Diskusjon Triggere Porteføljer

Norwegian (NAS) ✈

nas_ol
Investeringer: #<Tag:0x00007f3664af4348>

Også er drivstoffutgiftene iflg en dokumentar jeg så på her om dagen på ca 3x utgiftene til flyet, så det blir jo spart litt her også. Så sant de klarer å unngå altfor mange sinte passasjerer og bare stokker om litt på ledige fly osv, så tror jeg dette går greit i lavsesong. Kjipern hvis dette varer til påske…

Her hjemme har Norwegian sagt at selskapet vil sende regningen til Boeing etter at selskapets 18 fly av denne typen er satt på bakken.

Men ifølge ekspertene kan det blir vanskelig å få Boeing til å hoste opp pengene, med mindre det kan påvises at det er feil med flyene som flyprodusenten kan lastes for.

Jeg tviler sterkt på at Boeing kan lastes, de lever av å levere fly med så få feil som mulig.

dette er mer alvorlig enn noen kunne forestille seg…

Det vil ta måneder før programvareoppdateringen på Boeings fly av typen 737 MAX 8 er fullført, opplyser det amerikanske luftfartstilsynet FAA onsdag kveld.
:scream:
Eskalerer nå ja.

Tror du har byttet om 2 tall. Skal det ikke være slik?

2018 Endring 2017
737-800 Owned 52 -1 53
737 MAX 8 Owned 14 8 6
787-8/8/787-9 Owned 10 3 7
76 66
Netto antall nye fly 10

må dobbeltsjekke :smile:

2018 Endring 2017
737-800 Owned 52 -1 53
737 MAX 8 Owned 14 8 6
787-8/8/787-9 Owned 10 3 7
Netto antall nye fly 11

Takk for at du korrigerer meg :blush:

Liker å forstå og dobbeltsjekke tall som hives ut og da hender det man finner feil. :slight_smile:
Tabellen du gjentok er den jeg mener er feil da :roll_eyes:

De andre tallene dine har jeg ikke helt forstått enda da. Men vet ikke helt om det er din eller min egen feil enda. :joy:

Viktig å dobbeltsjekke. Kildekritikk er alfa omega
@Krafer, beklager du hadde selvfølgelig rett skulle vært en endring fra 6 til 14 :blush::sweat_smile:

Hvor har du lært at selskaper generelt bokfører eiendeler til reell verdi eller innkjøpspris?

Jeg er klar over at det er praksis hos noen selskaper, men jeg har sett så mange regnskap der rutinene er noe helt annet.

Det er ikke lov å oppjustere bokførtverdi ved mindre det er kortsiktig driftsmidler, ikke varige anleggsmidler :wink:

https://snl.no/oppskrivning

Mer alvorlig ja, men for Norwegian innebærer denne “erkjennelsen” av en mangel ved flyene fra Boeing at sannsynligheten for å få dekket (deler av) tapene øker betydelig.

Der må jeg nok desverre skuffe deg. Det har jeg aldri hevdet
Hvis dette er en herketeknikk for å stille spørsmål med min troverdighet, så må du gjerne gjøre det :slight_smile:

Hvis det var sånn at det ikke var noen vits for andre enn analytikere å gjøre DD på selskaper og legge dem frem til diskusjon, så faller hele poenget med aksjeforum som Tekinvestor bort.

Viser seg gang på gang at analysene til proffene (et ord som per definisjon ikke betyr noe annet enn at de får timelønn for sånt arbeide) er helt på jordet feil, så jeg synes ikke man trenger å ha overdreven ærefrykt for yrkesgruppen.

@aksjefokus må be deg om å holde deg til tema og snakke sak og ikke person.

Gjelder vel i og for seg alle andre og.

Hva er det ekspertene sier norwegian betalte for max flyene? Sitering hadde vært fint. :ok_hand:

Å når først flyene ble parkert kunne det ikke skjedd på ett bedre tidspunkt. Vinter er lavsesong og nedskjæringen av ruter og baser i sør-Europa gjør at det høyst sannsynlig er en periode med overskudd av både fly og personell.