Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

Hei. Hvordan går det med deg i pgs?..ting så så positivt for en uke siden…lå an til å tjene penger men i dag har jeg et tap på opp mot 10%…lite gøy. hva tror du er i emning? noen nyheter?

Hehe. Samme situasjon som deg. Det er en generell utrygghet knyttet til seismikk som følge av fornybaridealistene som tror reduksjon i utbygging av oljefelt vil løse verdens problemene. Dette har spredd seg til hele energi sektoren. I allfall på osebx og obx. Da blir seismikk og rigg første mann som rykter kursmessig. Når det gjelder kursfall så har jeg en hypotese om at noen store selger seg ut. Volumet i dag skal også tilsi dette. Det er nok flere enn meg som gruer seg til halvårsrapport som nærmer seg.
På den andre siden har pgs mottatt bortimot 100 mil pga covid av staten. Dette reduserer nok nedsiden noe.
Det er utrygghet for seismikk, men jeg tror dette i dag er midlertidig. Men ser ikke kortsiktige gode tryggere. Jeg forholder meg til min plan om å holde inntil videre. Det er ingen fundamentale forskjeller til selskapet, men uten særlig med inntekt og dyre lån så peker kan det se dårlig ut.

Jeg er positiv til alt olje relatert, men tror jeg må glemme disse selskapene en stund,…

Blir hardt straffet for tiden, har ikke aksjer her selv, men noterte at PGS pt. har en solid short-posisjon på 5,09%:

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010199151

Det er vel blant de største

Jeg tok inngang igjen i dag. Pegger’n under 5 kroner blir ikke feil med litt horisont.

Hei.Jeg solgte 60% av aksjene mine i pgs . dette pga usikkerheten i selskapet. Jeg er redd at det kan bli påtvunget en emisjon. når man ikke kan betale regningene sine. lett at bankene setter krav hvis de skal forlenge lån eller få nye lån. er blitt litt skeptisk…
…men håper at vi kan får en oppgang…men lett så kan pgs gå dypere i de neste dagene…men hvem vet… så her ble det tap på meg i dag…huff.

Er det ikke OPEC-møtet som tynger aksjen om dagen mon tro?

Hvis de bestemmer seg for å øke produksjonen igjen så får man kanskje et lite dropp i oljen, så traderne forlater aksjen inntil det er avklart er min teori.

Dette er en meget god antagelse. Men det er noe som feiler hele energi segmentet på Oslobørs. Dette tror jeg ikke har har oppheng i opec. Hva vet jeg ikke, men fornybar og at olje er blitt veldig «ureint» kan forklare sentimentet. Dette er etter mine spekulasjoner kortvarig.

Opec har en tendens til å gjøre det motsatte av hva alle tror. Oljen på rundt 75 vil jeg tro er et komfortabelt nivå, mens samtidig å ikke gi for store markedsandeler til shale. Venter i spenning på bkr rigg telling på fredag.

Det er noe dritt. Du skal bare se kursen står i sju noen uker er opec møtet. Det er sånn min «flaks» fungere når jeg selger for å begrense tap i allefall

PGS er volatil, enkelt og greit, men en aksje utlendingene elsker når de først skal ha oljeservice på Oslo Børs. Fylte på mer i dag på 4,71, innsiderne har tross alt være ivrige i aksjen.

Edit: Ble litt mer under 4,60 også gitt :laughing:

1 Like

Siste dag har vært litt av en nedgang. Spørsmålet blir når neste støtte kjøp av pgs ledelsen blir… ikke lenge til tror jeg

har de noe å kjøpe med?

Det vet jeg ikke, men forrige gang kursen gikk under 5 tok det ikke lang tid før innside kjøpene kom som perler på en snor.

jeg forstår

Her dere sitter om dagene gutter :grinning:

1 Like

Nå er selskapet latterlig lavt priset

Mye som tilsynelatende framstår rimelig nå, eneste bekymring jeg har generelt er om børsene er altfor høyt priset nå og nye nedstengninger kan kverke momentum snart.

Den høyden er det ikke energi verdiselskapene som står for i alle fall. Oljen blir nok bullish igjen etter opec møtet i helgen.

3 Likes

Helt enig, helt andre oppblåste selskaper som har kjørt hovedindeksen, men like fullt.
Satser på et oljerelatert comeback snarest.