Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Ja og nå drives det skremselspropaganda av meglerhus og banker for at småsparere skal selge i panikk mens de laster opp billig før budet kommer?:slight_smile:

2 Likes

Interresant, men jeg tror man må tenke litt mer over dette for det er sammensatt av flere elementer.

Om vi reverserer problemstillingen: Hvordan kan NAS være tjent med IMO 2020?

NAS kan være tjent med det, sett fra et asset-play ståsted. De har de mest drivstoffeffektive flyene av alle flyselskapene i verden, og det vil klart være et konkurransefortrinn i en slik situasjon, med spreadutgang på raffinerte oljeprodukter. NAS blir ikke mindre attraktive, og det ligger konsolidering i luften i Europeisk luftfart, slik som de har vært i Nord-Amerika. Ser man på chartet under, så er det lett å observere hvorfor Lufthansa og IAG er de to selskapene som er på ballen. Flyene deres er fra dinosaurenes tidsepoke.

Skulle man gått for en short strategi av bransjen så ville det vært nærliggende å shorte flere selskaper og da velge de med og den eldste flåten og svakest balanse.

1 Like

Sissener var vel ute i forrige ukes episode av pengepodden å påstod om at det ikke var spesielt mye skjulte verdier i flyflåte. Han skal visstnok ha hyret en ekspert til å gå gjennom flyflåte for å vurdere den.

https://soundcloud.com/pengepodden/211-sisseners-vinneraksjer-2019#t=44:59

hyggelig å se at NAS har stiget den siste tiden. :blush: La oss håpe det fortsetter. Mitt ønske er bare å opplyse folk :wink:

NAV er ca. 300-350,- ish i dag, i følge mine estimater. Det er også slik at NAS, utifra et spillteoretisk ståsted vil kunne bli solgt over NAV.

Det er fint, men skal du opplyse om at det ikke ligger noen verdier i flåten så burde du også oppgi flåtens verdi.

Mitt poeng var at man må være i stand til å tenke gjennom et case på egenhånd. I aksjemarkedet er du din egen lykkes smed. Man må prøve å legge sammen den informasjonen man får servert mellom linjene, fra aktører som er både bull og bear.
Jeg prøvde gi noen ideer til hvordan man f. eks kan starte å tenke gjennom et case, litt utenfor boksen. I tillegg med en potensiell short-strategi… Jeg tror man må prøve å stille spørsmål ved autoriteter i aksjemarkedet.

Sisseners tilnærming til NAS er har kun vært å se på flåteverdi og slots.
Har de tatt i betraktning at Boeing er fullbooket, og noen av de største flyselskapene sitter med en eldgammel flåte på 15-20 år i snitt alder sluker drivstoff?

1 Like

hvordan har du kommet fra til det? P/B er ifølge morning star 1,5. Pareto opererer med PB 5,1 for 2018?

i Q3 rapporten oppfører de med

YTD 2018 YTD 2017 Full year 17
Book equity per share (NOK) 116,1 74,9 48,7
Equity ratio (%) 9 % 7 % 5 %
(Amounts in NOK million )
TOTAL ASSETS 58 245,3 41 118,8 43 522,7
Total equity 05 277,1 02 676,9 02 098,4
Total liabilities 50 968,2 38 441,9 41 424,3

Hva er det jeg ikke ser?

Er det slik at du vektlegger opsjoner på nye fly? Eventuelt muligheten for at de tar flyene inn i ett leasing selskap?

kilde: Q3-2018

2 Likes
1 Like

Bare for å nevne det, Frode Foss, tidligere CFO I Norwegian, er nå CFO Qatar Airways.

4 Likes

Al Baker er ikke bare sjef for et av de største flyselskapene i verden, han har også en finger med i spillet om Norwegian. Qatar eier nemlig 20 prosent og er dermed største aksjonær i IAG, selskapet som har bydd på Norwegian, og som eier selskaper som British Airways og Iberia.

– Du har tidligere sagt at Norwegian trenger en sterk partner. Er det interessant for deg at Norwegian kan bli en del av IAG eller Qatar-systemet?

– Det er ikke aktuelt for Qatar, de ligger for langt unna oss og vi har ikke eid noen lavprisselskaper så langt. Men det er veldig interessant for IAG, sier Al Baker til E24 under en presseseansen og fortsetter:

SAY NO MORE !!!

1 Like

Det sier jo sitt. Takk Cinvest!
Jeg tipper det kommer et bud på 450-500Kr. Noe vi og Kjos godtar.

1 Like

Pussig at oppkjøpspraten kommer opp når kursen ligger nær ATL. Det samme skjedde jo da første ryktene om IAG i fjor. Lukter litt svidd.

1 Like

Gutteklubben koser seg som vanlig da vettu

1 Like

Okei da!

Hadde ikke gjort noe, men jeg tror det først når jeg ser det. Spørsmålet er om jeg skal selge på vei oppover eller ikke. Har håpet på et evt oppkjøp en stund. De såkalte gjeldsproblemene har jeg aldri trodd er problemer men utfordringer som NAS har styr på. Selvsagt kommer det innimellom nyheter fra analytikere og forståsegpåere og shortere (Les: Sissener) om at NAS kommer til å komme i brudd. Akkurat nå er det dem som leder, til tross for oppkjøpsrykter og positive uttalelser fra potensielle kjøpere.

2 Likes

bull!

3 Likes

Tore Kjos håper Norwegian blir solgt “veldig raskt”

Tore Kjos er gjennom eierskapet i HBK Holding blant de største aksjonærene i flyselskapet Norwegian. Da den britiske flykjempen IAG banket på døren ifjor vinter var rådet til lillebror Bjørn Kjos klart:

– Jeg ropte: «Selg, selg, selg»! Vi er begge pensjonister og kan ikke holde på med slikt lenger. Hadde vi vært 40 år gamle, så hadde det vært greit. Men nå gjelder det å komme seg ut , sier Tore Kjos til DN

Kjos sier at risikoen nå er “skyhøy” og at man bør selge selskapet til en sterk eier. Han er skuffet over at broren Bjørn ikke klarte å sikre et salg ifjor.

De var nesten i havn med et salg, men dessverre var det noen aksjonærer som ropte om mer og ødela alt. Men Norwegian blir solgt. Det er helt garantert , sier Tore Kjos
…De var nesten i havn med et salg!!!

2 Likes

:scream:

"Fra kretsen rundt Bjørn Kjos får DN vite at han ikke har diskutert forretninger i detalj med storebroren på mange år, heller ikke om fremtiden i flyselskapet. "

Det er overveiende sannsynlig at NAS blir solgt. Alt ligger til rette for det.
Hva blir prisen? 350-425,-

IAG har konsekvent startet med å legge inn for lave bud, om man ser på M&A historikken deres. La oss bare se på hvordan Vueling transaksjonen gikk til:

“On 8 November 2012 International Consolidated Airlines Group (IAG) made a cash tender offer to buy Vueling, the Spanish low-cost airline based in Barcelona. The offer, was €7 per ordinary share of Vueling with the total cost of acquiring the shares anticipated to be €113m. It was funded from internal IAG resources. The reported total assets of Vueling as of 30 September 2012 were €805m and in the nine months to 30 September 2012 it generated profits before tax of €59m. An increased offer of €9.25 was accepted by the Vueling board on 9 April 2013 and received majority shareholder approval on 23 April 2013.”

1 Like