Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Det forstår jeg ikke. At kjøp til 90 i går tilsvarer 52 i dag skjønner jeg, men ikke at vi kan få kjøpt rene aksjer til 33??

Emmisjonen er på 33kr.

Garantistene fikk kjøpe 10millioner T retter av Kjos til. 30% rabatt. + at de får 1,5% av de 3 milliardene som hentesi nn.

Hvis målet dems er quick buck kan de selge aksjene sine ganske billig. :=)

Vent å se så får du se hvor billig NAS aksjen blir i ukene fremover.

5 Likes

Vet ikke om det er nevnt tidligere men, når vil tegningsrettene være tilgjengelig på VPS for de som får tildelt?

Om NAS kommer ned på 30 tallet skal da jeg også ta 1k aksjer

Må bli etter Kvinnedagen og det er jo lett å huske. Tegningsperioden utløper 8.mars. Tilgjengelig mandag 11. mars?

Du må ikke sove!!
De som har overnattet med Norwegian på konto i natt får tildelt 2 tegningsretter som gir rett til å kjøpe 2 nye aksjer til kr 33, denne retten kan også selges/kjøpes før fristen utløper. En kan også forsøke å overtegne.
Forstått det slik at den skal dukke opp på VPS i løpet av uken og må benyttes før 8/3, så her må en følge med.
Nye aksjer skal kunne handles fra 11/3 og hva kursen blir da er det store spørsmålet, som på enhver annen aksje.:svette:eller:solbriller:

2 Likes

Viktig poeng, alltid mange TR som ligger igjen ubenyttet. Gratis penger dette.

egne aksjer med Aksje- og fondskonto eller Aksjesparekonto

Har du Norwegian-aksjene dine på en Aksje og fondskonto og ønsker å benytte deg av tegningsretten din? Da må du legge inn ordren via Verdipapirsentralen, eller direkte hos tilrettelegger.

Slik gjør du det:

  1. Logg inn på verdipapirsentralens nettside vps.no (Bank ID)
  2. Under «Min konto» gå til «VPS Investortjenester»
  3. Velg Hendelser og deretter Emisjoner/videresalg
  4. Velg riktig verdipapir og fyll inn Bostedskontroll
  5. Les gjennom informasjonen og vilkårene
  6. Fyll inn resterende informasjon
  7. antall aksjer
  8. konto for betaling (Oppgi konto i din dagligbank for å unngå gebyr)
  9. bestillingssted
  10. e-post
  11. Bekreft at du har lest prospektet og registrer betalingen din
2 Likes

Kurs på 58,6 tilsvarer kurs igår (justert) på 109,8 (gitt verdien av tilbudet).

Det er jo ikke akkurat rart at kursen “holder seg oppe” nå før emiaksjene kommer i markedet. Det er jo noen pengesterke folk som ønsker seg mest mulig for aksjene de tegner seg.

Det er jo sterkt spør du meg, det hadde ikke vært uvanlig at kursen nærmet seg emisjonskursen. Det virker derfor sannsynlig at emisjonen blir fulltegnet.

Den er garantert…

Samme opplegget var jo med Funcom, da skulle jo kursen komme ned mot 55 øre, det skjedde jo ikke, var vel så vidt under 1 krone. Det er naturlig at de som får ett busslass med billig aksjer vil ha mye for de, da tror nok jeg det jobbes bra med å holde kurs en god bit over.

Hvis garantistene må trå til, så blir den fulltegnet ja, men det vil også si at kursen nok vil synke under 33 kr, ettersom det ikke var kjøpsvilje nok der. Det var poenget. Det ser ikke ut til å skje.

3 Likes

Leste dette og forsto lite. Tror de fleste strever med hva som er riktig kurs nå?

Spørs hva man mener NAS var verdt før emisjonen. Kursen lå lenge i området 180,- både i fjor (før IAG) og en stund i år.

Så kom varsel om dårlig Q4 og kursen falt (for mye?).
Nå kommer det inn 3 mrd kroner, noe som skulle utligne (minst) tapet fra Q4. Så gammel kurs på 180 trenger ikke være langt fra dagens verdi?

100,- gammel kurs tilsvarer 55,33 etter emisjon.
150,- gammel kurs --> 72,- etter emisjon.
180,- gammel kurs --> 82,- etter emisjon.

Hva som er reell verdi på NAS er umulig å si, men skal jeg tippe så blir det i området 60,- til 70,- med tid og stunder.

Edit: Selv tenker jeg en inngangspris på lavt 50-tallet er greit, om man er villig til å sitte long.

2 Likes

Regnestykket stemmer ikke.

100,- gammel kurs tilsvarer 33.33 etter emisjon
150,- gammel kurs --> 50.00 etter emisjon
180,- gammel kurs --> 60.00 etter emisjon

Hvis jeg har regnet riktig da :stuck_out_tongue: :slight_smile:

1 Like

100 for den gamle aksjen +2×33 for de 2 nye = 166 delt på 3 = 55,33333

Med forbehold om at JEG har forstått det riktig… :joy:

3 Likes

Hvis kursen går opp til 82 kr etter at det eksisterer totalt 136 308 377 aksjer etter emisjonen så blir vel ny Børsverdi 11 177 286 914 kr ?

His du deler denne børsverdien på antall gamle aksjer før emisjonen 45 437 059 så får du kurs 245.99 kr.

Eller driter jeg på draget her? :smiley:

Ditt regnestykke gir vel svar på hvor mye det kostet totalt pr aksje på en gitt gammel pris om du kjøpte for å få tegningsretter for så å fulltegne deg etterpå?

1 Like