Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

PGS ASA: Audiocast Details for Presentation of Q1 2022 Results

Veldig positive tall fra TGS Q1 today.

Seismikk langt nede og på vei opp?

I motsetning til PGS har TGS knapt nok noe gjeld, så resultatet for PGS må være veldig mye bedre enn TGS for å ha samme nettoeffekt, men det er forhåpentligvis nok til å unngå brudd med lånebetingelser på kort sikt.

Oppsiden i PGS er uten tvil voldsom dersom alt flasker seg, men det fremstår som vanvittig risikabelt å sitte long i PGS så lenge det ikke faktisk gjøres noe med denne gjelden, særlig som småaksjonær. Emisjoner må ikke være negativt, men jeg har inntrykk av at det alt for ofte gjøres avvik fra likebehandlingsprinsippet, slik at de små nulles og ikke får være med på oppsiden som kan komme i etterkant.

Det som bekymrer meg mest er at mye av håpet knyttet til PGS ikke er basert på konkrete fakta, men bærer preg av desperasjon og ønsketenkning. Et eksempel er “megakontrakten” i Brasil som jeg har sett mange har store forhåpninger til. Resultatet av den konkurransen er allerede offentliggjort (30.3.2022), men det ser det ut til at svært få amatørinvestorer rundt forbi har fått med seg. Jeg antar derimot at de som faktisk følger med er godt kjent med at utfallet p.t. ser negativt ut for PGS (når det gjelder akkurat denne kontrakten, er jo andre muligheter der ute) . Dvs. at de “smarte” pengene kan ha solgt seg ut for en stund siden for å ta gevinsten etter den voldsomme oppgangen som fulgte ryktet om denne megakontrakten og at mye av det vi har sett i dag er kortsiktig trading og FOMO.

Jeg tror dessuten at kapasiteten på seismikk er undervurdert (Shearwater har masse båter, PGS har masse båter). Selv om det skal letes mye er det ikke sikkert marginene blir bra nok så fort som vi håper. Jeg skulle likt å se mer detaljert informasjon om hvor mange båter som må være i jobb til hvilke rater for å ikke bare betjene gjelden men faktisk tjene penger på denne delen av virksomheten. Jeg ser SOFF osv. har dedikerte tilhengere som graver opp slik informasjon, men for PGS er det stort sett tro og håp og til dels svært søkte teorier som gjelder.

1 Like

For å utdype litt hvorfor jeg tror at det ser litt dårlig ut for denne mye omtalte megakontrakten. Den ligger ute som tender ID 7003667684 på Petronect (Petrobras’ portal for anskaffelser). PGS sitt bud ser ut til å være det laveste (foran Shearwater og PXGEO, som meldt av Upstream Online), men alle budene har fått betegnelsen “Disqualification Over Estimated”. Slik jeg tolker det betyr dette at Petrobras har avvist alle budene.

1 Like

Ok. Jeg tror de har fått den uten å utdype noe mer.:+1: ha en fin fin søndag.

Greit nok, men jeg er mer interessert i hvorfor du tror enn hva du tror. Anskaffelser er lovregulert også i Brasil, så det er ikke slik at PGS og Petrobras kan inngå avtaler “på bakrommet”. Med mindre “Disqualified” betyr “tildelt” i Petrobras’ anskaffelsesterminologi er jeg fremdeles skeptisk.

https://www.upstreamonline.com/exploration/ongc-floats-multiple-offshore-seismic-tenders/2-1-1199138

sterk tekstApril 11, 2022, Oslo, Norway: Based on a preliminary review, PGS expects to report Revenues and Other Income according to IFRS* for Q1 2022 of approximately $136 million, compared to $165.7 million in Q1 2021.

As informed earlier, from January 1, 2022 PGS discontinued its previous Segment Reporting measurement to simplify external and internal reporting. From Q1 2022 the Companys financial disclosures are in accordance with IFRS 15 measurement. The change only impacts MultiClient pre-funding revenues and amortization of MultiClient pre-funding contracts.

Contract revenues ended at approximately $62 million in Q1 2022, compared to $25.5 million in Q1 2021. MultiClient late sales revenues were approximately $55 million in Q1 2022, compared to $49.2 million in Q1 2021. MultiClient pre-funding revenues were approximately $15 million in Q1 2022, compared to $79.8 million in Q1 2021, and MultiClient cash investment ended at approximately $22 million, compared to $43.3 million in Q1 2021.

Contract acquisition dominated our vessel activity this quarter. The contract market improvement we experienced last year, and especially in the second half, is maintained now in Q1. It is encouraging with higher demand for our MultiClient data library and we increased late sales by approximately 12% year-over-year. Our vessel utilization was weak in the quarter with approximately four vessels in operation. We expect this to improve as the summer season starts, says President & CEO Rune Olav Pedersen.

The expected Q1 2022 revenues include the impact of increasing the estimated outcome of a 2021 MultiClient revenue transaction by approximately $12 million compared to the estimate at the time of approving the 2021 financial statements.

