fyr på aksjen, men det løser et pengebehov de fleste analytikerene mener ligger der.

1 Like

Hvem mener dette utenom de veldig kontrære Norne Sec?

Eller for å snu spørsmålet. Finnes det noen analytikere eller seriøse investorer som mener at Norwegian ikke har et pengebehov fremover ( flysalget bekreftet vel egentlig at det var et behov som nå ble dekket for en stund).

Et annet spørsmål er jo om Norwegian hele tiden har planlagt å selge fly underveis for å finansiere kjøpet ( for å få ned enhetskostnaden). Eller om det er mindre inntekter enn ventet som tvinger dem til å selge.

Uansett så er jo et mer spennende spørsmål hvor mye penger de sitter igjen med etter at kostnadene for flyene som nå selges er trukket ifra og hvor lenge de pengene varer

1 Like

Det er gjort veldig klart, helt siden disse 200+ flyene ble bestilt at dette er et ledd i strategien om å ha en flypark som har lav snitt alder og som er drivstoff effektiv. Det gjøres ofte på samme måten i skipsfart og rigg bransjen så dette er ikke noe “nytt” eller noe de må gjøre.

Skulle NAS fortsette å tape penger i 2019-2020. Da trenger de penger, det klarer alle å regne seg frem til.

Du ønsker altså ikke svare på mitt spørsmål. IC. Jeg ville ikke kommet med påstander som en ikke kan dokumentere eller stå inne for. Jeg kan nevne Pareto som en aktør som ikke mener de trenger ytterligere funding.

De trenger ikke funding i så måte, for de bryter ikke med lånebetingelsene. However, jeg tror alle ønsker at de har en mer solid likviditet enn det de har pt med 7-10% egenkapitalandel.

Nå solgte de jo fly, så da er jo funding sikret.

Funding Secured, no pun indented? :wink: :wink:

Om jeg ikke husker helt feil så har vel også Pareto basert seg på at NAS får inn penger ved å selge fly, mao sikre seg funding den veien.

Så lenge jeg har vært interessert i NAS har det vært selvfølgelig at Dreamlinerne kan og vil brukes til å dekke lånebehov. Leasing, salg osv. Derfor har mulige betalingsproblemer på lån, som stadig dras opp av analytikere og andre, vært dårlig argumentert. Man bruker de verktøy man har i verktøykassen, for å komme seg videre i den retning man ønsker. Ganske selvsagt. Det er selvsagt risiko involvert fordi man ikke vet hvordan markedet vil være. Norwegian satset og det ser ut til at de gjorde noen bra valg.

1 Like

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Evilfreud (11 likes)
  1. @aksjefokus (8 likes)
  1. @hstray1 (5 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Inkognito666 (5 likes)

  2. @VargVemund (4 likes)

  3. @Savepig (3 likes)

  4. @UNO (3 likes)

  5. @TekBot (3 likes)

  6. @Defender (2 likes)

  7. @Storg (2 likes)

Gratulerer!

Det stilt spørsmål ved Q2 presentasjonen vedrørende Sibir korridoren. Dette klippet beskriver hvorfor dette er så viktig, og hvorfor NAS er ganske opptatte av å få til en avtale.

Vedrørende prising av seter er også denne av interesse:

2 Likes

NAS i Oakland foran Antonov An-225 Mriya :rofl: #randomyoutubesurfing

1 Like

Elnæs " Tror Norwegian får fordel når oljeprisen stiger"

Jeg har NAS og er litt mer todelt. Åpenbart høyere kostnader, men det er også helt klart at det skaper et konkurranse fortrinn, spesielt med MAXene som nå har begynt å komme ut. NAS sin flyflåte blir heller ikke akkurat mindre attraktiv i dagens marked hvor også Kjos hintet til sin avgang i helgen.

Invitation to presentation of Norwegian Air Shuttle’s third quarter report

Norwegian will release the third quarter results Thursday 25 October 2018. The
report will be made available at 7:00 AM (CET) at norwegian.com and newsweb.no.

The Company will present the results at 8.30 AM (CET) at its interim headquarter
in Snarøyveien 36, Fornebu. The presentation will be held by CEO Bjørn Kjos and
CFO Geir Karlsen.

If you want to attend the presentation, please register by email to
[email protected] no later than Tuesday 23 October.

The presentation will be held in English. A live webcast will be available at
https://www.norwegian.com/uk/about/company/investor-relations/. In addition to
questions from the audience, we will open up for questions sent to
[email protected] with subject “Question Q3 presentation”. It is
worth noting that questions from the audience will be prioritized in the event
of time constraints.

Norwegian Air Shuttle ASA
Oslo, 1 October 2018

Ref:
Stine Klund, Investor Relations Officer
Phone +47 986 99 259
E-mail: [email protected]

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=460442

Nyheten er levert av OBI.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20181001.OBI.20181001S48

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @aksjefokus (8 likes)
  1. @hstray1 (5 likes)
  1. @Inkognito666 (5 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Savepig (3 likes)

  2. @Defender (2 likes)

  3. @Storg (2 likes)

  4. @Evilfreud (2 likes)

  5. @Johan07 (1 likes)

  6. @Montebello (1 likes)

  7. @UNO (1 likes)

Gratulerer!