Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Parsec Frontiers Pre Sale 🚀

Jeg skal hÞre om patentsÞknader foreligger. Husk at du mÄ vÊre Insider-medlem for Ä kunne investere @Knauz88 :slight_smile:

Spennende greier.

Det fĂžrste jeg stusser pĂ„ er “millions of players” det hĂžres noe optimistiskt ut.
Det eneste MMO spillet som har klart Ä holde seg pÄ over 1mill brukere over tid, de siste 15 Ära er vell World of Warcraft.
Regner med att gameplay messig vil dette spillet vĂŠre langt under den standaren.

Det andre er vell at dette er type “pay to play / win” pĂ„ steroider. Noe som er relativt lite populĂŠrt i dagens gaming samfunn.
Virker som det koster 500 dollar (pdd) i heletatt fÄ en minimums share i spillet.
Bare det utelekker vell godt oppimot 99% av den mulige (og nĂždvendige) brukermassen for Ă„ Ă„ nĂ„ “millions” som nevnt i whitepaperet.

Man vil enten ha en situasjon hvor early adopters har en sÄppas stor fordel at det er lite vits for nye folk Ä komme inn. Eller en der kun de som vil betale som i heletatt har muligheten til Ä ta igjen progressjonen til andre.

Jeg Þnsker ett sÄnt her type spill mer en mye annet.

De stÞrste spillene pdd har ogsÄ store problemer med inflasjon.
Skal du ha ett spill som alle kan spille uten investeringer sĂ„ vil de “enkle ressursene” bli veldig billig.
Fordi man har horder av folk som ikke vil betale som fokuserer pÄ det som er enklest og mest logisk Ä gjÞre.
Det vil vÊre inflasjon pÄ alle ressurser nybegynnere trenger, til evig tid, uansett hvilket stadiet de er pÄ.

De som er fÄrran vil tjene masse penger, De som er bak vil aldri tjene noe, og kanskje bruke penger pÄ Ä ta igjen, som igjen da gÄr til de som var tidlig inne.

Tanken er veldig god, og jeg Þnsker meg virkelig ett sÄnn her type spill.
Det blir faktisk ikke ett ordentlig spill i mine Ăžyne, med mindre det er jevnt, fair, alle starter likt med samme forutsettninger.

Som sagt tidligere det det blir ikke bare p2w, det blir “pay to get ahead so you can earn money on people who comes after you”

EDIT:
For Ä komme med ett konkret eksempel sÄ har man Albion Online, som ble sluppet i sommer.
Alle som hadde lest seg opp og spilt beta’er og visste om spillet hadde sĂ„ppas store konkurranse fortrinn at det nesten Ăždela spillet for alle andre.
Det som virkelig vippa det over pinnen var det at man kunne kjĂžpe ingame verdier for ekte penger.
Det som skjedde var at det ble sÄ heftig min maxet fra dag 1, at normale folk aldri hadde noen som helt sjangs til Ä ta igjen.

De som er inne med en del penger i det spillet her vil kunne vĂŠre fĂžr kurven pĂ„ alt, sette opp exchanges, trading posts, selge ship og tjene penger pĂ„ alle “mann i gata” spillerne som kommer inn.
Og for meg blir det helt feil, da er det ikke lenger ett spill. Jeg veit ikke hva jeg skal kalle det, men “underholdning og morsomt” er det ihvertfall ikke.

Sammenligner det med Ä bli pÄtvingt hÞye avgifter, overpris pÄ produkter og betale skatt :smiley:

EDIT 2:
For Ä vÊre enda mer konkret pÄ hvordan det gikk galt i Albion og hvorfor jeg tror det samme kan skje her.
Silver var ingame currencien, Gold var noe du kjĂžpte 100 dollar for 10k.
PĂ„ dag 1 var det 1:1 ratio i shoppen ingame.
Det som skjer er at du har folk som min maxer og grinder silver til fingra blĂžr og trader alt inn i gold.
Folk som vil ha ting, selger litt gold og fÄr litt silver.

