Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Jeg sliter virkelig med logikken her :see_no_evil:

Det med at varsellampe i førerkabinen som varsler piloten om avvik i flyenes såkalte angrepsvinkel ikke er en sikkerhetsfunksjon du sliter med å forstå?

Bare pynt slike lamper. Driver ikke med pimp my ride vet du. :roll_eyes:

2 Likes

Uten noe unødvendig ekstra (NO)



44

Fra spøk til alvor er dette det eneste avviket? Eller er dette problemet “nytt”?

1 Like

Ja, jeg sliter hardt med å forstå det. :see_no_evil:


Den minst overraskende børsartikkelen jeg noensinne har lest.

4 Likes

25/03-2019 12:25:00: (NAS) Update on the temporary suspension of Boeing 737 MAX aircraft operations

Vurderer ta inngang her nå da kanskje nedsiden er tatt ut?

1 Like


Kan se ut som at Kjos ønsker å senke markedets forventninger.
Velkommen etter

40 sekunder til å trykke på 3 knapper. Høres greit ut. Når man kjører bil har man bare noen få sekunder til å ta avgjørelser som kan berge liv.

Man må selvfølgelig vite hva man gjør, men det bør også forventes av pilotene.

Hehe, det høres enkelt ut å bare måtte trykke på to knapper.
Men ville du ikke vært nervøs om du satt deg på et Max fly? Tenk om han fucker opp/ikke har følgt med i timen, da er du dau.
Men det er også mtp at Boeing tidligere har sagt at Max er så likt 737 at de ikke trengte noe særlig kursing. Vi har jo lært at MCAS ikke er nevnt i manualene osv.
Dermed viste jo egentlig ikke de fleste piloter om dette. Jeg vet ikke hvor Norwegian pilotene lærte det, men det er jo slik at Boeing bevist unngikk å lære opp pilotene.

Jeg tenker på en krisesituasjon, at man har 40 sekunder til å reagere bør være mer enn nok. Det er jo ikke slik at dette skjer hver eneste flytur. Det bør absolutt ikke skje i det hele tatt, men når det først er et faktum så virker det jo å være mer enn nok tid til å korrigere.

1 Like

Ja pilotene vil nok nå bli tvunget til å lære om dette. Så det skal nok endel til for å skje igjen.
Men det er ikke til å legge skjul på at det ikke er positivt med en slik tikkende bombe i flyet. Det vil nok gjøre mange nervøse.
Det er nok verre for Boeing egentlig enn NAS. De har som sagt bevisst unngått å informere om MCAS systemet og er derfor skyldige i ulykkene syntes jeg.
Men Boeing tåler nok mye mere dritt enn NAS gjør. Så det blir absolutt spennende å se hvor lang tid det tar før det blir satt til å fly igjen, samt hvor lang tid det tar før de faktisk får refundert noe som helst. Kan tenke meg det blir enkelt dratt ut så langt i tid at NAS igjen kommer i likviditet/EK skvis.

1 Like

Men på de 40 sekundene så skal jo piloten finne ut at akkurat dette er løsningen, og at problemet ikke er et annet.

Selvfølgelig. Man tar jo ikke bare en sjanse “Jeg trooooor vi styrter nå, la oss slå av dette systemet?!”. De må jo ha en form for varsling eller opplæring.

1 Like

:zipper_mouth_face:

Lavprisselskap konkurs på Island

Er det lurt å kjøpe NAS i nær fremtid? Kursen er nå 41,50 og faller jevnt.