Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Hvor mange % forventer vi at det blir mulig å overtegne i emisjonen? ca 5-10 %?

Du kan jo overtegne så mye du vil, men tviler på at vi får mer enn 2-5%

1 Like

Gryende teknisk nå… RSI opp.

1 Like

Hvis Nyenburgh har tenkt å ta en like store andel som dagens største investor har må de kjøpe ca 3,6 millioner t-retter.

Det er ca 1/3 av de t-rettene som vil gå i omløp i ca 8 dager. De må da kjøpe nesten 4 millioner t-retter av 12 millioner tilgjengelig. I seg selv er dette mye.

I tillegg må man anta at mange nok vil velge å beholde sine t-retter.

Hvis man antar at halvparten beholder sine t-retter, selv om jeg tror en større andel vil beholde, så må de kjøpe 3,6 millioner av 6 millioner t-retter!??

Da skal de slite med å få dem billig, tror jeg :heart_eyes:

3 Likes

Hva er RSI nå?

Kom ny podcast i dag med Thomas Ramdahl administrerende direktør fra Bayer Norge og tidligere samme stilling for Algeta, og Frode Nakkim som er kommunikasjons sjef i Bayer Norge. Var en god del spennende her spesielt i forhold til det PCI Biotech var igjennom og kan anbefale folk å høre gjennom denne.

Noe nøkkelpunkter var blant annet at markedsføringssøknaden til Algeta/Bayer var på omkring 1 million (!) sider. Vi har diskutert en del dette med hvor lang tid det tar å gå fra søknad til godkjenning, og gjør ihvertfall for min del at det blir enklere å forstå hvorfor dette tar så ekstremt lang tid. I USA med FDA så klarte de likevel å gå fra denne søknaden til godkjenning i løpet av fire måneder.

Det andre jeg synes var interessant også var gjennomgangen fra Thomas Ramdahl hvor han forklarte dette med at det var viktig og ikke selge seg ut for tidlig dersom en ønsker å oppnå en suksess lik Algeta sin. Gikk innpå dette hvordan det fort kunne bli til at en solgte tidlig når en så en ganske stor oppgang.

Uansett, blir veldig spennende fremover og forhåpentligvis om en 3-4 år så sitter vi og skryter hemningsløst av hvordan ledelsen i PCI Biotech så dette og ikke inngikk en tidlig partner avtale som ville betydd at en ikke får mulighet til å benytte seg av det store potensialet selskapet har.

Som langsiktig risiko investor så er dette musikk i mine ører :slight_smile:

11 Likes

34,6

image

Deler 100% dine tanker her, Laplagam. Hørte gjennom podcasten og dette med å ikke selge seg for tidlig var et vesentlig punkt de kom tilbake til flere ganger. Vesentlig både ift å bygge helsenæring og kompetanse men om vi kan legge til et punkt som ikke ble nevnt, så er det selvsagt for den langsiktige investor vesentlig at man ikke selger seg ned eller ut på et for tidlig stadium i prosessen.
Som nevnt har jeg vært av de som har ivret for å beholde verdiskapningen innad i selskapet og gjerne gjennom en fortrinnsrettemisjon.

Algeta er vel kroneksemplet på hvordan det gjøres.

Forøvrig var det artig å høre hvordan de ventet i timesvis på den etiske komiteen på et Asco-møte og de til slutt ble kalt inn og det var en italiener som dro på det og først sa at safety var og ok så endelig, “regarding your endpoint- you met it”…

Må vel være det ulimate øyeblikk for en CEO i et lite biotechselskap…

Vi satser på at det er Per Walday som står der om et par år og venter på å bli kalt inn til et tilsvarende møte…

7 Likes

Enig med Artic her. Den garanterte emisjonen derisker PCIB caset saa til de grader, at det er vanskelig aa finne noe lignende i mils omkrets.

Oekonomisk sikkerhet i 3 aar, med alle de fantastiske nyhetene og partneravtaler med og uten upfront payment som vil komme i denne perioden. Dette var den siste emisjonen i PCIB. Det er det ikke mange som har forstaatt. De som har solgt kan umulig vite hva de gjoer. De burde isteden lastet opp med alt de har, og litt til. Man kan kalle PCIB Oslo boers nye superaksje, med eventyrlige gevinstmuligheter.

5 Likes

Er det 8. oktober pengene må være inne på konto for å bruke tegningsrettene?

1 Like

Eneste forsvar mot baissere og utenforstående er å tviholde på både retter og aksjer langt inn i perioden.