De som nÄ sitter med umenneskelig mye gold, kjÞper shops, trading posts og alt mulig.
Siden det var en sandbox og alt var menneskestyrt skrudde de opp avgiftene for bruk av den trading posten.
Folk mÄ enten da betale den avgiften, eller gÄ da 1 time ingame for Ä finne en annen post (som i dette tilfellet var like dyr)

SÄ da har altsÄ folk skaffet seg tonnevis med gull vÊrt ekte penger og kontrollerer alle andre spillere i spillet.
Det er ikke ett gÞy spill, kanskje realistisk og sÄnn var det fÞr, men det er ikke noe du underholder deg med.
Problemet kommer nÄr man i gata som har stuka rundt uten Ä kunne noe den fÞrste uka begynner Ä skjÞnne hva som skjer.
Gull koster ikke lenger 1 silver, det koster 2000.
Det Ä bruke en trading post koster massevis av silver. Og all progressjon gÄr treigere fordi gutta pÄ toppen skal ha sitt og fÄr deg til betale overpris for alt du gjÞr.
Og eneste mĂ„ten du kan fĂ„ de pengene du trenger er Ă„ repetetivt og generisk farme dritt ressurser fordi det er det eneste du kan fĂ„ pĂ„ ditt nĂ„vĂŠrende “level”.

Ja nÄ har jeg krise maksimert litt, og ja jeg veit at det stÄr i WP at trading fees osv er cappa.
Men poenget mitt er at det vil alltids finnes svakheter, som noen vil bruke for Ä fÄ store konkurranse fortrinn, sÄ store at det vil Þdelegge for alle andre som evt kommer inn i spillet etterhvert.

herlig, venter til Tron(trx) Þker nok til Ä selge litt, sÄnn at jeg kan hive meg pÄ her ogsÄ.

1 Like

Eg er interessert og :smiley:

Takk for mange bra innspill, Artplant har lovet at de skal hoppe inn i trÄden her og kommentere snart, sÄ da hÄper jeg flere fÄr svar pÄ det de lurer pÄ.

Ser at en del har meldt seg pÄ listen uten at de allerede er Insidere, sÄ husk Ä bli det nÄ ellers vil dere ikke fÄ mulighet til Ä vÊre med i Pre sale.

Viktig info:

I morgen kommer jeg til Ă„ sende ut et spĂžrreskjema der jeg ber deg skrive inn hvor mye du Ăžnsker Ă„ investere. Fristen for Ă„ fylle den ut blir sannsynligvis mandag kl 12.

Innen da mÄ du ha bestemt hvor mye du vil satse - tenk deg nÞye om, da dette belÞpet ikke kan justeres i etterkant. Er du pÄ listen forventer jeg og Artplant at du faktisk har tenkt Ä investere dette belÞpet. Innbetaling vil skje relativt raskt etter dette, sÄ hvis du trenger Ä frigjÞre kapital bÞr du tenke pÄ det nÄ :wink: Du vil mest sannsynlig kunne velge om du vil betale med Ethereum (hvis du har eller kan skaffe dette) eller via bankoverfÞring i kroner.

Potten som er satt av til TekInvestorer tilsvarer 1.5 mill kroner. Denne vil deles ut etter et “fĂžrstemann til mĂžlla”-prinsipp, etter rekkefĂžlgen din pĂ„ listen. NĂ„r 1.5 mill er nĂ„dd vil resten stĂ„ pĂ„ venteliste.

Disclaimer: Investering skjer pÄ egen risiko, aldri sats mer enn du har rÄd til Ä tape. TekInvestor mottar en liten (noen %) kickback for Ä koordinere kontakt med investorene pÄ forumet. Disse pengene gÄr til videre utvikling og drift av forumet. Kickbacken utbetales i tokens/coins/credits, sÄ det er ogsÄ i min interesse at spillet lykkes :slight_smile:

7 Likes

Jeg er med.

