Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ocean Yield

Completion of sale of Connector

Primary insider disclosure

Renteregulering

Sale of handysize dry bulk vessel

I Q3 2020 presentasjonen står det att det er progresjon i salgsprosessen i forbindelse med salg av Dhirubai 1 (FPSO). Denne er bokført til USD 51m nå i dag.

Tusenkronersspørsmålet, hva er realistisk pris ved salg av denne i dagens marked?

Sale of kamsarmax dry bulk vessel

Sale of dry bulk vessel

Er det noen som har noen tanker om OCY sitt aktive utsalg av skip og båter? Slik det ser ut for min del så selges disse til over bokført verdi i deres regnskap og bør derfor slå noe positivt ut.

På en annen side er dette et selskap som har hele sin inntjening på å leie ut skip og båter. Finnes det muligheter for at skal forandre hvilke skip de har i porteføljen (grønn bølge)? Regner med det trengs noe spesial skip når Aker Wind Offshore skal starte montasje av turbiner til sjøs.

Jeg tror ikke det er Ocean Yield selv som selger båtene, men heller en måte for disse selskapene å komme seg ut av leasingkontraktene på.

Jeg ser det ikke som veldig postivt at Scorpio har solgt 2 båter på en uke. De har vel 8 skip på leasingkontrakt så det er en god del av OCYs flåte. (De har vel 65 skip igjen nå?)

Connector derimot var det OCY som solgte, og det var utrolig positivt fordi det fjernet vedlikeholdskostnader på ett skip uten kontrakt samt ga en profit.

Alt i alt tror jeg de to nuller hverandre ut mtp utbytter. Men det er ren gjetning. Følger nøye med på om Scorpio selger mer nå.

1 Like

Scorpion tankers som her løser ut opsjonen på tilbakekjøp selger skipene videre da de skal satse grønt. Ocean Yield får her muligheten til å satse på leasing til nye og fremtidsrettede næringer.

De andre fartøyene som er solgt har vært tapssluk siden oljekrisa og salg her bedrer kontantstrømmen. Det er alltid risiko for at man taper om markedet tar seg opp igjen. Uansett så ser jeg positivt på de endringene som er gjort.

1 Like

Declaration of purchase option

Sale of dry bulk vessel

Minker på skipene nå :face_with_raised_eyebrow: Minker kanskje snart på utbytteutbetaling også da?

Det spørs, nå har de jo kjørt med redusert utbytte i 3 kvartaler så de har kapasitet til mer en det. Connector salget skulle også frigjøre utbyttekapasitet. Alle Scorpio bulkers sine båter skal jo selges, det har OCY visst siden i sommer. Så det gjenstår 4 båter til som skal ut. Blir mye penger på bok for OCY så får håpe de finner noe smarte måter å bruke de på.

hadde vært fint med en ny pengeku ref. dhi-1

Absolutt, snakker om det så håper jeg vi får en oppdatering på dhi-1 situasjonen på q4. Ville vært ett kjempeløft hvis de fikk til noe med den.

Ocean Yield-aksjonærene bør holde øynene lukket til 2020-regnskapet er fordøyd

Invitation to webcast of Q4 2020 results

:ok_hand: har OCY tatt seg riktige grep for 2021. Q4 blir interessant hva OCY gjør mht utbytte.

Vel dekket av analyser: (dagens sluttkurs 24,75)
følgende TP:
Artic 42 (1.feb)
Danske B. 27 (27.jan)
SEB 30 (8.des)
Keppl. 31 (7.des)
DNB 28 (4.nov)

3 Likes

Noen fartøy for montering av havvindmøller hadde vel vært en grei måte å øke diversifiseringen i flåten?

2 Likes