2 Likes

Kuriositeter/gode vibber

I porteføljen til Nyenburgh så har de et selskap som heter Tigenix

Tigenix ble kjøpt opp v Takeda i år, og det er så godt som fullført pt

https://www.thepharmaletter.com/article/in-shadow-of-shire-sale-takeda-s-tigenix-takeover-nears-completion

Og Tigenix-sjefen havnet i Nordic Nanovector, som deres nye CEO

Regner med at Nyenburgh har tenkt å sitte i PCI Biotech til potensialet er forløst, og at de har tenkt å bli en av de største eierne.

20 Likes

Ja. De har god teft. Var også med på emisjon i Immunova AB på 150kr pr aksje nå rett før sommeren.
Kort tid etter stod den i 265.

6 Likes

Står det at de har investert i PCIB på hjemmesiden deres også?

@Longtrader, helt enig. For de som eventuelt skal eller må selge sine t-retter så vil det mest sannsynlig lønne seg å vente helt til slutten av trading perioden på 8 dager før man selger.

Da rekker vår store nederlanske investor å skvette litt i trusa grunnet få t-retter og vi får kanskje se en rusing av kursen :sunglasses:

Drømme scenario ville jo være at de måtte begynne å kjøpe både t-retter og vanlige aksjer og hvis mange kommer til å sitte på sine t-retter er det absolutt en mulighet :kissing_smiling_eyes:

1 Like

Det er nok garantert mange som må selge rettigheter, men tror folk snur på det de har for å karre til seg mest mulig.

Og så kan man jo få inntrykk av at det enten er eksisternede aksjonærer eller garantistene som ender opp med aksjene, slik er det jo ikke.

Mulig det ligger et helt sjiraff-kadaver der som løvene tror de skal fortære i ro og mak, men jeg kan garantere at det lusker hyener og sjakaler rundt om i buskene, og er de mange nok fortærer de kadaveret i løpet av minutter, og loewe-flokken kan bare stå å se på. Gribbene gjør at det går enda fortere.

Tror kanskje ikke løvene tar sjansen på å fortære dette i ro og mak.

9 Likes

Tror ikke det har vært nevnt her på forumet at det er gode muligheter for at vi får dette amerikanske fondet inn på eiersiden:

Ser at l1 capital global opportunities master fund er nevnt i innkallingen til generalforsamling som en av garantistene:

L1 Capital Global Opportunities Fund (USA) invests in structured investments, such as convertible bonds, along with primary market transactions to deliver strong positive returns to investors. The Fund has an absolute return approach with a strong focus on capital preservation and multi-layered risk management.

6 Likes

Litt lek med tall. Det er nevnt,tror det var Ronny Skuggedal, at 25% av de eksisterende aksjonærene, gjennom garantikonsortiet, støtter emisjonen. Dvs ca 6.2 millioner aksjer. Disse har da rett til å tegne ca 3 millioner nye aksjer.

Hvis vi forutsetter at disse har garantert for et beløp tilsvarende det de har rett til å tegne for, blir det 90 millioner. Hvilket gir at de øvrige i garantikonsortiet som ikke er aksjonærer per idag har garantert for 270 millioner kroner eller 9 millioner aksjer…

Flere av de som er nevnt er mindre investeringsselskap basert i Norge. Jeg inkluderer i den gruppen disse:

-Altitude
-Norda
-Wenaas
-Veslik
-TD Veen.

Ville overraske meg om disse samlet har garantert for mer enn 25 Mill.

Så har vi de litt større fiskene, som meg bekjent ikke eier aksjer :

-First Global Fokus
-L1 Capital Global Opportunites
-Kistefos
-Storebrand Vekst

Og til sist den største fisken av dem alle

-Nyenburgh

Storebrand Vekst har ikke særlig stor forvaltningskapital for tiden, de opplevde jo kundeflukt etter forvalterbyttet. Jeg tviler de har garantert for mer enn 30 mill. Med disse forutsetningene,

Drister meg til følgende tips:

Nyenburgh 115 millioner
L1 Capital Global 40 millioner
First Global Fokus 30 millioner
Kistefos 30 millioner
Storebrand Vekst 30 millioner

4 Likes

Myna har kjøpt 80.000 aksjer i PCIB de siste ukene. Hvorfor stresse med det om man ikke har trua på at tegningsretter fra før GF blir en ok måte å akkumulere på?

6 Likes

Er det noen som vet hvordan det fungerer i praksis hvis emisjonen ikke blir fulltegnet?

La oss si at 1 millioner aksjer ikke finner en ny eier, hvem av garantistene får æren av å kjøpe disse? Går det først til å fylle opp kvoten til den største garantisten eller blir aksjene fordelt mellom alle garantistene etter hvor mye de har satt som garanti?

1 Like