Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

07/01-2019 08:00:00: (NAS) Traffic figures for December 2018

Rart hvordan to lavprisselskap kan operere så til de grader ulikt, der Ryanair topper verstplassering år etter år mens NAS topper bestplasseringer!

Det morsomme er jo at de som flest misliker fungerer som et pengetrykkeri, mens det alle liker sliter med å overbevise investorene om sin verdi.

1 Like

Enig - jeg tror likevel mest på Norwegian. At folk i det hele tatt gidder å fly Ryanair skjønner jeg ikke. Mange blir lurt til å betale ti ganger så mye for en eksra kolli enn de betalte for biletten. Men det som er mest utrolig er det vanskelige billettsystemet (les: jeg har føydd Ryanair en gang for mye), forferdelige seter osv osv.

Norwegian: stikk motsatt. Enkelt, ryddig, raskt, billig, nye fly osv. Det eneste jeg kan se på som en mulig utfordring for Norwegian er om verdensmarkedene faller og vi får en sparekulur istedenfor en reisekultur. Å benytte analyser der man forventer at NAS skal gå i brudd med lån virker søkt. Ensidig. Synd analytikere nok dessverre ikke er nøytrale.

Utfordringen til NAS er at de har strukket strikken så langt det er overhode mulig å strekke den. De har ikke vist at de har kontroll på veksten, samt at de har satt seg i en posisjon hvor de kan bryte EK kravene med litt uflaks. Når de på toppen av dette ikke kommuniserer troverdig om hva de gjør for å reduserer risikoen blir folk utrygge og velger noe som er tryggere.

Derimot, hvis de får kontroll på driften, og får tatt ut oppsiden som ligger i stor-skala drift, nye fly, fly til utleie osv. Så kan det bli en hyggelig reise som aksjonær. Men da må du like risiko.

1 Like

Kan hende men det er dette punktet jeg føler meg sikker på at Kjos og co har kontroll på. Jeg liker at de tar kalkulert risiko.

Her er jeg uenig, jeg mener at DY tilsammen har tatt for mye risiko. Hvis det oppstår en ny askesky sitauasjon så er DY i brudd på EK betingelsene veldig raskt. Og det kan oppstå flere lignende situasjoner, vi vet enda ikke hvordan Brexit vil slå ut. Det er ikke sikkert at man har rigget seg slik at det ikke blir lengre driftsavbrudd, osv…

10/01-2019 15:49:09: (NAS) Flaggemelding i Norwegian Air Shuttle ASA

Syntes denne presentasjonen fra SEB Nordic seminar 8 Januar var meget oversiktlig og bra

2 Likes

Morgendagens Finansavisen:

NAS er i dag på det laveste nivået de siste 5 årene. Kan være en gylden anledning til å gå inn nå med tanke på et evt IAG oppkjøp i løpet av året. Men kursen kan også gå videre ned om IAG skulle kvitte seg med aksjene sine.

2 Likes

Det ligger helt klart i kortene at selskapet rydder opp, og skal få en positiv bunnlinje før selskapet havner på utenlandske hender.

1 Like

Vilt spennende. Så spennende at det er klin umulig å ikke være med på dette. Får meg ikke til å selge. Enig at det er kjipe greier for kursen hvis IAG selger seg ut. Men de sa jo de ville selge hvis det ikke blir noen avtale…

2 Likes

NAS bykset 12% i dag på tilsynelatende ingen nyheter. Mulig at det er shorterne som begynner med inndekkingen nå når vi på det laveste kursen har vært de siste 6 årene.

Kan jo også være meglerhus som har bestemt seg for å kjøpe seg inn, men holder en knapp på short inndekking. Kan være meget skummelt å sitte short med tanke på IAG-oppkjøp. På den andre siden er det jo en fare for mislighold av lån for NAS i første kvartal.

Det er utrolig moro å sitte i volatile NAS når man treffer riktig på inngang.
Ikke fått fulgt med siste dager pga jobbreise, men var det noe spesielt som startet dette idag? Blitt noen urealiserte kr på aksjekontoen ekstra detta… :slight_smile:

Nei - kanskje finansavisens artikkel men ingen egentlige nyheter der så vidt jeg kan se.

EDIT:

Samtidig touchet den støttenivået på 163 i chartet.

Det jeg synes er skummelt er om markedet generelt skulle falle plutselig, da går NAS gjennom dette støttenivået som har holdt lenge.

1 Like

I mange selskaper når man ser kursen gå mye uten nyheter så er det risiko for emisjon i etterkant (kjører opp kursen for å få inn mest mulig penger). Tviler på at det er tilfelle her.

På ett eller annet tidspunkt må jo de som er short ta valget om å kjøpe tilbake aksjene. Kan godt hende de kjøpte tilbake en god del i dag.

Dette viser meg at NAS mener alvor, og er i gang med å ta nødvendige grep for å evne å kunne spare minimum 2 milliarder i kostnader årlig. Mer fokus på økt frekvens på ruter som gir økonomisk mening(gevinst), og noen omjusteringer på lokasjonen på basene. Ser veldig frem til å se hvilke andre grep som tas igjennom året, da dette nok kun er en liten del av det.

#Focus2019: Launched cost savings program, contributing to estimated savings of minimum NOK 2 billion in 2019”

1 Like

Husker ikke eksakt antall nye arbeidsplasser Kjos sa han kunne skape dersom Russland åpnet opp for at NAS kunne fly over Sibir men det var ikke få tusen. Kan åpne seg store muligheter og et stort marked for Norwegian her. Kina, Korea, Japan, Hongkong, India og Pakistan har blitt nevnt.

" NHO Reiseliv mener det haster å få gjennomslag for direkterutene, og Kristin Krohn Devold sier til Flysmart24 at direkterutene vil gjøre det enklere og raskere for den kinesiske middelklassen, som har fått øynene opp for Norge."

1 Like

Tenker det kan være lurt å være forsiktig frem til kvartalsrapporten basert på disse artiklene. Tror ikke NAS kommer til å være i brudd med lånevilkårene som det står lenger ned her, men om så skulle skje så vil kursen falle hardt.

DNB fondene ser ut til å redusere risiko ved å dumpe aksjer. Samtidig øker shorten jevnt og trutt.

“Ifølge Norwegian lånevilkår skal selskapets egenkapital ikke være lavere enn 1,5 milliarder kroner. Jacobsen skriver at Norwegian kan komme til å være i brudd med lånevilkårene sine nå i første kvartal.”

Ryanair er åpenbart interesserte i NAS. Samme med IAG. IAG’s utspill om at de ikke er med i en potensiell budkrig må man åpenbart ta med en klype salt, alle utspill handler nå om spillteori og hvor aktørene involvert prøver å holde kortene så tett til brystet som de kan.

Faktum her er relativt åpenbart; NAS er i spill.

NAS interessen blir nevnt her:
https://investor.ryanair.com/results/h1-results-fy19/

1 Like