Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

OSEBX - Oslo Børs Hoved Aksjeindeks

Leste du ikke dn? Funcom vil rase mest i et børskrakk sammen med Next biometrics

1 Like

Jo jeg så det. Var ikke Nano også på den listen? Uansett, disse selskapene er nyhetsdrevne i stor grad, så jeg liker å tro at de er litt mer “safe” enn selskap som er avhengig av oljeprisen osv.

Det er det dummeste jeg har lest. Funcom er da null eksponert mot det. De lager spill. De er jo ikke deutsche bank :sweat_smile:

3 Likes

Hvorfor skal frexit ha noe å si dersom brexit var smooth sailing?

Det er begynnelsen på slutten for Euro som valuta og EU som organisasjon. Går tilbake til vanlige handelsavtaler. Er jo kun igjen Tyskland som meningsfull stat i samarbeidet hvis Frankrike går ut etter UK.
Flere land vil da melde seg ut av Euro og kanskje EU. Nå må Le-Pen vinne først, men tipper det blir ruglete hvis målingene er relativt jevne.

Så short EUR, long aksjer, gull og kryptovaluta?

2 Likes

Vet ikke. Kommer til å selge meg helt ut snart. Vil ta en pause fra hele markedet

Synd krypto er så tungvint å handle.
Tror euro trøbbel kommer til å slå positivt ut det!

1 Like

Er litt digg også blir mindre dårlige trades, glemmer nesten at jeg har de

2 Likes

DISCLAIMER: jeg er fullstendig grønn på TA. Startet i går. Men ser et par mulige skumle ting i horisonten på Oslo Børs:

Det jeg ser, er en langsiktig stigende trend som ikke er langt ifra å bryte gjennom støtten der dagens sluttkurs la seg. Ca. Det er også en stigende kjegle på gang, som ser ut til å kunne bryte nedover gjennom (samme) støtte. Om vi får videre nedgang et par dager nå så kan det se ut som veldig klare trender er brutt. Går det oppover så fåpr vi se igjen etterhert :slight_smile:

Kortsiktig er det en svakt fallende trend (vet ikke hvor viktig det er å være helt nøyaktig med grafene), men det er i hvert fall det det ser ut som for meg. Brytes det gjennom støtten i kjeglen (bildet over) ligger det kanskje en ekstra støtte i den nedre linjen i den fallende svake trenden?Faller børsen under dette (ca 675) så kan det indikere en videre, og sterkere nedgang. (?)

Jeg minner om at dette er ren gjetning, kan godt tenkes analysen er helt feil, rent teknisk sett. Håper noen vil rette meg i så fall, og komme med andre innspill.

Når dette er sagt er det resultatsesong på gang så jeg tror børsen skal opp: jeg tror mange selskaper på Oslo Børs vil levere bra (dette er ren synsing, basert på at det virker som at økonomien i Norge har bedret seg, arbeidsledigheten faller, noe BNP-vekst i Norge, og i hvert frall i Europa, ifølge IMF. Børsen i USA falt på skuffende resultater ifølge Hegnar; jeg tror det blir omvendt i Norge - med mindre resultatene allerede er innbakt i kursene. Men vil gjerne høre andres synspunkter.

Hvorfor skal børsen stige, eventuelt falle i tiden fremover?

Løp og kjøp! :slight_smile: Men ikke svenske aksjer står det. Vel da tenker jeg i så fall det er viktig å plukke de riktige svenske selskapene; hvis mye av den svenske børsen vil stå stille er det sikkert noen som kommer til å utmerke seg.

“Selskapenes inntjening vokser i den raskeste takten på fem år.”

  • Funcom. Men gidder de å nevne.det? Net, nej, nei, not, nada

Spennende tider! :ok_hand:


“Kommende uke kan bli avgjørende, ikke bare for utviklingen i sommer, men også for resten av 2017.”
.
.

