Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

En god lessons learned.

jeg kjøpte mer på 4.2

Forstår det sånn at DnB har slakter hele seismikk sektoren.

Det verste er at kursen ser ut til å gå opp

sant men trist med en slik meling som DNB markeds har laget. Det skremmer jo vannet av samtlige.
Hva fikk du solgt deg ned på?
jeg var litt naiv og er kanskje det fremdeles. kjøpte like i forkant av denne rapporten. så det blir dyrt.

Tok noen tusen lappet i tap.

da går det bra.

Mye kødd som kommer fra dnb og det som pokker er at mange lytter på det

så du har ikke tro på dette? er jo en risiko involvert her

Seismikk er risiko, men kursmål fra 5 til 1?

Kjøper ikke idag uansett.

De sier vel at her kommer det en refinansiering, så stay away. Litt synd fordi PGS er Oslo børs fineste aksje å daytrade. Jeg handlet jo litt i denne for noen måneder tilbake, men syntes at underliggende risiko og aksje konverteringer gjorde den for uoversiktlig for min del.

ja med de anbefalingene så er det krakk i aksjen

Greit med en liten nesestiver. Det har jo gått så bra med porteføljen i det siste… setter min lit til at mpcc og mseis redder meg ut av dette tapet.

Mener uansett at slike vurderinger bør være noe mer fundamentert. Skal ikke forbause meg om fs kommer med kjøpsmål 7 til uken

Det jeg lurer mest på, hvem er idiotene som kjøper nedover hele veien?

Stilte det samme spm i xi. Det er ikke nordnett kundene i allefall. Sikkert DnB smb som kjøper - litt flåsete sagt.

Men med det volumet så er det store aktører - type institusjon

Dette pgs kjøpet går rett i aksjedagboken under kategorien «dyrkjøpt erfaring» Hahaha

Ikke snakk, har tapt mye i PGS fordi jeg aldri tok gevinst

Vet du hva jeg gidder ikke bruke tid på dette tapet. Om det går tilsvarende med soff blir jeg litt bitter - meget forsiktig formulert.

SEISMIKK: DNB MARKETS HEVER SEKTORSYN TIL NØYTRALT FRA NEGATIVT

Oslo (Infront TDN Direkt): I en sektoroppdatering på seismikk hever DNB Markets deres sektorsyn til nøytralt fra negativt, hvor deres anbefaling på TGS oppgraderes til hold fra selg, mens PGS nedgraderes til selg fra hold.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset torsdag.

DNB Markets skriver at selv om høyere råvarepriser har bedret kontantstrømmen til oljeselskapene så er letefokuset av lav prioritet siden fokus forblir på energiovergangen.

“Vårt positive syn på råvarepriser de neste årene er drevet av kapitaldisiplin og en mangel på investeringer heller enn mangel på prosjektsanksjoneringer, noe som antyder begrenset pengebruk på leting”, skriver meglerhuset.

DNB mener den gjeldende reserve-situasjonen ser tilstrekkelig ut, men trekker frem at på lang sikt ser man mulighetene for selektiv leting hvor prosjektøkonomien tillater dette.

DNB Markets gjenopptar samtidig deres dekning av Magseis Fairfield med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 5 kroner pr aksje.

“Magseis Fairfield har begynt å levere på deres turnaround, med bedret ordrereserve og marginer. Selv om videre tildelinger og marginforbedringer kreves for å møte våre 2022-estimater, så tror vi at med nylige tildelinger så har inntjeningsrisikoen over de neste fire kvartaler blitt redusert”, skriver DNB Markets som legger til at med høy operasjonell giring så ser man et betydelig oppsidepotensial.

PGS på den andre siden, nedgraderes til salg samtidig som kursmålet reduseres til 1 fra 5 kroner pr aksje, hvor det pekes på utfordrende leteutsikter.

“Leteutsiktene forblir utfordrende, og det ser mer og mer sannsynlig ut at en bedring vil komme for sent og utilstrekkelig for at PGS skal unngå enda en restrukturering av balanser, noe som ikke reflekteres i aksjekursen”, skriver DNB Markets.

Meglerhuset oppgraderer deres anbefaling på TGS til hold fra tidligere selg, med en nedjustering av kursmålet til 90 fra tidligere 100 kroner pr aksje. Det pekes på at med energiovergangen står TGS overfor strukturelle utfordringer med deres høye letefokus. Men ettersom aksjen har underprestert relativt til sammenlignbare selskaper de siste 12 månedene tror DNB denne usikkerheten er godt kjent.

For CGG skriver DNB at selskapet venter en sterk innhenting i inntjeningen i andre halvdel av 2021, men det pekes samtidig på at dette i stor grad er reflektert i konsensus, og DNB ser mer attraktive investeringsmuligheter andre steder. Hold-anbefalingen opprettholdes, og kursmålet nedjusteres til 0,75 fra 0,90 euro pr aksje.

Jeg sinna napper hver dag nå. Ikke bare forbanna men psykisk kjørt! :slight_smile: