Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Paradox Interactive (PDX)

Er også med litt her nå i “voksenporteføljen” min. Der investerer jeg i trygge selskaper som leverer stabil vekst, går med overskudd, ikke altfor høyt p/e tall og gjerne har utbytte til aksjonærene. Ikke så mye kapital enda, men tanken er at denne skal vokse seg stor både gjennom avkastning og nye innskudd.

1 Like

PARADOX
NY EXPANSION TILL CITIES SKYLINES KOMMER SNART (Direkt)
2017-02-28 16:08
STOCKHOLM (Direkt) Spelbolaget Paradox har utannonserat en expansion till sin storsäljare Cities: Skylines. Expansionen, som går under namnet Mass Transit, kommer enligt bolagets hemsida lanseras “snart”.

Cities: Skylines, som ursprungligen lanserades 2015 och som för ett knappt år sedan sålt i över 2 miljoner exemplar, har hittills haft tre officiella expansioner där alltså Mass Transit blir den fjärde.

Även Paradox spel Stellaris kommer expandera i enlighet med vad bolaget tidigare angett. Den nu tredje innehållsuppdateringen sedan spelet släpptes i början av 2016 heter Stellaris Utopia och lanseringsdagen, som meddelades på måndagen, är satt till den 6 april. Senast Paradox talade om Stellaris försäljning var sommaren 2016 då över 500.000 spel sålts.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

250 tusen spill her 250 tusen spill der, blir nok penger ut av det etterhvert, husk at de har en stor portefølje spill som kan lanseres

XBox lansering på gang

PARADOX
CITIES SKYLINES HAR SÅLTS I ÖVER 3,5 MLN EXEMPLAR (Direkt)
2017-03-13 09:39
STOCKHOLM (Direkt) Paradox pc-spel Cities: Skylines har nu sålts i över 3,5 miljoner exemplar, enligt uppgifter på bolagets hemsida.

Cities: Skylines, som ursprungligen lanserades 2015, hade för ett knappt år sedan sålts i över 2 miljoner exemplar, vilket fram tills nu var den senaste officiella uppgiften från Paradox.

Nyligen meddelade Paradox att en fjärde expansion kommer att släppas till Cities: Skylines. Expansionen, som går under namnet Mass Transit, kommer enligt bolaget lanseras “snart”.

Utöver pc-versionen, som i slutet av förra året också lanserades i en kinesisk version på plattformen QQGames som ägs av Tencent, ett kinesiskt bolag som dessutom äger 5 procent av aktierna i Paradox, avser Paradox att under våren 2017 släppa Cities: Skylines till Microsofts spelkonsol Xbox One.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

2 Likes

Den her er gammel 23.februar, så den først nå. Ikke helt bra. Tydelig at nyhetsvarslene mine ikke fanget opp denne.

Kunne vært interessant å finne ut hvilke selskap som lokket mer enn paradox.

1 Like

Sjekket top25 på global top sellers og ser ut som om 12 av 25 er spill fra Paradox…

4 Likes

Ja steam har paradox publisher weekend og her ser vi effekten av en god salgskampanje og hvor viktig salg er på steam.

1 Like

Dette føles som den tryggeste / mest stabile spillaksjen i norden.

Mitt gjett er at den faller tilbake når salget er over, men ikke noe stort fall. Så den oppfører seg som en typisk spill-aksje men svigningene er mindre sannsynligvis noe pga. mcap.

Paradox: Robur och SHB ökar
Kl. 08:03, 11 apr 2017 0

Börs Robur har under årets tre första månader ökat sitt innehav i spelbolaget Paradox med 5 miljoner aktier och SHB Fonder dyker upp som storägare med 2,4 miljoner aktier.
Det framgår av Paradox uppdaterade ägarlista per den 31 mars.

Några av de större ägarna i Paradox minskade i februari sina innehav, däribland Spiltan och Peter Lindell som sålde 6 respektive 2 miljoner aktier.

Den uppdaterade ägarlistan visar var aktierna sannolikt tagit vägen:

  • Swedbank Robur Fonder har ökat sitt innehav till 7,6 miljoner aktier (tidigare 2,6), vilket motsvarar 7,2 procent av kapital och röster.

  • Handelsbanken Fonder har köpt 2,4 miljoner aktier, motsvarande 2,2 procent av Paradox.

  • Didner & Gerge har ökat till 1,5 miljoner aktier (0,63), motsvarande 1,4 procent av bolaget.

Största ägare i Paradox är fortfarande grundaren och vd:n Fredrik Wester med drygt 35 miljoner aktier och Spiltan med drygt 26 miljoner aktier.

1 Like

1 Like

1 Like

Solgte 20% av aksjene mine i dag så får vi se hvor lurt det var.

2 Likes

Du også på selger’n, solgte 50% jeg. Kursutviklingen i G5EN selv etter en meget god rapport inspirerte meg til å prøve en trade. Mistenker at de blir pumpet opp litt før rapport og så kommer dumpen etterpå.

2 Likes

Jeg solgte mine på 68.25, og følger med for å se om det kommer nye muligheter. Var en veldig liten posisjon

1 Like
1 Like