La meg se om jeg forstår dette riktig, 10% nedgang i reserver i en transaksjon som er estimert til å koste? 1mrd? Gir nedskrivninger på 1,6mrd?
Dette er jo mildt sagt et sjokk.
La meg se om jeg forstår dette riktig, 10% nedgang i reserver i en transaksjon som er estimert til å koste? 1mrd? Gir nedskrivninger på 1,6mrd?
Dette er jo mildt sagt et sjokk.
Kan jo ikke bare være relatert til Statfjord transaksjonen?
Kan Yme ha bydd på problemer?
Da må de nesten nevne det hvis nedskrivingene gjelder andre ting det børsmeldingen omtaler.
Tar noen lodd i denne
skandale, burde falle mye mer.
Å? Begrunn?
Plugging av statfjord A starter neste år (2024) B og C harnok noen årigjen med produksjon før plugging
Statfjord A produserer frem til 2027.
B og C’en har produksjonsplaner frem til 2040.
stemmer siste brønn blir plugget i 2027, så produksjonen vil falle fra dagens nivå til 0 i 2027.
For tidlig å begynne å laste denne opp? Prøver å finne bunnen her
9kr nedgang i kursen som følge av avskrivninger og utbyttestopp i 2024. Utbytte hadde utgjort ca 4kr for 2024, så ikke sikkert den skal lengre ned. Okea er meget rimelig priset pr idag.
Interessant utvikling
Arctic Securities nedjusterer sitt kursmål på Okea til 29 kroner per aksje, fra 41 kroner, og gjentar en holdanbefaling, ifølge en oppdatering tirsdag.
Okea kunngjorde på fredag at de vil fullføre Statfjord-transaksjonen på nesten samme vilkår som den opprinnelige avtalen med Equinor. Selskapet informerte også om nedskrivninger i størrelsesorden 1,1 – 1,6 milliarder kroner i fjerde kvartal, som følge av tidligere annonserte reduserte reserver og økte kostnader på Statfjord.
Arctic Securities skriver at selskapets resultater for de neste 12 måneden vil påvirkes, og på grunn av selskapets nettoresultatlånebetingelse på obligasjonen vil evnen til å betale utbytte også bli påvirket.
«Etter Statfjords skuffende utvikling siden avtalen ble signert i mars, kan markedet begynne å stille spørsmål ved Okeas oppkjøpsstrategi. Kombinert med ingen utbytter de neste 12 månedene, frykter vi at Okeas prising kan bli svakere enn konkurrentenes i 2024», skriver meglerhuset.
Pareto Securities opprettholder ifølge en oppdatering tirsdag kjøpsanbefaling på Okea med kursmål på 40 kroner. Samtidig skriver meglerhuset at den annonserte stansen av utbyttebetalinger i 2024 og behovet for å nedskrive et oppkjøp ved gjennomføring ventes påvirke aksjen negativt på kort sikt. Aksjen falt 14 prosent etter kunngjøringen fredag ettermiddag.
Hva tenker man om dagens børsmorgen og intervju med Liknes? Hørtes jo forsåvidt bra ut men markedet virker jo ikke å tro på det litt en gang…
veldig merkeligat okea kjøper noe så råttent som de tydeligvis ikke visste på kjøpstidspunktet og at equinor ikke gir rabatt. rart om det ikke skulle bli søksmål. Litt david mot goliat føler jeg.
ble Okea lurt av Equinor…eller var dette bare en meget uheldig timing av kjøpet…? det er ingen saksøking på trappene her?
De kjøpte jo noe som viste seg å være mye mindre ressurser enn de la til grunn. Er ikke det hele casen? Da syntes jeg det er rart at ikke Equinor gir avslag i pris når ny informasjon dukker opp. Men jeg har bare lest overfladisk om det på nyhetene ettersom jeg ikke eier Aksjer
Er vel så enkelt som at når Okea lagde avtalen ble den gjort på på den tid kjent informasjon.
Når dem da ble enige på vilkårene og dato for overføring av penger ble de også eier av risiko, på samme måte som dem ville vært eier av potensiell oppside som kunne kommet i etterkant.
Tror ikke Equinor hadde fått noe mer ut av Okea hvis oppdatert tall hadde gått i positiv retning.