Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nye Nordnet.no

Nei, jeg klarer egentlig ikke å konkretisere det selv (derfor jeg spør :slight_smile:), annet enn at de børsfallene vi nå ser/kommer til å se vil få store ringvirkninger. Jeg kjenner ikke til hele virksomheten til Nordnet og hvordan de er eksponert. Kan de få svi hvis mange nok av kundene deres går i tap med belåning?

Jeg benytter Nordnet Zero og har forstått at denne forsikringskonstruksjonen ikke er omfattet av banksikringsordningen. Så forstår jeg at Zerokunder har en førsteprioritet ved evt konkurs, men om det vil gjelde i Nordnetboet som helhet eller kun i Nordnet Livsforsikring er uklart for meg…osv

Jeg sitter i cash og venter på rett tidspunkt for kjøp, men lurer på om jeg burde flytte penger til ASK isteden. Ville i så fall innebære gevinstrealisering, så ikke optimalt, men da er vel i hvert fall aksjer aksjer og cash trygge ved sikringsfondet…

Nordnet har vel rekordomsetning på kurtasje i disse dager, og sliter litt med å se hvilket tap de skulle ha.

2 Likes

Er det Nordea som tar motpartsrisk ved bull og bear?

For meg ser det ut some Nordea er de som faktisk utsteder mange BULL/BEAR- og mini-futures-produkter, ja.

1 Like

Den eneste risikoen jeg ser er at de taper på belåning. Men samtidig så er det ingen som har så god kontroll på sikkerheten som aksjemeglere. De kan jo bare selge unna assets til kunder for å sikre seg. Så selv det anser jeg som marginalt.

Når det gjelder Zero så virker det på meg som at Nordnet har rigget dette ganske safe. De som har konto hos Nordnet Livsforsikring har førtsrett til boet, og de gjør minimal egen drift i. den organisasjonene. Så det er mer eller mindre kun teoretisk risiko for at det kan gå til helve…
Skulle Nordnet gå konk, så vil livselskapet kunne leve videre. Og kontoinnholdet vil ikke tilfalle boet.

2 Likes

Lite spm her nå: Kjøpte BULL OBX X5 NORDNET 1 i går, og i dag når børsen er opp 3% så er det ikke mulig å selge til market maker. Mest sansynlig vil det gå ann når børsen senre i dag er ned et par %. Kan da umulig være lov å holde på sånn?

Det er regelmessig meglere som konker - men i større grad i utlandet enn i Norge/Norden. Men tap er det flere som må ta. Einar Aas sine derivathandler påførte motpartene store tap relativt nylig, om enn på en noe annen arena enn aksjer. SAXO har gått på store smeller og har måttet ta tap pga kunder som ikke kan gjøre opp for seg. Det er absolutt mulig at norske meglere kan bli nødt til å ta tap pga kunder som ikke kan gjøre opp for seg.

1 Like

Korrekt, men Nordnet har veldig mange “små” kunder. Noe som tar ned risikoen. Og uansett, så er ikke aktivaene til kunden i fare ved konkurs.

Begrunner du det med sikringsfondet? Det gjelder jo ikke for Zero.

Derfor jeg lurer på den finansielle situasjonen til Nordnet Livsforsikring, men jeg kan dessverre lite om sånt. Dette fant jeg fra Nordnet:

For meg ser det da ut som Nordnet Livsforsikring står på egne ben ved eventuell konkurs. Tenker da at risiko består i om Zero-innehaverne kan dekke sine tap eller om selskapet blir sittende med det.

I fall det siste, og det medfører konkurs, så ser det for meg ut som om førsteprioritet i boet har liten betydning for meg, hvis det er likt for alle kundene.

1 Like

Du forutsetter at kundene kan påføre Nordnet Livsforsikring AS tap, det er ikke gitt. Kredittkontoen min på Zero f.eks virker å ligge i Nordnet Bank NUF, ergo vil et tap da treffe dette selskapet og ikke Nordnet Livsforsikring AS. J

1 Like

Mener du her cash på din Zerokonto eller sikter du kun til eventuell belåning?

Belåningen min, altså at jeg har lånt av Nordnet Bank og ikke Nordnet Livsforsikring. Selv om aksjene står på Zero.

2 Likes

Ok, skjønner. Ja, hvis det er sånn det funker så er jeg også litt all out of ideas på hvordan Nordnet Livsforsikring skal gå over ende :+1:

Syns det er rare dollarkursen på Nordnet i dag… noen andre som har samme problem? Er det feil i dataene deres? Dollar skal per 22.21 19.03 være rundt 11.24

En av mine poster hos nordnet (android) er disabled, så går ikke ann å gå inn på den??? Noen andre? Har prøvd å restarte appen.

Edit: Der ble den plutselig aktivert igjen :thinking:

Sbanken er himmelen ift Nordnet. Har begge.

En ting jeg lurer på når det gjelder Nordnet om de gå konkurs går de pengene vi har på konto med i dragsuget,men ikke aksjene.Men er det grep Nordnet kunne gjort for at pengene våres ikke går med i dragsuget ved en konkurs ? Er det noen innen den bransjen her som kan svare på det ? Er klar over bansikringsfondet men det er ikke tema her,dessuten tror jeg det ville gått votter og vinter før vi hadde fått tilbake.Liker ikke de tallene jeg ser oss Proff.
Ser ut som det går fortere og få dekket tapet en jeg så for meg ved en konkurs.De dekker også om du har vekslet til en annen valuta.Det var bra.

https://www.bankenessikringsfond.no/?lang=no_NO

Tror ikke det hjelper å se på norsk regnskap da selskapet er svensk.
Mesteparten blir nok inntektsført der.

Ta gjerne en telefon eller send en Mail om du er bekymret.

Slik jeg ser det er det 2 selskaper,men om Nordnet AB trår til om Nordnet i Norge får problemer er vel uvist ? Men om Nordnet hadde skrevet bank boks og underskrevet at pengene vi har på konto var våres eiendom hadde pengen ikke blitt berørt av en konkurs ?

Slik jeg forstår det:¨

1. Nordnet Bank Nuf er medlem av Banksikringsfonet, altså intill 2 millioner i kontant innskudd er sikret. Akkurat som i alle andre Norske banker.
  2. Alle aksjer/fonds om eies på vanlig akjsekonto eller ASK er uansett kundens eiendom. (altså ikke noe risk i forhold til Nordnet her)
  3. Investeringskonto Zero er et forsikringsprodukt, hvor det er Nordnet Livsforsikring som formelt eier aksjene, men forsikringstakerne eier sin “verdi”. Dette selskapet er omfattet av strenge regler rundt forsikring, så heller ikke her er det noe særlig risiko. Spesielt siden, du kun får utbetalt din kontoverdi+bitte litt gran hvis forsikringen utløses.

Ergo slik jeg ser det er det ingen særlig motpartsrisiko i Nordnet, og uansett ikke mer enn hos andre.

3 Likes