1 Like

HĂ„per dette blir gull da! :smiley:
Hvis ikke noe spesielt skjer de neste 3-4 dagene sÄ mÄ nok jeg melde pass.
Hadde forhÄpninger om en kursÞkning i andre investeringer sÄ jeg kunne selge noe der og gÄ inn med gevinst i dette. Ønsker alle lykke til da! :smiley::money_mouth_face::moneybag::heavy_dollar_sign:

1 Like

Jeg er med!

1 Like

Hei - jeg er en av initiativtakerne til prosjektet og jobber som COO i Artplant. Jeg skal forsĂžke Ă„ gi dere svar pĂ„ noe av det dere lurer pĂ„ etter beste evne. Kommer ogsĂ„ til Ă„ holde et Ăžye med trĂ„den for Ă„ gi pdx litt backing - men hĂ„per samtidig pĂ„ forstĂ„else for at dette prosjektet akkurat nĂ„ har sĂ„ stort trĂžkk at vi er nedsyltet med arbeidsoppgaver vi “mĂ„â€ gjĂžre.

14 Likes
  1. Soft/hardcap. 400 ETH / 4000 ETH som nÄ ca kan ganges med USD 950.

  2. Total supply starter pĂ„ 30,856,775,800 tokens - google “parsec” sĂ„ ser du hvorfor :slight_smile:. Circulating supply vet vi ikke enda. Det vil vĂŠre vesting der tokens er lĂ„st for devs og advisors, samt at Parsec Frontiers-stiftelsen som skal opprettes ogsĂ„ vil sitte pĂ„ litt lĂ„ste tokens. I tillegg vil tokens som ikke blir solgt i forbindelse med crowd sale - hovedrunden planlagt i april - bli sĂ„kalt “brent”, noe som vil si at disse tokens ikke vil vĂŠre en del av verken total eller circulating supply - men redusere “pengemengden” totalt sett.

  3. Spillet er et Artplant-spill. Artplant ble stiftet i 2001, og Jack som er CEO har vÊrt spillutvikler uten opphold siden 1994 (da ansatte jeg han faktisk som level-designer pÄ Funcom!). Hovedkontor i Oslo, og et heleid datterselskap i Tver, Russland - tilsammen ca 40 ansatte. Fra 2001-2009 utviklet Artplant familiespill, mens selskapet siden ca 2008/9 har fokusert utelukkende pÄ onlinespill, MMO og competitive. Det stÞrste spillet har vÊrt Battlestar Galactica Online, som har hatt mer enn 20 millioner registrerte spillere. For Ä se detaljerte profiler, se whitepaper. ForÞvrig bÞr samtlige som vurderer Ä kjÞpe tokens i prosjektet definitivt bla gjennom det.

  4. Parsec Credits er in-game currency’en i Parsec Frontiers. Det er betalingsmiddelet som vil bli brukt for alle transaksjoner med in-game items, ressurser og andre typer assets. FĂžr spillet starter vil det avholdes auksjoner pĂ„ de fĂžrste asset’ene i spillet, som romskip, kolonirettigheter etc, som det vil vĂŠre begrenset av i starten og som vil gi en fordel nĂ„r spillet starter. Det er en persistent world med en timeline som fĂžlger en storyline i starten, og de fĂžrste spillerne fĂ„r rett og slett en head start foran andre som de fĂžrste som kan utforske galaksen. Alle spillere mĂ„ ha et romskip for Ă„ kunne spille, og det er et begrenset antall romskip som blir solgt ut og preprodusert, deretter mĂ„ romskipene craftes av spillerne selv med materialer/ressurser som utvinnes.

I tillegg vil det vĂŠre en deflatorisk mekanisme, der en liten andel av hver in-game bĂžrstransaksjon vil bli brent - i praksis at pengemengden litt etter litt blir mindre og mindre. En kostnad for den som utfĂžrer transaksjonen, men en liten verdiĂžkning for hele den resterende pengemengden.

