Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Nå har ikke jeg fulgt veldig godt med på Norwegian den siste tiden og hva som faktisk skjer, men kunne de ikke unngåt denne “krise” emisjonen med å f.eks. selge Norwegian finance aksjer? Jeg ser det blør ekstremt her nå.

Kondolerer til alle som har tapt/taper penger. Håper de klarer å få selskapet og kurs på rett kjør igjen.

4 Likes

Nå er ikke jeg veldig dreven på regnskap akkurat, forsøker å forstå. Jeg tror ikke de ville forbedret bokført egenkapital ved å selge Bank aksjene, ville vel fått en bedre cash balanse tror jeg.

3 Likes

Ble komplisert dette når en måtte begynne å tenke… :joy:

La oss si NAS er verdt 8 mrd før emisjon.
8.000.000.000 : 45.437.059 = 176 i kurs.

Så tilfører man 3 milliarder i cash og 90.871.318 nye aksjer.

Ny kurs
11 (8 mrd +3 mrd cash) mrd : 136.308.377 aksjer = 80.7.

Gammel kurs 176 (verdi 8 mrd).
Ny kurs 80.7 (verdi 11 mrd).

1 Like

Man kan da ikke sammeligne kursen før og etter emisjonen, det et jo to vidt forskjellige case.
Nå er det bare å vente til t rettene kan trades, dei komme til å gå for langt under tiern, eg gleder med t å trade t retter.

Nå var dette bare for å ha referanse mellom gammel og ny kurs. Gjør det litt enklere å tenke seg frem til hva man mener er reell kurs etter emisjon.

Eg forstår at det kan virke interesant, men svaret regnestykket gir deg vil ikke være reelt, ny kurs vil være ganske nærme emisjonskurs, kanskje noe over siden det er sterke navn som bidrar i emisjonen,

1 Like

Ja, håper den faller ned på lavt 50-tallet. Dupper den under 50 ser jeg det som en grei inngangspris.

1 Like

Om den faller til emisjonskurs så blir jeg veldig overasket. Alle som deltar i emisjonen er jo eksisterende aksjonærer med langt høyere snitt enn emisjonskursen på 33 kr, bortsett fra de som kjøpte tegningsrettene med rabatt fra HBK men til og med de har vel ett snitt på 48 kr pr aksje, de vil vel eie ca 10.413.849 aksjer etter tegning.

Nå spekuleres det vel i at det er garantistene for emisjonen som har kjøpt disse rettene og vil kvitte seg med disse raskt om de oppnår profitt på handelen, at de kan dumpes under snittet på 48 kr fordi de har fått % i fortjeneste allerede bare for å garantere for emisjonen, men jeg har ikke funnet noen steder at det faktisk er Fredriksen, Danske og Dnb som er kjøper av disse rettene.

Om emisjonen blir fulltegnet, noe den burde bli siden emisjonskursen er så lav og man risikerer vanvittig utvanning om man ikke deltar, så kan jeg ikke se at man har så mye å tjene på å selge under 50 tallet? Kanskje jeg bommer helt og det står mange å klør i fingrene etter å dumpe tegningsrettene for å redde stumpene? Blir emisjonen fulltegnet så tegner jo ikke garantistene aksjer for 33 kr stk?

men absolutt ikke ta mine synsinger for god fisk, jeg har Store stygge røde tall :slight_smile: . På 33 kr med nye aksjer i omløp så blir Børsverdien til Norwegian Air ca 4.5 milliarder kr etter en kapitalinnsprøytning på 3 milliarder kr, jeg mener dette er for lavt.

Q4 tallene var meget stygge, men mye av uføret vi befinner oss i er vel på grunn av urealisert tap på hedge av drivstoff og fall i bokført verdi på Bank Norwegian.

2 Likes

Spent på å se om man ser det samme merkelige mønsteret i denne aksjen som i emisjonene i NANO og PCIB: Folk kjøper opp ganske så store poster, som de gir seg til å selge ut uke etter uke, på langt lavere kurs enn emisjonen.

Hva er forresten market cap på selskapet etter close i dag kontra etter i går?

1 Like

:scream::joy:

Stemmer det. Det vil kun bedre likviditet. Er årsaken til emisjonen press som følge av manglende egenkapital?

1 Like

Det er sånn jeg har forstått det. Nå er vel ikke cash balansen den sterkeste heller akkurat.
De har ett obligasjonslån som forfaller i Desember tror jeg, rundt 250 millioner Euro, men det er kanskje flere måter å løse dette på?

Noen som har noen formeninger angående et nært forestående Joint Venture?

Er det slik at de selger en hel masse fly til et nytt selskap. Materielle verdier forsvinner ut av NAS og cash kommer inn? F.eks eier NAS 50% av det nye selskapet og får i bytte 50% av flyene i cash?

21/02-2019 10:35:01: (NAS) Norwegian Air Shuttle ASA – Approval and publication of the prospectus for the rights issu

Kjøpsanbefaling på 5kr fra Pappa Trygve :sunglasses:
Skal sitte klar.

21/02-2019 13:31:57: (NAS) Oslo Børs - Norwegian Air Shuttle ASA vil bli notert / The subscription rights in Norwegian Air Shuttle ASA will be listed 22.02.2019

1 Like

Ved en JV deal vil det ikke være problemer å innløse dette obligajonslånet

1 Like

Journalisten begrunner resonnementet sitt med at Norwegian ble handlet på 54 som ga en markedsverdi 2,45 milliarder. Får det ikke til å stemme, det gir jo en markedsverdi på over 7 milliarder.

Noen som kan forklare regnestykket?