Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2019 (PCIB)

I biotek er det relativt vanlig at Big Pharma overlater mye av forskningen til de små selskapene fordi risikoen er høy. De fleste av dem som lykkes blir kjøpt opp.

Jeg satt i Algeta da de ble kjøpt. Det som skjer er at kjøperen legger seg på f.eks 500kr og kjøper alt de får tak i. Men som nevnt tidligere er det ofte noen som spekulerer i budkamp og er derfor villige til å kjøpe på f.eks 510. De kan tross alt bare tape 10kr men ved et høyere bud kan de tjene mye mer. Slik vil det være i ukevis, helt til tidsfristen løper ut eller til det kommer et høyere bud.

Hva som skjer hvis man ikke selger vet jeg ikke. Hvis de får over 90% blir du vel tvangssolgt.
Uansett ville jeg nok ventet for å se om det kommer høyere bud og for å lytte tii styrets anbefaling. Hvis styret anbefaler å holde på aksjene fordi de mener verdien er over 1000, så kan man jo f.eks selge ut det man føler er riktig og sitte igjen med “gratisaksjer” som kanskje kan stige videre.

3 Likes

I dette tilfelle er det om ledelsen roter det til i oppløpet,de har ikke bare et produkt, men tre revolusjonerende plattformer som hver burde gi Nobel pris i medisin .Men de skal stå løpet ut, og nå får vi se hva ledelsen er laget av.

5 Likes

Jeg har ikke noen problemer med å anbefale biotekaksjer jeg har tro på, men jeg passer alltid på å hamre inn at i tillegg til å bli rik kan en tape alt, og anbefaler å gå inn i 2-3 forskjellige med relativt små summer slik at om det går veien kan de glede seg selv om de kanskje ikke blir 10 millioner rikere.

Å la være å anbefale aksjer til venner og familie er ikke en bra regel i mine øyne, regelen bør heller være å gi en grundig innføring i farene og at de selv har ansvaret for sin egen vurdering. Funker i hvert fall for folk som greier å tøyle haussingen sin selv om de har ståltro på noe :slight_smile:

4 Likes

Har 50% av porteføljen min i PCIB. Er det egentlig noen argumenter mot å ikke gjøre den 100%?

Vurderer det etter alle summene som blir nevnt her inne.

2 Likes

I tillegg til risikoen må man jo ha baller til å tåle brutale svingninger uten å gjøre noe dumt, som f.eks å selge på en bunn rett før den skyter i været.
Hvor mye man tåler er jo individuelt. Jeg kjenner en som solgte på 28 rett før det eksploderte. Det er sikkert ikke så lett å kjøpe tilbake på 60 bare 2 uker senere :slight_smile:

3 Likes

Gratulerer som ny skribent på forumet!

Forutsatt at et lite biotechselskap som PCIB utvikler noe som passer med de store biotechselskapenes medisiner/behandlinger og/eller med den stores egen forskning er den/de store villige til å betale mye for selskapet eller deler av det selskapet har utviklet.

Svaret er at det er vanlig at disse selskapene blir oppkjøpt eller inngår avtaler med kontant innbetaling ved underskriften av avtalen og en avtalt prosentandel (royalty) av eventuelt fremtidig salg. Avtalen kan også inneholde bestemmelser om betaling av kontanter om/når arbeidet med prosjektet innfrir avtalte målsettinger/milepæler.

Ja, alle som takker ja til tilbudet får samme pris. Dette gjelder dersom tilbyderen allerede har 30% eller mer av selskapets aksjer eller tilbyderen ønsker å kjøpe alle aksjer.

En tilbyder som ikke eier aksjer i PCIB eller mindre enn 30 % kan velge å gi et bud på en prosentandel av selskapet, f.eks 51%, og da vil alle som aksepterer tilbudet få samme pris.

Det er ikke uvanlig at tilbydere tilbyr betaling delvis i kontanter og delvis i tilbyderens egne aksjer, men jeg har oppfattet at dette ikke er så vanlig i biotech hvor kontanter for alt synes å være hovedregelen.

Skulle AZ eller andre komme med et tilbud om delbetaling i egne aksjer vil den enkelt selger måtte vurdere om kursen for disse aksjene vil gå bedre enn å selge og bruke pengene på andre aksjer i eller utenfor biotech.

Dette er generelle svar som forhåpentligvis dekker det du lurer mest på.

7 Likes
6 Likes

Vel, da er kanskje ikke Solo’s spaadommer saa gale allikevel;-))) Undres hvor lenge vi maa vente etter den 12. 12. foer noe skjer? For jeg tror at alle BP selskapene forlengst er godt informert om alt PCIB kan tilby. Det er paa tide med en solid take off.

6 Likes

Hva med Arctic. Er det noen som har sett hva Falck har begrunnet justeringen med. Har han bare justert litt for Asia og venter til det evt kommer avtaler på det andre?

5 Likes

Snabb fråga då jag håller på och sätter mig in detta Biotek grejs. BP sällskap är det större Biotek sällskap ?

1 Like

Yes, de stoerste.

4 Likes

Du er insider, så du kan trykke på det du skrev

2 Likes

i Norge er HB hjemme brent, og BP Big Pharma.

3 Likes

Sant. Hade jag glömt. Beror nog på druvorna :grapes:

3 Likes

BioNTec økte med ca 4mrd NOK i mcap i dag…

4 Likes

God indikasjon på verdiøkning i biotek.
PCI Biotech litt over 2 mrd i markedsverdi.

2 Likes

10 milliarder i Mcap burde vært minimum kun på FimaBacc.

3 Likes

Vi fortsetter diskusjonen i:

3 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Investor (1243 likes)
  1. @Snoeffelen (1087 likes)
  1. @Savepig (793 likes)

Resten av topp 10:

  1. @solo (606 likes)

  2. @polygon (543 likes)

  3. @sjog (540 likes)

  4. @bamse (516 likes)

  5. @Jubel (481 likes)

  6. @JAXI (479 likes)

  7. @e-mannen (470 likes)

Gratulerer!

8 Likes