  1. Det er mye blockchain-hype, og egentlig mye mer enn det som kunne forutses da vi begynte Ă„ arbeide med prosjektet i mai/juni 2017. Allikevel er det tydelig at bruk av blockchain-teknologi er en disrupsjon for virtuelle verdener og MMOer med virtuelle items/assets. Det skaper en trygghet for interessentene i den virtuelle Ăžkonomien at man har full oversikt over totalt antall tilgjengelige/skapte assets - da vil man kunne identifisere over- og underprisede assets basert pĂ„ egne analyser. Med linken til “ekte” penger, ved at kryptovalutaen i Ăžkonomien er knyttet til enten fiat eller stĂžrre kryptovalutaer som BTC, ETH osv vet man at det vil vĂŠre svĂŠrt enkelt Ă„ flytte verdier inn og ut av den virtuelle Ăžkonomien - noe som knapt kan kalles sĂŠrlig smooth verken i virtuelle verdener som Second Life eller MMOer som WoW eller Eve Online. Med andre ord: Like raskt og enkelt som du flytter penger fra bankkontoen din til Netfonds for sĂ„ Ă„ ta en posisjon i Element, selge den igjen og sĂ„ flytte pengene tilbake, sĂ„ vil du kunne flytte penger inn i spillet fordi du vil shorte Alien Artifacts pĂ„ spillets interne bĂžrser, dekke deg inn og sĂ„ flytte pengene ut igjen. Virtuelle items/assets i MMOer vil altsĂ„ bli en egen, investĂ©rbar asset-klasse. Om to Ă„r kan det hende du finner egne hedge fond som kun lever av Ă„ trade items/ressurser i virtuelle verdener.
6 Likes

Hei hrokling!

Takk for at du tar imot utfordringene pÄ vÄre spÞrsmÄl. Jeg vurderer sterkt Ä satse pÄ dere, og det gjÞr nok andre her ogsÄ. Har et par enkle spÞrsmÄl egentlig (for meg ihvertfall)

  • Hvor mange ansatte ser dere for dere vil jobbe pĂ„ dette prosjektet?

Bakgrunn for spĂžrsmĂ„l: Ser ut som utviklingsperioden er ca. 2,5 Ă„r pĂ„ roadmapen deres, pluss tid for Ă„ forme konseptet. Spillet vil ogsĂ„ ha en “early access” ser det ut som fra slutten av 2018 ca. ser det ut som. Det er mange spill i denne sjangeren i markedet, og forsĂžker Ă„ se for meg hvilken stĂžrrelse dere ser for dere pĂ„ produktet, og hvordan konkurranseevnen blir pĂ„ det mot resten av markedet.

  • Hvordan er budsjettet satt for produktet, er det fastsatt, eller ser dere an interessen fra investorer ogsĂ„? Hvis dere er klare til Ă„ dele stĂžrrelsen med oss, sĂ„ del gjerne det ogsĂ„.

Bakgrunn for spÞrsmÄlet: Produkter i denne sjangeren er ofte svÊrt kostbare, og har lengre utviklingstid og stÞrre risiko. Noe mange pÄ dette forumet er klar over, og jeg tror flere enn meg kan tenke seg Ä fÄ vite hva slags backing dere har pÄ dette omrÄdet for Ä sÞrge for at produktet blir ferdigstilt, og ikke stoppet pga mangel pÄ utviklingsmidler eller om cryptovaluta plutselig blir mindre populÊrt av en ukjent grunn.

Setter pris pÄ bÄde delvis og fullstendige svar etter hva dere kan dele sÄ langt i prosjektet. Takk for svar pÄ forhÄnd!
ForstÄr at dere jobber mye for Ä mÞte forventningene.

4 Likes

Det er et temmelig sentralt punkt for de fleste her inne, tenker jeg :slight_smile:

En bÞrs er altsÄ bÄde markedsplass og meglertjeneste/handelsplattform for kryptovalutaer, i motsetning til det tydelige skillet mellom f.eks Nordnet og Oslo BÞrs.

