Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nykode Therapeutics (Vaccibody) småprat (NYKD)

Neppe. Nykode er et bra selskap med lovende teknologi som prises under cash fordi det er solgt ned av usofistikerte investorer som ikke orker mer. Dette er den mest forutsigbare rebounden noensinne. Spørmålet er hva som skjer etter tallene.

2 Likes

Jeg støtter den, men kommentarene er likevel interessante vil jeg si. Iallfall for oss som er ute etter mer enn en kjapp dobling fra 2 til 4.

For kommentarene fra Regneron henger ikke i løse lufta, de er backet opp av at de ‘showcaser’ NYKD på sin egen hjemmeside:

Kommer IND’en så er vi kjapt tilbake på 2-sifret minst.

5 Likes

Og forøvrig som et lite spark til @roc som hevder at teknologien ikke er validert, så bør han merke seg at Regeneron skriver at plattformen allerede har vist robust CD8 T-celle responser i dyremodeller og kreftpasienter. Det er jo dette man ønsker som investor. De færreste investorer har anledning til å sette seg dypt inn i det medisinske og ikke minst det kommersielle potensiale og andre hindre for at det produkt kan nå markedet. Så når et big pharma snakker bør man lytte. De har tross alt betalt for dette og jobber med dette til daglig.

Sorry men denne er nok en autogenerert click-bait og ikke noe å bry seg om som ‘analyse’.

Jeg kan forstå ønsket om å gi meg et spark.

Som jeg tidligere har skrevet for en god stund siden rundt REGN, og som en av deres VPs også sier i posten til Polygon, REGN er flinkest på å lage antistoffer (og TRAPS). Det er denne teknologien alle deres markedsførte legemidler er på. For å lage gode antistoffer så må ham være god på å finne gode targets med tilsvarende gode epitoper man kan drugge. Så REGN er gode på å finne target og epitoper. Antistoffer kan, som du kanskje vet (eller ikke?) primært nå ekstracellullære targets. Så når REGN finne gode targets/epitoper som er intracellulære eller fordrer ekspresjon av et protein eller har en annen MOA enn et antistoff, så er de avhengig å finne deliveryplattormen for dette. Det er her de nå ser etter nye plattformer sinkludert vaccibody. Videre har jeg også, slik som denne VPen sier, etterlyst at det burde komme INDs på REGN substansene. Det har jo gått over 2 år nå og så lang tid burde det ikke ta å få noe IND klart.

Mulig du har en annen definisjon på validering av en plattform, men for de fleste så betyr det enten et godkjent legemiddel (best case) eller vist effekt i et klinisk endepunkt (som regel i fase 2). Dette endepunktet skal helst ha en korrelasjon med et regulatorisk endepunkt. Eks reduksjon i blodtrykk over en viss tid, som korrelerer med redusert forekomst av slag. Å vise T-celle responser slik NYKD har gjort, er ikke en slik POC validering.

Forøvrig, så kjenner ikke gründerne i Regneron seg selv og selskapet sitt som big pharma, de har pronomnen biotech med stor B. Du fornærmer gutta ved å kalle dem big pharma :wink:

Deres samarbeidspartere Sanofi og Bayer er big pharma.

3 Likes

Men altså er ikke dette et investeringsforum hvor vi ser på risk/reward ift ulike case? Ifølge din definisjon vil man da bare investere i case som har en svært høy market cap fordi de har klinisk validerte produkter. Det er jo forsåvidt en strategi men da utelukker man interessante diskusjoner rundt investeringer i tidligere faser. Jeg snakker validering fra en investors ståsted og da har jeg valgt å støtte meg på medium eller big pharma, hva nå enn man velger å kalle de som ikke var poenget. Poenget er at de i motsetning til meg, jobber med dette til daglig. Og i motsetning til meg har de investert hundrevis av millioner i det. For meg er det en validering.

Jeg har kun skrevet at vaccibody plattformen mangler POC/klinisk validering. Ikke hva du eller andre burde investere.

Det jeg derimot har sagt er ar farma, nå i økende grad enn før, ser etter deals hvor man har 1) validerte targets eller 2) validerte plattformer (altså med POC). Dette mer enn før hvor de tok større risk.

Hadde NYKD sin teknolog blitt klinisk validert så hadde prisingen vært noe helt annet enn i dag. Det som trolig er sannsynlig er at de eneste eksterne foruten management i NYKD som har fått sett på kliniske konfidensielle data fra plattformen er Roche og de valgte som kjent ikke å gå videre.

