Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Paradox Interactive (PDX)

Det var jo derfor han tok ut paradox tallene, fordi han gjør dette for indie studioer. Og da kunne han ikke forskjellsbehandle paradox når de kom med samme krav.

Hva mener du nå?

Les hva Sergey skriver.

Sergey GalyonkinJun 6, 2016
So far I’ve mostly received requests from small indie studios about that. And I understand that they might find Steam Spy threatening, so I’ve removed their games without asking any questions. Now I feel Paradox shouldn’t be threatened by Steam Spy (and they certainly aren’t), ​but it would be inconsistent of me to deny their request.

Sergey GalyonkinJun 6, 2016
There isn’t much to add to my tweet. They’ve talked to me about supporting Steam Spy and asked a bunch of questions related to it. Then suddenly they’ve sent me an email requesting me to remove their games. I believe it’s their right, although I don’t like it.

"While not under any obligations to do so, Steam Spy’s owner, Sergey
Galyonkin, honoured these requests. He’s since had a change of heart and
the data has all gone back up. "

Nice!

Synd han ikke har oppdatert patreon siden sin med den infoen.

Står det der at han tar bort etter ønsker?

Har du lest linken jeg sendte?

Han har lista opp at han fjerna 2500 titler, og i diskusjonsfeltet kommer de 2 kommentarene jeg postet.

Føler det blir mer som en sidekommentar og ikke trenger noe mer utdypende. Han skrev om det på twitter da. Men hvorfor er Paradox så redde for offentlige tall? Er de dårligere enn de vil innrømme?

Handler nok mer om kontroll på informasjonsflyt. Steamspy er veldig avslørende, og det går kort tid fra omsetning til tallene er ute i markedet.

1 Like

Steamspy er heller ikke fasit. Jeg synes å huske at Paradox gikk ut og sa at de ønsket å ta det bort fordi dataene noen ganger var feil. Men jeg er glad for at det nå er oppe igjen, det er tross alt mer transparent.

5 Likes

lol hvorfor kommenterer Almir på dette

1 Like

Litt presse

Jeg var ikke klar over at fondet også har investert i polske CD Project Red

1 Like

Ganske tungt inne i CD projekt red, men dette gjelder alle robur fondene såvidt jeg forstår, feks Starbreeze er fordelt på flere fond

Swedbank Roburs spelinnehav:
Starbreeze: 562 Mkr (9,1 procent av bolaget)
CD Projekt Red: 278 Mkr (3,6 procent av bolaget)
Paradox: 130 Mkr (2,4 procent av bolaget)
Stillfront: 25 Mkr (8,1 procent av bolaget)
G5 Entertainment: 25 Mkr (6,25 procent av bolaget)

Paradox ned på 46…men jeg følger allerede litt for mange aksjer.

Jeg tenkte akkurat jeg skulle nevne det, men så kom du først. Med en ledelse som ikke liker å børsmelde og en analyse som konkluderte med ingen oppside og mangel på triggere gikk det den veien jeg fryktet.

2 Likes

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Spelutvecklaren Paradox Interactives
försäljningsökning i det tredje kvartalet, upp nära 37 miljoner kronor till 127
miljoner, beror främst på spelen Hearts of Iron IV, Stellaris, Cities Skylines,
Crusader Kings II och Europa Universalis IV.

Enligt Paradox vd Fredrik Wester håller sig antalet
aktiva spelare per månad på platån 1,5 miljoner.

Den första avmattningen av Stellaris-spelare har planat
ut och vi har en stabil bas av återkommande spelare och ett hälsosamt tillskott
av nya. Stellaris fortsätter att visa goda försäljningssiffror vilket bådar
gott inför kommande utveckling av varumärket. Utvecklingen ser likartad ut för
Hearts of Iron IV som precis som Stellaris fortsätter att få höga
användarrecensioner av spelarna. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla
dessa två titlar under många år framöver, skriver vd:n i delårsrapporten.

Bolagets direkta kostnader i kvartalet var 46,7 miljoner
kronor (39,3) framförallt hänförligt till spelutveckling samt royalties till
externa utvecklare som ersättning för utvecklingsarbete. Paradox royalties har
minskat jämfört med jämförelseperioden till följd av en ökad andel sålda
egenutvecklade spel, vilket enligt bolaget bidragit till en väsentligt
förbättrad marginal.

Rörelsemarginalen i kvartalet steg till 43 procent (35%).

Samtidigt ökar Paradox kostnaderna för spelutveckling
till följd av satsningar och lanseringar av nya spelprojekt. Under perioden har
beslut tagits om nedläggning av ett ännu ej utannonserat spelprojekt utvecklat
av tredje part vilket resulterat i en nedskrivning på 3,8 miljoner.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

salgsanbefaling
STOCKHOLM (Direkt) Spelutvecklarna Starbreeze, Paradox och amerikanska Electronic Arts får säljrekommendation, för G5 ges rådet avvakta och köpråde lämnas för det amerikanska bolager Activision Blizzard.

Det framgår av senaste numret av DI:s tidning DI Dimension, där tidningen gör en genomgång av spelutvecklare. Spelutvecklarna har varit och kan fortsätta att bli aktiesuccer. Det gäller dock att hålla koll på deras finansiella ställning och att skilja på enproduktsbolag och bolag med en bredare bas, påpekar DI Dimension.

edit kom noe mer info:

Paradox fördubblade sitt börsvärde från noteringen i slutet av maj i år fram till den 25 augusti då halvårsrapporten släpptes. Sedan dess har börsvärdet minskat med 1 miljard kronor, eller 20 procent. Med tanke på att vinsten lär avta kommande kvartal lär Paradoxaktien vara fortsatt svag de kommande månaderna, enligt DI som dock pekar på att aktien blir köpvärd om kursen går ned mot 40 kronor.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

2 Likes

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Spelutvecklaren Paradox Interactives vd Fredrik Wester har köpt drygt 40.000 aktier i bolaget, enligt Finansinspektionens insynslista.

Affären gjordes den 17 november till en kurs strax över 48 kronor, vilket ger en total likvid på ungefär 2 miljoner kronor.

Jag hade pengar över och tyckte att det var en bra investering, säger Fredrik Wester i en kort kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

Efter köpet äger vd:n drygt 35,2 miljoner aktier i Paradox, enligt ägartjänsten Holdings.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like

direkt:

STOCKHOLM (Direkt) Spelutvecklaren Paradox Interactive har träffat ett partneravtal med kinesiska Tencent.

Genom avtalet kommer Paradox Interactive att ge ut spelen Cities Skylines och Stellaris för spelare i Kina som använder Tencents plattformar, och ska sedan fortsätta med fler spel.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like