Vi er i dialog med flere bÞrser, men har enda ikke inngÄtt avtale om listing. De Þnsker ogsÄ Ä se hvor stor den endelige runden blir, og hvilken divisjon med bÞrser vi listes pÄ vil avhenge av det. Det er mulig at vi vil ha 1-2 bÞrser offentliggjort i forkant av crowd sale som starter 1. april, men det kan ikke garanteres.

For Ä svare pÄ en annen mÄte siden mange kanskje er veldig nye til kryptovaluta: Parsec Credits vil listes pÄ flere kryptobÞrser. SÄ oppretter du en konto ved en av bÞrsene, og kan kjÞpe og selge Parsec Credits der.

1 Like

Vi har ingen sĂŠrskilte mĂ„l for antall spillere. Understreker allikevel at dette er et premium-spill der man i praksis trenger Parsec Credits for Ă„ spille spillet, og at dette ikke er et free-to-play-spill. MĂ„let vĂ„rt er Ă„ gjĂžre det morsomt Ă„ spille bĂ„de for de som starter med en buy-in pĂ„ 200-300 kroner, og for en “whale” som putter inn hundre tusen for Ă„ investere og bygge seg opp.

Galaksen er stor og har plass til mange, men siden hver spiller trenger et romskip og ressurser mÄ utvinnes for Ä gi plass til hver ny spiller, ser vi for oss at ressurser i tidlig fase vil vÊre svÊrt etterspurt. Det vil mao kanskje vÊre dyrt Ä delta i starten, og bli billigere etterhvert. MÄlet er derfor ikke nÞdvendigvis et stort antall spillere pÄ dag én, men mer Ä etablere en velfungerende Þkonomi som etterhvert gir plass til ulike typer spillere som har ulike funksjoner og muligheter som er morsomt og givende.

2 Likes

Men fĂžrste gang blir med bankinnskudd?
Jeg har litt tungt for det, mÄ jeg dessverre innrÞmme.:blush:
Men jeg antar en oppskrift A-Å for oss som er litt tregere er overkommelig.

1 Like

Hvordan blir prosessen etter at jeg eventuelt har sendt dere noen etherium? Er det slik at jeg mÄ opprette en egen wallet pÄ maskinen for Ä kunne motta Parsec Credits? Eller er dette noe vi kan motta hos en kryptobÞrs fra dag en?

Hvor mange tokens fÄr man pr ETH egentlig? Evt pr 1000NOK?

Takk for interessen :slight_smile:

Her er du inne pÄ noe viktig. Siden det faktisk er reelle verdier som kan tas ut fra spillet, og hvor godt du gjÞr det avhenger av dine egne analyser, handlinger og strategi, blir dette et skill-basert spill.

I tillegg legger vi opp til at du ogsÄ skal kunne jobbe i spillet, der du f.eks spesialiserer deg i skills som andre tidvis kan ha bruk for og vÊre villig til Ä betale for Ä fÄ benytte seg av.

Det er ikke sÞkt om patenter. Vi har en svÊrt community-orientert eiermodell for dette spillet, og det etableres en stiftelse som skal ha som sitt eneste formÄl Ä forvalte og videreutvikle spillet. Pengemengden eies i stor grad av de som kjÞper den nÄ i pre-sale og crowd sale i april, samt litt kompensasjon til utviklere, rÄdgivere og partnere. Stiftelsen vil motta noe inntekter fra en forretningsmodell som skal skrus til slik at inntektene stemmer med hva det koster Ä vedlikeholde og drifte spillet. Øvrige inntekter vil tilfalle eierne av Parsec Credits gjennom Þkt brenning av tokens.

1 Like

Skal prĂžve Ă„ fatte svaret i korthet:
“Millions of players” refererer til kravspesifikasjonene for blockchain-teknologien. Hvis man ser pĂ„ scaling-problemene til f.eks Ethereum sĂ„ kan man tenke seg at en MMO er litt mer krevende :smiley: Jo fler spillere, jo fler transaksjoner osv. Vi vil ikke at Parsec Frontiers skal knele hvis det kommer en million spillere inn i verdenen. NĂ„ vet vi ikke helt hvor mange transaksjoner som skapes til hvilken frekvens av aktive spillere, men dette er selvsagt et helt sentralt teknisk krav til arkitekturen.

