Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Tyder på at emisjonskursen blir lav, for at tegningsrettene skal blir verdt noe som helst.

Hvis emisjonskursenen blir satt høyt, har rettene INGEN verdi…

@Mml
Hva er tankene dine rundt dagens Read konkurs?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Storebror-Kjos-er-konkurs

Slik det fremstod i går så ville han prøve å selge deler av HBK Holding over natten, for å berge sitt eget selskap.

Mine tanker er at Read ikke gikk konkurs over natten. Her må han ha hatt god tid, flere måneder, til å selge noen få aksjer, for å holde selskapet flytende. Var snakk om kun 1.2 millioner kroner for å holde ut litt lenger.

Kanskje gamblet han på at NAS ville bli solgt for 350 kr pr aksje og således bruke de pengene i Read. Når det ikke skjedde, samtidig som kursen kollapset i NAS, så ble han satt i en knipe. Selge deler av HBK til underpris, eller la Read gå konkurs?

Han/de har nok vurdert Read konkurs som et mindre dårlig alternativ enn å selge deler av HBK til underpris.

Hva det har å bety for NAS er jeg usikker på. Begge brødrene har gått ut i media flere ganger i det siste og sagt de er villige til å selge.

Så er spørsmålet: Er det så vanskelig å selge når man vil selge og har 5 kjøpere? Eller har man noen kjøpere i det hele tatt? IAG vil nok kjøpe, men ikke til den prisen Kjos krever.

1 Like

Takker for resonnementet👍

1 Like

Syntes Bank Norwegian kunne gitt bror Tore Kjos ett forbrukslån

2 Likes

Ble plutselig utrolig stille fra Kjos/NAS.
Ingen tegn til å prøve å kjøre opp kursen for å unngå å bli vannet ut mer enn nødvendig.

EGF er om bare 3 dager. Tenker man å sitte med aksjer frem til da så må en iallfall sørge for å ha cash nok til å bruke tegningsrettene. For øyeblikket tror jeg det er inndekning av short som holder kursen stabil. Går ut fra at det meste av shortede aksjer er tilbakekalt slik at eierne får tegningsrettene sine. Når og hva som skjer når shorterne er ferdig med å dekke inn er umulig å si. Det er selvfølgelig en liten mulighet for oppkjøp, men man må bare gå ut fra at emisjon blir vedtatt og emi-kurs blir satt 30-40% under sluttkurs på mandag/tirsdag.

Nå eier ikke jeg aksjer men hadde jeg gjort det så hadde nok jeg også sørget for å stille meg slik at jeg kunne benyttet tegningsrettene jeg ville fått. Noe som kunne betydd å selge seg litt ned i forkant også.
Men siden tegningsrettene vil bli omsettelige så er det jo et alternativ å satse på å selge de i stedet. Eventuelt basere seg på å selge så mange tegningsretter at man får dekt innløsning av resten.

Noen spesiell grunn til at du antar 30-40% rabatt?
Uten at det er basert på annet enn magefølelsen så har tenkt mer i størrelsen 20-25% men har jo ikke peiling :slight_smile:

Bare basert på det jeg har lest på andre forum.

Der ble det skrevet noe sånt som at “NAS har samme tilretteleggere for emisjonen som Kongsberggruppen hadde. Der ble det gitt 30% rabatt”.

Og med tanke på at Kongsberg var i en mye bedre finansiell posisjon enn det NAS er, tipper jeg at emisjonen blir satt med minst like stor rabatt, muligens større. Tror garantistene har satt krav til at rabatt skal være størst mulig, slik at aksjonærene tar så stor del av kaka som mulig. Dermed tipper jeg 30-40%. Utelukker heller ikke 50%, men det tror jeg ikke Kjos går med på. Så ender på 30-40% rabatt.

Edit:
Det har jo vært spekulert i emi-kurser på ca 70 kroner. Så det hadde ikke forundret meg om kursen kommer til å ligge på ca 100-110 og emi-kurs satt til 70. Men her kan mye skje enda. Spørs hvor langt shorterne er kommet i å levere tilbake aksjer, om alle som har lånt ut krever de tilbakelevert eller ikke. Og sikkert mye annet også.

Det er også lurt å spørre seg hva garantistene gjør med aksjene hvis de får noen. I PCIB, så solgte garantistene seg ned og siden de bare fikk noen prosenter av det de hadde garantert for og fikk betalt prosenter av det de hadde garantert for, så kunne de selge 25% under emisjonsprisen og fortsatt gå i pluss.

Ser at den emisjonen var gjort på rimelig lik måte ja. Basert på den informasjonen så virker jo anslaget ditt fornuftig.

@Christian nå får vel garantistene 1,5% av totalbeløpet her. Skal de selge aksjene de får til 75% av emisjonskursen så er de vel avhengige av å måtte kjøpe aksjer for maks 2% av garantert beløp for å gå break even eller tjene på det.

Det blir vel ikke riktig? Får de 5% av det de har garantert for, og får 1,5% av garantert beløp, så kan de selge med 30% rabatt og fortsatt gå i null*. Husk også på at det er snittet som må holde denne kursen. Hvis de får 5-10% av garantert beløp og solgt endel rundt emisjonskursen, så kan resten selges laaaangt ned og de er fortsatt i pluss.

*) Eksempel:
Garantert beløp 100kr
Faktisk beløp de måtte inn med 5 kr
Garantibetaling 1,5 kr
Kan selge garanterte aksjer for 5-1,5 = 3,5kr.

2 Likes

Nei det ble jo ikke det :flushed:
6% er nok den riktige break even verdien.

Break even eksempel med forutsetningene:
Garantert beløp 100kr
Faktisk beløp de måtte inn med 6 kr
Garantibetaling 1,5 kr
Salg av kjøpte aksjer til 75% av kjøpt verdi: 6 * 75% = 4,5kr.
Som da gir 1,5kr + 4,5kr som er 6 kr og break even.

Tviler på kursen skal ned til 75% av emisjonskurs da.

1 Like

Da er vi enige, poenget mitt er at hvis en av emisjonsgarantistene har fått solgt 90% av aksjene de fikk fra emisjonen og tradingen begynner å bli litt tynn, så kan de bare si “fuckit” og selge ut siste rest med relativt stor rabatt uten at det påvirker bunnlinjen deres nevneverdig, samtidig som kursen blir gruset.

Konklusjonen min er at jeg hadde vært veldig skeptisk hvis emisjonen blir 90-95%-ish fulltegnet, da er dette scenarioet ikke akkurat usannsynlig.

Må bare nevne at det samme ble sagt i PCIB.
“Skal iallfall aldri ned til emi-kurs på 30 kr.”
Rett ned til 30.

“Jaja, skal iallfall ikke under emi-kurs!”
Rett ned til 26 kr.

“Huh, NÅ skal den iallfall IKKE lavere”.
Rett ned til 22 kr, altså 75% av emi-kurs.

Så en skal være veldig forsiktig med å komme med slike bastante uttalelser. Det som ikke kan skje, vil skje… :sweat_smile:

1 Like

Å tvile på at kursen skal ned dit er ikke en veldig bastant uttalelse på at den aldri kommer dit da :wink:

Mente ikke at du var bastant. Men mange i PCIB var det. :grinning:

Ok, missforstod litt. Finnes mange eksempler på bastante uttalelser som ikke helt har vist seg å holde vann ja.

Bjørn er villig til å selge. Bare ikke til hvem som helst. ja ja, høyeste bud vinner vel uansett.

18/02-2019 07:00:00: (NAS) HBK Holding AS sells subscription rights in the rights issue