Båten bærer fremdeles. Lavere omsetning med bedre lønnsomhet,- det høres fornuftig ut. Ellers var den mest interessante sliden, gitt at cash og gjeldsgrad er bra, en oversikt over proforma LTM-tall for dagens NRC (tar vekk tallene fra Gravco og den svenske delen som er blitt avviklet). Den gir EBIT LTM ganske stabilt rundt 160-170 mill de siste kvartalene. Det burde gi EBT på litt over 100 mill, fordelt på 72 mill aksjer. EBT ca 1,4 per aksje. Legger man på en kalkulatorisk skatt får man P/E på ca. 10.
De har 60-70 MNOK i renteutgifter? Hva slags rente er det til?
Ser på EBIT marginen og tenker: hva hvis de hadde klart 6-7%? Hva er typisk i bransjen?
Gjeld forfaller 2h 2024, så det er en liten usikkerhet for hva de får til da.
Baneservice AS er den mest naturlige å sammenlikne med, helt andre marginer …
3,5 - 6 % EBT margin siste tre år på dem?
Ja NRC norge og Finland er egentlig ikke så veldig langt unna (EBIT 4,5-5,8 %), men sverige er svakt. Etter avviklingen av den ene avdelingen er de ca i break even.
Så, avvikling av den andre svenske avdelingen vil egentlig bare redusere topplinjen og ikke endre bunnlinjen. Mao, de må få den svenske avdelingen til å levere? Noe som vel er vanskeligere nå, når de er mindre der?
Tror ikke de har planer om å legge ned resten av sverige. Den gjenværende delen (vist om proforma sverige under) viser gode tendenser. Det gjenstår å se om de klarer å fortsette trenden.
Aksjen er opp snaue 20 % på q2-rapporten, sikkert med litt ekstra drahjelp av oppjusteringen til ABG under. Jeg har ikke tilgang på detaljene, men de sier den handles på “8 ganger justert inntjening for 2023”. Mye man kan justere for, for å få det som man vil, men jeg antar det går på salget og avviklingen av Gravco og anleggsdelen i Sverige. Ellers driver de med utstrakt kjøp og salg av maskiner, som ofte ses bort fra i justert EBIT i selskapets egne rapporter. Det betyr uansett at de har estimert et (justert) resultat på ca 100 mill for 2023, siden mcap er 800 mill før kursoppgangen.
Det som er interessant med denne, synes jeg, er ikke 30 prosent rabatt til “peers”, men at kun ørsmå forbedringer i lønnsomhet vil kunne gi store forbedringer prosentmessig på resultatet. Resultat 100 mill på 8 mrd omsetning gir resultatmargin på litt over en prosent. Klarer de to prosent er resultatet nesten doblet, og P/E nesten halvert. P/S 0,13 og P/B 0,39 er svært lavt for et firma som tross alt holder hodet over vannet.
NRC: ABG OPPGRADERER TIL KJØP FRA HOLD, KURSMÅL 16,5 (11,5)
30.8.2023 08:44 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier oppgraderer NRC Group til kjøp fra hold, og oppjusterer sitt kursmål på aksjen til 16,5 kroner fra 11,5 kroner.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Meglerhuset skriver at NRC handler nå til omtrent 8 ganger justert inntjening for 2023, noe som er en 30 prosent rabatt mot sammenlignbare selskaper.
Meglerhuset mener også at inntjeningsvisibiliteten har bedret seg.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
For meg var det først og fremst tre positive ting i rangert rekkefølge:
- civil Sverige avklart solgt og at dette ikke vil tynge mer i talla fremover.
(ebita margin ville vært nesten 1% høyere ifjor uten civil Sverige) - Mye kostnadsreduksjon gjennomført i Sverige som vil komme til syne i større grad i talla etterhvert.
- solid kontinuitet i marginforbedring for den norske virksomheten.
For min del har q2 rapporter gitt hodebry da jeg ikke klarer å rangere hvilke av følgende tre i port som overbeviste mest: Nkr,Xplora eller nekkar. Positivt hodebry.
Klart nekkar må opp til 10kr. Alt annet er gi bort pris. Med 336 mill i H2 for syncrolift så vil eps fort vekk dobles fra H1 til 0,6 med påfølgende svulmende pengebinge.
Xplora,Xplora,Xplora,er umulig å få noe bestemt ut av annet enn at jeg har konkludert med at den må holdes.
Nrc må også holdes. Marginer og kurs skal antagelig opp. Men skal det bli gøy må de nå målsetting om 4-5% ebitamargin. Omsetning på 8mrd og ebita på 4,5% er noe som forhåpentligvis er innen rekkevidde innen et par år. Det blir interessant å se om de endelig kan få litt marginer i Sverige også.
Lol, jeg har alle tre, riktignok i mindre kvanta, men de to siste er det mange andre som skriver rikelig om. For meg er det xplora som sitter løsest. Smal produktportefølje, foreløpig. Løper barna rundt med xplora-klokker på armen om 5-10 år? Umulig (for meg) å si. Solgte den på q2-tallene, men angret meg like etter. Et par gode børsmeldinger og nkr vil få en mye bedre kurs, litt nyhetstørke. Nrc skal det gå an å fikse, trenden er der, men det går veldig sakte.
Liker selskaper som NRC hvor forbedrede marginer er alt som skal til for at selskapet går opp 2-5x.
Teknisk, så ser det rimelig greit ut. Lite motstand opp til 16, men der er det både en større negativ trend og en motstandslinje som skal brytes.
Utenom det, så lurer jeg på hvordan NRC vil preges av det jeg tenker er elendig makro om et år eller så…
Høy inflasjon er ikke bra. Nrc har store mengder maskiner og tunge assets som må vedlikeholdes, repareres og ikke minst erstattes. Men markedet (tenter pipeline) er meget bra. Offentlig sektor i tre nordiske land som er nødt ti å gjøre store investeringer i mange år fremover.
Hvordan kommer konkurransen til å bli når andre større entreprenører ikke får oppdrag som har med boligbygging å gjøre? For det markedet har såvidt jeg vet bremset kraftig opp.
Du tenker på privatboliger, leiligheter og slikt? Bygg totalt sett (skoler, sykehus etc.) er ikke så gæli. For de riktig store entreprenørene er ikke privatboliger og leiligheter så stort segment. Noe konkurranse vil de kanskje merke på anleggsbiten (betongarbeider og slik), men NRC har spisset seg mot bane. Deres fortrinn er å kunne levere komplette tjenester til banearbeider (både det som går på strøm, og det som skal bygges). I tillegg tar de på seg mange oppdrag som ikke er banerelatert, gjerne som underentreprenør for en av de store, f.eks. riverbeider og massetransport for Skanska, her har jeg inntrykk av at det er hard konkurranse.
Eksempel, børsmelding fra 3 dager siden. Denne jobben kan mange firmaer gjøre, og det er lav lønnsomhet her, etter det jeg har fått med meg.
“Skanska has appointed Gunnar Knutsen AS, a company wholly owned by NRC
Group ASA, to a contract for transportation and disposal of masses on the road
connection between Lyasker and Ramstadsletta.”
Edit. så egentlig er ikke en sånn melding så veldig “bull” for meg. Det viser at de ser seg om etter arbeid utenfor kjernevirksomheten. Men, på en annen side, tror jeg dette “Gunnar Knudsen maskin” lever i stor grad sitt eget liv i denne “gruppen”