Dette er en premium-spillverden. Du mĂ„ mao bruke penger for Ă„ delta, gjennom Ă„ investere i f.eks romskip og andre assets. Men til forskjell fra f.eks nettopp WoW er det langt enklere Ă„ stenge kontoen sin og ta ut pengene man putter inn, hvis man vil det. Men, verdiutviklingen er det jo ingen garantier for, den er avhengig bĂ„de av hvordan den virtuelle Ăžkonomien utvikler seg, hvilke disposisjoner du gjĂžr, samt hvor “flink” du er. Det er fĂ„ spill som alle liker, og de som ikke liker denne modellen har mildt sagt mer enn nok av andre spill Ă„ velge fra.

500 dollar, 0.5 ETH, er minimum for Ä delta i pre-salget nÄ i januar, og har ingenting med hva det vil koste Ä tre inn i spillet senere. Det vil selvfÞlgelig bli gjort enkelt for nybegynnere Ä kjÞpe Parsec Credits for f.eks ti dollar med kredittkort via spillets forside, samt etablere en wallet med en private key pÄ en svÊrt brukervennlig mÄte. Men: Du mÄ uansett ha et romskip for Ä forflytte deg, og her vil tilbud/etterspÞrsel avgjÞre hva prisen til slutt blir. Om det enkleste skipet koster én eller tusen kroner er det ikke sÄ lett Ä mene noe om i dag. Og, som jeg var inne pÄ i et annet svar, skipene vil sannsynligvis vÊre svÊrt dyre i startfasen, for etterhvert Ä oppleve at de enkleste kanskje nÊrmest gis vekk.

SĂ„, ja, early adopters vil ha en stor fordel. Og de betaler for det. Det er slik spillet blir finansiert. Og det vil selvfĂžlgelig alle som finner glede og nytte av spillverdenen vĂŠre takknemlige for - det ligger i sakens natur.

Men er dette egentlig et problem? Ok, sĂ„ har kanskje en eller annen “riking” klart Ă„ sikre seg en eksklusiv lisens til Ă„ bygge en svĂŠrt dyr romstasjon i en sektor av galaksen som sikrer god avkastning. VĂ„r jobb som utviklere og designere av spillet og dets Ăžkonomi mĂ„ jo samtidig passe pĂ„ at romstasjonen har en funksjon som gjĂžr den attraktiv Ă„ bruke av alle som spiller. Og ingen vil vel eie noe som ikke har et attraktivt verdiforslag til spillerne - da er det jo ikke butikk.

Parsec Frontiers vil i sin natur vĂŠre svĂŠrt markedsorientert, og spillerne vil kollektivt gjennom sine handlinger avgjĂžre om ressurser er billige eller dyre. Vi kommer til Ă„ diskutere hvordan dette kan balanseres i mer detalj i lĂžpet av de neste mĂ„nedene, men det ligger i sakens natur at dette er et svĂŠrt omfattende tema, et svĂŠrt interessant et, og noe som vi ikke helt har tenkt ferdig. For Ă„ illustrere: Litt av poenget med en virtuell blockchain-Ăžkonomi er nettopp at vi som spillutviklere ikke skal kunne skalte og valte med Ăžkonomi, tilbud og etterspĂžrsel etter vĂ„re egne innfall. Selv om slik balansering i MMOer alltid gjĂžres pĂ„ bakgrunn av grundige analyser, er poenget at endringer fra “Gud” plutselig vil pĂ„fĂžre spillere potensielt store gevinster/tap i ekte verdier. Dermed mĂ„ spillet lages slik at man har tillit til at reglene ikke plutselig endres underveis. Men, det gĂ„r an Ă„ bygge inn dynamiske regler, som sagt. Superinteressant tema, men jeg stopper her :slight_smile:

SÄ humrer jeg litt over at det klages over kapitalisme og markedsÞkonomi pÄ et forum for aksjetradere :smiley:

MĂ„let vĂ„rt er Ă„ lage et strategi- og handelsspill med en ekte, velfungerende Ăžkonomi som helt reelt er basert pĂ„ tilbud/etterspĂžrsel. Der verdiene er “ekte” og kan fĂžres inn eller ut av spillet som spilleren selv Ăžnsker det. Det er definitivt allikevel et spill. Jepp, mange vil jobbe som bare det for Ă„ tjene penger - men vĂ„r jobb som utviklere blir da Ă„ sĂžrge for at det ikke kommer i veien for utfordringene som gir deg som spiller fĂžlelsen av Ă„ ha det gĂžy og lykkes med noe.

Og galaksen er stor. Selv om noen har hatt en head-start sÄ vil du kunne reise utover og lett finne fullstendig uutforskede planeter som kanskje har helt unike ressurser og fÞrer til store skift i handelsruter og forflytning av Þkonomisk aktivitet.

4 Likes

Mange bra spÞrsmÄl, ogsÄ her!

Hvor mange ansatte ser dere for dere vil jobbe pÄ dette prosjektet?
Antall ansatte vil definitivt henge sammen med hvor mye penger som prosjektet klarer Ä hente inn. Kvalitet og features vil naturlig henge sammen med nettopp dette. Vi vil uansett nok vÊre ca 15-20 stykker, men det kan ogsÄ hende at det blir langt flere. Merk at vi har et partnerskap med Bitspace.

Spillet har en modulÊr tilnÊrming, sÄ det vil vÊre mulig Ä utforske galaksen mye tidligere enn man kan crafte. VÄpen/combat er planlagt fÞrst desember 2019. SÄ spillet vil mao gradvis utvikle seg. Vi har helt bevisst arbeidet for at spillet og produksjonen skal kunne skaleres til Ä passe midlene som er tilgjengelige. Dersom vi nÊrmer oss hard cap totalt vil andelsmessig mer av midlene bli brukt pÄ markedsfÞring/user acquisition.

Vi tror kanskje mer at vi vil konkurrere med andre blockchain-spill med virtuelle Ăžkonomier, enn f.eks Eve Online. Selv om Ăžkonomien osv vil ligne veldig.

Hvordan er budsjettet satt for produktet, er det fastsatt, eller ser dere an interessen fra investorer ogsÄ? Hvis dere er klare til Ä dele stÞrrelsen med oss, sÄ del gjerne det ogsÄ.
Vi har ikke planer om Ă„ detaljere et budsjett for publisering nĂ„ i fĂžrste omgang, men rammene vil gis fra salget av Parsec Credits nĂ„ i pre-sale og crowd sale. “Investorene” er nettopp de som deltar der. Husk at Artplant ikke vil eie spillet, men at det vil forvaltes av en stiftelse. Dette er ikke uvanlig for blockchain-prosjekter.

Siden pengene kommer med en gang vil man vite dette relativt raskt, og basert pÄ interessen vi har til nÄ er vi ikke bekymret. SÄ er vÄr jobb Ä skalere kvalitet og produksjon for Ä passe til tilgjengelige midler. Med utgangspunkt i at vi har server-teknologi, tools osv helt klare fra fÞr, er vi svÊrt trygge pÄ at vi klarer Ä levere et fungerende, bra spill. Eksempel: Da Battlestar Galactica Online ble lansert, var fÞrste nedetid for spill-serverne scheduled maintenance seks mÄneder senere. Ikke alle MMO-utviklere fikser det med noen millioner spillere. Dere hadde forÞvrig nektet Ä tro pÄ hvor lavt utviklingsbudsjettet for akkurat det spillet var.

5 Likes

Hvis du tenker pĂ„ deltagelse i pre-sale, sĂ„ vil vi akseptere NOK som bankinnskudd fra dere, i tillegg til ETH selvfĂžlgelig. Det kommer A-Å-oppskrift, ogsĂ„ for lage wallet, kjĂžpe ETH, overfĂžre osv, hvis man heller vil gjĂžre det.

4 Likes