Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Otovo - markedsledende på solceller

Bør ikke komme som en stor overraskelse at de fortsatt taper penger, uten kostnadsgrepene de gjorde tidligere hadde resultatet vært langt verre. Likevel ser jeg ikke noe tegn til at aksjen skal snu umiddelbart – har hele tiden tenkt at kjøpekraften blant konsumenter må komme tilbake (lavere rente / mindre skatt etc) – og i tillegg må flere insentivordninger på plass, slik de for eksempel har i Polen, slik at det lønner seg å installere solceller på tak.

Det sagt tror jeg neste kvartal kan bli bedre:

• Samarbeidsavtale med Adac og Elli (tilgang på flere kunder)
  • Renten kommer ned verden rundt
  • Ytterligere kostnadskutt
  • Potensielt nye incentivprogram i ulike land som f.eks UK
  • Nytt portoføljesalg innen Q4

Spesielt siste punkt tror jeg kan komme ila. uker / måneder. Sist fikk de inn rundt 700mnok.
Regner med minst tilsvarende eller mer denne omgangen, noe som burde bikke fri cash i selskapet til over 1 mrd. (mcap nå = 336 mnok).

2 Likes

Fulgt aksjen i 1.5 år og aldri sett shortinteresse over grensen der nei. Synes også det er rart.

Aksjen er straks i 0 for dagen. Imponerende innhenting der :slight_smile:

1 Like

Otovo ASA has bought 357,600 own shares

Helt natta for Otovo nå,

Er også interessert i høre hvorfor det er helt natta :slightly_smiling_face: Aksjen gikk fra -20% ved åpning til så og si -0%. Vil påstå det var/er grei interesse på disse nivåene. Tipper folk posisjonerer seg nå i påvente av portissalg.

Hva har renter med porteføljesalget å gjøre? :thinking:

Jeg har kjøpt meg en god del opp sist uke av den enkle grunn at ledelsen sier det blir portoføljesalg.
Det ble sagt på Q1, og nå sist Q sier de at de er i forhandlinger med intertessenter. Mao. ser jeg for meg at det blir salg, men det er jo selvfølgelig ingen garanti for verken det ene eller andre, og ikke minst hva de vil få for portoføljen. Nåværende mcap er på 335 mnok. Sist salg ga gevinst på 700 mnok, så en tilsvarende sum vil gi dem nok penger til å drifte i 2+ år.

Merk også at selskapet siden det salget har inngått avtaler med bl.a VW konsernet, og kuttet mye i ansatte. Det er et slankere selskap som jeg mener er underpriset pr.d.d – men de må bevise de neste kvartalene at kuttene og samarbeidsavtalene fører til et positivt driftsresultat.

Sistnevnte tror jeg vil avhenge mye av rentene, men jeg tror disse vil komme kraftig ned neste år.

1 Like

Otovo launches program reducing cost by NOK 200-225m annually

Delivery of shares under Otovo’s share purchase programme

Burde komme noe news her før jul. Forstår ting tar tid men nå er det gått flere måneder siden de startet forhandlingene. Mon tro hvilken pris de oppnår denne gang? :thinking:

Otovo’s Q2 2024:earnings call: 20.08.2024
Now first is closing the portfolio sale. That’s a process that we announced that we initiated in May of this year. We’re now in concrete discussions with several parties about terms and conditions. And once completed, the portfolio sale will free up cash that is latent in the portfolio, supplementing the cash that we have on hand.

Ref sist salg:
06 October 2023
Otovo - Swiss Life Asset Managers
Scandinavian solar portfolio transaction

Invitation to presentation of Q3 2024 results

:eyes:

Otovo Q3 2024: Reset and ready for 2025

Otovo signs term sheet for sale of subscription portfolio

Otovo Q3 2024 Presentation material

Med kostnadskuttene og porteføljesalget ser jeg ikke for meg noen emisjon i umiddelbar fremtid, men det er nok en mulighet neste år om de ikke klarer å levere innen Q2. Jeg tenker i allefall salget vil gi dem rom for å få snudd skuta, men om markedet ikke tar seg opp (innebærer bl.a. renta kommer nok ned til at folk har overskudd til å investere i solceller), så kan det fort bli mer utvanning.

1 Like

Argumentet for å gjøre det i følge ledelsen var fordi kjøperen hadde interesse av å eie litt i Otovo, og at det, ved utløsing av Warrants gir dem 60+ mnok i free cash. Enig likevel i at det er en dårlig deal for aksjonærene i Otovo, med mindre kjøperen ønsker en større bit av selskapet på sikt.

Mtp. spørsmål om takeover var de ganske ordknappe på Q&A synes jeg, så mulig det ligger noe mer bak her.

Otovo ASA appoints Ida Groth as CPO