Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

Det ble 100% i dag. :partying_face: Takk for meg. Lykke til videre :raised_hands:

4 Likes

PGS ASA: Implementation of 2022 Employee Long-term Incentive Plan

Upstream online med oppdatering om dette anbudet: https://www.upstreamonline.com/exclusive/shearwater-in-low-bid-for-tartaruga-verde-4d-seismic-offshore-brazil/2-1-1219120. Inneholder ingenting nytt utover det som allerede lå på Petronect, såvidt jeg kan se (slår bare fast at Shearwater har laveste bud).

https://www.upstreamonline.com/exclusive/adnoc-kicks-off-phased-development-of-offshore-sour-gas-megaproject/2-1-1218567

Det er BGP (China national petroleum) som har stått for/står for seismikken i Abu Dhabi.

Hvis du skal gjøre seismikk, hvem er reelle tilbydere i store deler av verden? Det er vel kun 2? Shearwater og PGS. Nærmere duopol er vel ikke mulig å komme. Og PGS sine Ramform skip er det vel heller ingen som matcher?

Har slitt litt med å finne en troverdig oversikt over de ulike spillerne i seismikk globalt. De fleste omtaler seg selv som “ledende” og med globalt bibliotek …

BGP ser ut til å ha en del kapasitet og hevder selv å operere i hele verden. BGP hevder også å være den største leverandøren av OBN. På streamers ser de derimot ut til å ligge langt bak PGS (målt på antall båter og antall streamers per båt). Uansett godt nok til å bli tildelt det som omtales som den største seismikkjobben noensinne i 2018 (Abu Dhabi, som Upstream online skriver om), men lett å tenke at det ikke bare var kvaliteten på båtene som spilte inn i det valget.

Jeg har sett påstanden om at PGS og Shearwater er et duopol flere steder, så antar det stemmer under visse forutsetninger, men det er andre “integrerte” tilbydere med egne båter: BGP, PXGEO, Gardline Geosurvey, og Fugro (to sistnevnte har mange av jobbene på NPD, f.eks).

Uansett, om markedet kommer spiller det mindre rolle hvilket selskap man satser på, de får neppe nye konkurrenter med det aller første. For PGS er det bare å ikke gå konkurs før pengene virkelig begynner å renne inn.

1 Like

sterk tekst* av NTB

30 min

DEL

EUs nye energiplan krever investeringer på 3.000 milliarder

EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen.

EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen. Foto:JULIEN WARNAND / EPA

EUs plan for å frigjøre seg fra import av russisk energi vil ifølge EU-topp kreve investeringer tilsvarende 3.000 milliarder norske kroner.

– I dag tar vi ambisjonene til et nytt nivå for å forsikre oss om at vi raskest mulig blir uavhengige av fossile brensler fra Russland, sa EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen da hun onsdag la fram kommisjonens nye energipakke.

Den består av tre tiltak som ifølge von der Leyen vil få opp tempoet i avvenningsprosessen:

  • Tiltak for energieffektivisering

  • Partnerskap med andre gassleverandører

  • Utbygging av fornybar energi

Dette vil ifølge von der Leyen kreve «massive investeringer» i både fornybar infrastruktur og olje- og gassinfrastruktur.

Til sammen vil planen kreve investeringer på 300 milliarder euro, tilsvarende tre billioner norske kroner, anslår hun.

– Jeg er dypt overbevist om at vi kommer til å klare det, sa von der Leyen.

Interessant rapport fra Africa Energies Summit:

Relevant sitat:

PGS’ VP Nathan Oliver said 2022 would be the “most active year for 4D [seismic] activity that we’ve ever seen as an industry […]"

1 Like

PGS Secures Commitment for Senior Secured Debt

1 Like

Dette er vel bra?

1 Like

Kan ikke bli bedre :slight_smile:

Når året er omme er det vel ca $600 mill igjen av gjel med forfall i 2024.
Kan vi håpe på $250-300 mill i EBITDA i 2023 ?

Blir bare lummerusk av gjeld igjen :sunglasses::sunglasses:

2 Likes

Dette er omtalt av Lundin selv tidligere, men nå er oppdragene PGS skal gjøre for dem over sommeren meldt til NPD: LU22001 og LU22002 (disse gjøres samtidig, med samme båter).

1 Like

PGS ASA: Minutes from Extraordinary General Meeting - Approval of Private Placement and Subsequent Offering

1 Like

Disclosure of large shareholding

1 Like
1 Like

Mulig jeg misforstår, men dette er da strengt tatt ikke nyhetsverdig. Det var allerede kjent at MH Capital var med på den rettede emisjonen (og hvor mye han hadde forpliktet seg til å kjøpe). Når emisjonen nå er vedtatt på EGF gir det mening at han flagger iogmed at han eide en god del fra før av.

Uansett, det at MH Capital er med oppfatter jeg som et kvalitetsstempel, så fint at det slås opp, bare litt"rart".

Tilbake i mars annonserte PGS at de har inngått en LOI med deepC store ang. CO2-lagring offshore Australia. deepC har ganske nylig (19.5) fått tilskudd fra australske myndigheter som bl.a. skal brukes til identifikasjon og evaluering av egnede steder å lagre CO2 offshore. Rimelig å anta at dette lover godt for LOI-en mellom deepC og PGS. Neppe veldig kursdrivende, dette, men likevel …

1 Like