Jeg skjønner at du er investor (derav ditt nick vil jeg tro), at ikke jobber i biotek/farma og at du finner R/R på NYKD attraktivt. Det er selvfølgelig helt fint for meg. Jeg er ikke her for å argumentere mot din hypotese. Jeg skriver her basert på hvordan jeg tolker caset og jeg er primært ikke en «investor».

5 Likes

Hvis du er streng på POC; så vil du vel ha RCT og relativt god power; og siden klinisk endepunkt blir relativt langt frem i tid; så er jo dette ganske omfattende. Har selskaper begynt å bruke lengre tid før de går til denne fasen fordi humane musemodeller gir en god nok indikasjon?

Hvorfor skulle de bruke lengre tid hvis de får gode indikasjoner i musemodeller? Det virker ulogisk i min verden. Raskest mulig ut i klinikk for å teste om det kan bli medisin av det i fremtiden er det som gir mening. De store selskapene leker ikke butikk.

1 Like

Å ha randomiserte kontrollerte studier er gullstandarden, Det er ikke alltid dette selskapene går til for å få tidlig POC, spesielt i cancer og orphan indikasjoner. Så lenge du har gode validerte kliniske endepunkter og kan argumentere for en effekt er kontrollert for placebo og/el SOC så kan man komme unna en RCT i fase 2, men da løper man jo en større risiko for negative studier ved senere studier hvor man da kjører feks RCT.

Mus med humanisert immunsystem er ideelt for å lage full humane monoklonale antistoffer. Det er dette som reddet Regeneron i sin tid. De var opprinnelig en nevroselskap og tilnærmet konk da de utviklet VelocImmune musemodellen som lagde fully human antistoffer. Det er også dette som har vært sukessen til BMS som kjøpe Medarex som også hadde en plattform for fullhumanisre antistoffer og dermed deres PD-1 hemmer etc. Samme med AstraZenece som kjøpe MedImmun.

De fleste antistoffene i markedet er enten humanisert eller fully human hvor det siste er preferert hvis man skulle plukke fra øverste hylle. Fully human eller humaniserte antistoffer reduserer risikoen for bivirkninger og dannelse av nøytraliserende auto-antistoffer, dette opp mot feks kimeriske antistoffer.

Man ønsker å raskest mulig komme til klinikk. Mus med humanisert immunsystem lager gode monoklonale antistoffer som reduserer risiko for tox, men det gir ikke fasiten på om biologen vil virke i mennekser. Mus har som kjent lav translasjonell verdi.

Denne posten er nok ikke like relevant for NYKD siden de ikke jobber med antistoffer.

2 Likes

Ja er det shortinndekning vi ser idag?

+16% :boom:

Uansett dekkes ikke alt idag, 5-6% short, men kun 1.6% over 0.5 grensa.

Nå som du forklarer ting skjønner jeg jo at det er galskap å investere i Biotek uten å vite hva som er vanlig tid for Regeneron fra intiering av denne typen studier til POC. Har du sett på samarbeidet deres med Biontech? Vet du hvor lang tid det tok?

Uvisst, Kan vel også være en DCB?
Eventuelt, noen som trader i utbombede Biotech aksjer?

Type slik man så i Ulti - BGBio tidligere i uken?

Realiteten er jo at det ikke er delt noen nyheter av betydning.

Å hva gjelder short, merkelig at den ikke ble dekket under kr 2.-?

Lov å håpe på at trenden er i ferd med å snu, men sikkert greit å forberede seg på at det kan gå fort ned igjen å.

Usikker, men deler av samarbeidet mellom Regeneron og BioNTech er 50/50 sharing på alle utviklingskostnader. Dette var mulig siden BioNTech satt med mye cash midt i/på slutten av covid og må bruke dette vettugt.

For NYKD så burde forventningen være at de melder IND på ett eller flere Regeneron konstrukter. Dette innebærer de, sammen med Regeneron, har lovende prekliniske effektdata, kan vise til akseptabel safety i dyr og har en produksjonslinje for legemidlet slik at EMA/FDA tillater klinisk testing i mennesker. Safety og produksjonsdata tar ca 1 år å skape.

3 Likes

Kan de ha gjort et fase-2 studie og mislyktes; uten å melde dette?

Kan sitte på data uten å ha meldt ja, men vil/må nok melde før eller siden. Du kan sjekke på CT.gov og se hva status på studien er der.

takk for tips. Men fikk opp denne. Du glemte at du jobber for E.
Så mest sannsynlig er sikkert at de går noen ekstra runder i fase 1 da.
Håper vi får vite noe når tallene kommer da.

https://clinicaltrials.gov/

CT.gov er forkortelse for https://clinicaltrials.gov/

1 Like

Nykode Therapeutics – invitation to Q3 2024 financial results presentation