På tide å sette kursen oppover, Arne Fredly m flere tungt inne…
Er det de «internasjonale kvalitetsinvestorene» som ABG skrøt av?
Capital Group som tok 22% av emi - doblet innehavet
Litt lek med fremtid utfall.
Selskapet er verdt omtrent 2,7milliarder ved kurs 7
Om kreftvaksineplattform til selskapet er så hot som man har fått inntrykk av i det siste, og det er interesse fra bigpharma. Er det ikke mer sannsynlig at de kjøper hele selskapet?
Man får Potensielt rundt 1 milliard i cash, og samtidig alle forpliktelser/avtaler, ansatte mm.
Da står man igjen med et reell kostnad på 1,7 milliard, og dette representerer jo en god premium på dagens kurser, slik at potensielt kan det bli mindre.
Misforstå meg rett, jeg ønsker at NYKD overlever og forhåpentligvis lykkes, det vil gi en mye større oppside på sikt, men jeg er redd for oppkjøp på «lav» kurs er mer sannsynlig nå, enn at de skal lande en multimilliardavtale…?!
Arne Fredly:
Han mener også at småsparerne må ta seg i nakken.
– Jeg sier det for hundrede gang. De må ikke følge sånne bjellesauer, for når det står i avisen at vi har kjøpt, kan vi allerede ha solgt. De må tenke selv, sier Fredly til Stavrum & Eikeland.

Hvem på lista er capital group?
State Street - nr 2
- Dette er IMO det beste signalet av alle. En stor utenlandsk investor som fortsetter å kjøpe seg opp - og i denne emien tok mye mer enn det prorata skulle tilsi (ca. 5x)
Han har ikke solgt med tap. og etter han gikk inn er det stort fall
Over 700 000 aksjer solgt ca 11 øre under forrige salg kl. 12.34…
Ganske informativ A16Z podcast om gjennombruddet Moderna hadde for et par uker siden - samtale med Moderna CEO Stephane Bancel, for de som måtte være interessert:
Han er rimelig bull på vegne av Moderne ift. hvordan de skal forbedre antigen-seleksjonen med ML/ AI - veldig spennende det de har på gang. Moderna er nok noen hestehoder foran her, men veldig lovende for hele feltet.
ChatGPT:
Det har kommet en meningsfull ny utvikling som jeg mener er relevant for Nykode/VB10.NEO:
Transgene og NEC meldte 2.–3. september at deres individualiserte neoantigenvaksine TG4050 fortsatt viser 100 % disease-free survival etter tre år i fase 1-delen av en randomisert studie i HPV-negativ hode-/halskreft. Alle 16 vaksinerte pasienter var fortsatt sykdomsfrie, mens 3 av 16 i kontrollarmen hadde fått tilbakefall, etter median 41 måneders oppfølging. Dataene er nå også publisert fagfellevurdert i Nature Communications.
Det er også biologisk støtte i dataene: neoantigen-spesifikke CD8+ T-celler ble påvist hos 73,3 % av de behandlede, og responsene vedvarte i over ett år etter siste vaksinasjon. En randomisert fase 2-del pågår videre, med immunologiske data ventet i H2 2026 og toårs-DFS senest Q1 2028.
For VB10.NEO vurderer jeg dette som klart positivt for feltet, men litt mer todelt for selve konkurransebildet. Etter BioNTech/Roche-fiaskoen i kolorektalkreft viser TG4050 at Merck/Moderna ikke er det eneste eksemplet på at individualiserte neoantigenvaksiner kan gi lovende kliniske resultater. Det styrker den overordnede investerings- og partneringtesen: INT ser stadig mer ut som en reell terapiklasse, ikke et enkeltstående Moderna-fenomen.
Samtidig blir Transgene/NEC en mer troverdig konkurrent til Nykode. TG4050 har nå både randomiserte kliniske signaler, lang oppfølging og peer-reviewed publisering. Så argumentet om at VB10.NEO er et av svært få attraktive alternativer blir litt mindre unikt.
Netto mener jeg likevel dette er positivt for Nykode, særlig for partnerpotensialet. Big pharma får nå flere uavhengige datapunkter som støtter neoantigenstrategien, mens Nykode fortsatt kan skille seg ut med sin DNA/APC-targeting, NeoSELECT, produksjonstid under seks uker og at VB10.NEO er tilgjengelig for strategisk partnering. Det viktige fremover blir om en potensiell partner vurderer Nykodes teknologi som bedre skalerbar eller mer kommersielt attraktiv enn mRNA- og viral-vector-løsningene.
Min effekt på VB10.NEO-caset: + moderat. Feltvalideringen styrkes mer enn konkurranseulempen svekker caset.
Emisjonen som ble gjort før denne vet jeg ble gjort fordi Capital ønsket seg inn i selskapet. Jeg vil tro at det var de som ønsket denne emisjonen også, i og med at de tok en såpass stor del av emisjonen (tegnet for 65mill). Emisjonen kom ganske overraskende på meg, men føler meg mer trygg nå som selskapet har tilstrekkelig med cash fremover.
Kan tenkes du har rett, eller at de ser den samme gode utviklingen som mange andre som følger sektoren? Jeg synes r/r på disse nivåene er bedre enn for bare noen uker siden når kursen var en krone lavere…
Ingen risk for emi med det første. Godt finansiert.
Nye kursmål/analyser fra DNB og Arctic i september. (Ikke fundamentalt, men kan gi en reaksjon.)
Klar sannsynlighetsovervekt for seier i skattesaken innen utløpet av oktober. Enda bedre finansiert.
Data fra sammenlignbare selskap/studier som validerer NYKD plattform neste 12 mnd.
Pågående studie og readout på Abili-T i 2027.
Mer usikker timeline:
Kommunikasjon/news om partner på neo i løpet av 2026.?
Kommunikasjon/news om parter immune-feltet?
Så nettopp en oversikt over shortposisjoner som er basert på utlånt volum fra de store bankene.
Per 1 september var short i Nykode 3,3 % av utestående aksjer, og nesten hele økning i posisjonene har skjedd den siste uken.
Så en annen liste sist uke som viste at økning i short utlån begynte uken før emisjonen (rapporten) da den stanget i 5 kr etter Moderna nyheten, tviler sterkt på at de klarer å presse den under 4 kr. Kan komme innside kjøp fra både Andenæs (tegnet 50%) og nye styrelederen og snart nye kursmål fra DnB og re-initiation report fra Arctic
Er dette en konferanse hvor deals blir initiert eller større inntog av biotech spesialister ? Overraskende reaksjon fra markedet
Hva mener du?