PGS routinely releases information about 3D vessel utilization after the end of each quarter. In the table below is a summary of Q1 2022 vessel allocation:

Approximate allocation of PGS operated 3D towed streamer capacity

Quarter ended

March 31,

Quarter ended December 31,
2022 2021 2021
Contract seismic 39% 34% 44%
MultiClient seismic 16% 55% 14%
Steaming 8% 7% 3%
Yard 6% 0% 7%
Stacked/Standby 31% 4% 32%

The Q1 2022 vessel statistics includes six active 3D vessels. All cold-stacked** vessels are excluded from the statistics. The comparative period Q1 2021 is based on five vessels, while Q4 2021 is based on six vessels.

The Company provides this information based on a preliminary summary of Q1 2022 revenues. The Company has not completed its financial reporting and related consolidation, review and control procedures, including the final review of all sales against the established revenue recognition criteria. The estimates provided in this release are therefore subject to change and the Q1 2022 financial statements finally approved and released by the Company may deviate from the information herein.

PGS will release its Q1 2022 financial statements on Thursday April 28, 2022 at approximately 08:00am Central European Summer Time (CEST). A corresponding presentation is scheduled for 09:00am CEST the same day.

*IFRS 15 reporting recognizes revenue from MultiClient pre-funding agreements and related amortization at the point in time when the customer receives access to, or delivery of, the finished data. For further details see Note 2, page 67 of the 2021 annual report.

Interessant å følge ordrebildet på PGS i dag. Enorme kjøpsposter som forsvinner som dugg for solen så fort prisen nærmer seg. Ville tenkt meg om to ganger før jeg hoppet på nå. Spennende å følge med på om det blir en stor dump til slutt eller om det fortsetter oppover.

Lykke til med det👍 Kjøpsposten på 600000 aksjer gikk fint gjennom på 3,20kr.

Også båter innen seismikk?

PGS ASA: Revisions made to Calling Notice for Annual General Meeting

Kanskje ikke all verden, men verdt å merke at to undersøkelser på norsk sokkel har gått fra status “Under utredning” til “Planlagt” ganske nylig (14.04), per Oljedirektoratet: EQ22001 (Ramform Vanguard, for Equinor) og PGS22002 (Ramform Titan, for Multiklient Invest AS). Sistnevnte antar jeg er tilskudd til eget bibliotek, så teller vel som en investering. EQ22002 (Ramform Vanguard, for Equinor) er p.t. fremdeles under behandling.

På Petronect er tender 7003714828 verdt å følge med på. Den er åpen til 29.04.2022. Av beskrivelsen ser det ut som nærliggende 7003667684, men mindre omfang. Antar dette er den andre av de to “store kontraktene i Brasil” som har vært omtalt rundt forbi.

ONGC har også en online plattform for anbud men den har jeg gitt opp å forsøke å navigere …

1 Like

Ang. 7003667684: Det står jo at alle tre tilbydere ble diskvalifisert! Dette er datert 31. mars:

Mao… venter folk forgjeves på bekreftelse på vunnet anbud…?!

Dette er relativt normalt i slike anbudsprosesser at innledende bud avvises, så starter man forhandlinger.

1 Like

Ref. mine tidligere innlegg i tråden har jeg også tolket dette negativt mtp. utsiktene for tildeling av kontrakten. Ut fra det vi har av offentlig tilgjengelig informasjon blir det ikke noe av. Jeg antar at Petrobras alltid opererer med et referansebudsjett (som de holder for seg selv for å unngå å påvirke budene) og at de ikke uten videre vil kunne godta bud som overstiger referansebudsjettet. Jeg kjenner ikke loven godt nok til å vite hva slags rammer de har for å forhandle utover referansebudsjettet eller om de er pålagt å opplyse offentlig om at slike forhandlinger foregår. Dvs., om fravær av ytterligere informasjon på Petronect i seg selv er bevis på at prosessen er helt avsluttet eller om den fortsetter “på bakrommet”.

Når det er sagt er det kanskje litt rart om Petrobras bestemmer seg for å ikke samle inn seismikk på området fordi det koster mer enn de hadde sett for seg (anbudet ble jo lagt ut før olje/gass kom opp på de nivåene vi ligger på nå), så det er slett ikke utelukket at PGS kan få tilsvarende store jobber der, selv om akkurat denne tenderen utgår.

En annen ting verdt å merke er at dette har vært offentlig siden 30.3 og bør ikke komme som noen nyhet for de som følger dette markedet aktivt, så jeg ville egentlig forventet at dette var “priset inn” allerede.

1 Like

Dette er interessant. Har du noen pekere til mer informasjon om gangen i slike anbudsprosesser, kanskje beskrivelser av tidligere tildelinger? Jeg har selv slitt litt med å finne gode beskrivelser av dette, men antar jeg søker på feil ting.