Jeg har i lengre tid vurdert seriøs trading av Brent Spot og Hoved Indeksen.
Rettere sagt ha hovedfokuset der.

Det er hovedsakelig 2 grunner for dette.

  1. Anser det som lettere å ekskludere følelser ved trading av Bent og osebx enn i de enkelt aksjer jeg følger.
    Siden nyttår har dette i all hovedsak hvert Nel og Funcom. Her er har dette vist seg vanskelig. Innside salg, “Sell on news” og en generelt stor divergens mellom mine forventninger og markedets reaksjonsmønster. Om det er skvetne små investorer eller større aktører som bevist kjører kursene (ned) er vanskelig å si. Antakelig en god blanding. Og antakelig en god dose med for høye forhåpninger fra min side. Uansett så blir dette fort forstyrrende når man er tett på i lengden. Så…

  2. Jeg må ha noe annet å kose meg med, følge tett og trade, mens investeringer i enkeltselskaper får stå i fred og godgjøre seg. Slik sett blir det en mindre tålmodighetsprøve og et vesentlig mindre uro moment i hverdagen.

To sitater fra Warran Buffet som slår meg mens jeg skriver dette:

Jeg har sans for Buffet!

Nå er det ikke slik at osebx er helt forutsigbar heller, men i mye større grad mer forutsigbar en mange enkelt aksjer. Og de fleste av de jeg trekkes mot :wink:
.
.
I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere andre eminente Tekinvestorer trader brent spot og eller osebx aktivt?

I tilfelle hadde det vært interessant å høre deres generelle erfaringer samt hvilken marketmaker og hvilket produkt som foretrekkes?

Jeg ser for meg ukentlig trading.

3 Likes

Magefølelsen skriker “short that bitch” ved brudd opp til 700-705

Fratrekk for egen magefølelse og innblanding av litt fornuft, blir det slik:

Gå long med target 700-705, -avvent og vurder…

Ved brudd opp til 710 på økende omsetning = ny/fortsett long possisjon med target 725, -avvent og vurder…
Ved avtakende omsetning opp= sett short med target 684, -avvent og vurder…

2 Likes

Forrige innlegg her, traff relativt bra.
Tok dog ingen posisjon da jeg ble opptatt med noen enkelt aksjer :slight_smile:

En short osebx er nå enda mer interessant synest jeg. En potensiell HS ligger og lurer.
Hva tenker dere andre? Er det noe jeg overser?

Legger ved 1 dagers og ukes chart. I ukes chartet har jeg markert juli og august mnd tilbake til 09. Samt hvor kursen var i forhold til rsi.

1 Like

Jeg vet ikke. Er veldig nybegynner på TA. Kan se ut som hode skulder, men tror jeg ville sett på andre børser og sammenlignet før jeg trakk noen slutning om det!

Men jeg vil slenge inn noe jeg tror kan påvirke de norske kursene positivt (tar gjerne imot kommentarer om dette, for det er bare basert på magefølelse):

Det skrives å mye i media om at boligprisene skal ned (eller allerede er langt under toppen). Eiendom er en foretrukken investeringsform i norge - hva skjer nå, med pengene som normalt ville blitt investert i større bolig (eller første bolig…?!) De investeres i andre markeder, for elsempel aksjemarkedet. Det er en grunn til at Oslo Børs kan stige i tiden som kommer.

For å si det sånn: hadde jeg fått lån til å kjøpe mer eiendom hadde jeg gjort det, og minst halvparten av min aksjeportefølje ville vært i eiendom isteden. Jeg tipper det gjelder flere enn meg!

Det begynner å bli skikkelig trangt her oppe. Aksjen er ved motstånd nivå og høy divergens fra MA 10. Jag korter index mandag. Er det noen som vet om Nordnet tilbyr noen fine instrumenter for investerings konto? Prøver unngå CDF så mye som muligt.

Enda litt å gi inn i nyåret?

image

1 Like