Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

Ser Portia AS /Rasmussen gruppen (stor eier også i Shearwater ) igjen øker sin eierandel i PGS med ca 350.000 aksjer. Mulig de kjøper gjennom flere selskap men Portia har nå 3 millioner PGS aksjer alene. (T+2 dager)

TGS fortsetter å kjøpe selskap i bransjen. I dag meldes kjøpe av Prediktor.

Seismikk på vei eller allerede inne i en supersyklus?

Definitivt på vei inn i supersyklus.
PGS Apollo har nå gått fra kai i Farsund og er snart i aktivt arbeid igjenn.
Kun 3 Ramform båter i opplag nå, mistenker at de jobber med å få disse i aktivitet også.

2 Likes
3 Likes

Jeg har fått tildelt aksjer i emisjonen og handler det jeg får. Kan jeg selge mine nåværende aksjer i dag, eller mister jeg da mine emisjonsaksjer?

Hvis du sikter til reperasjonsemisjonen, så er tegningsrettene er knytta til aksjene du eide 3. mai. Du mister ikke rettene ved å selge.

Gigantisk jobb! Har det noensinne vært større jobb i seismikk?
Allerede et stramt marked ble ikke mindre stramt.

Hvor skal de hente båter fra? Shearwater overtok CGG båtene i 2019 med 5 år avtale. Mao her er det utover 5 år fra 2019 og massive investering helt til 2027 med denne jobben. Det synes som det blir svært lite båter tilgjengelig framover.

Men PGS har også et samarbeid med CGG innen karbonlagring jobb:

«PGS and CGG Sign MoU to Develop MultiClient Data Collaboration for CO2 Storage
July 22, 2021

PGS and CGG have signed a Memorandum of Understanding (MoU) with a view to combining their seismic MultiClient products and technical capabilities applied to the Carbon Capture Utilization and Storage (CCUS) industry.«

At markedet innen seismikk er på vei inn i en supersyklus ser mer og mer sannsynlig ut.

5 Likes

Takk for svar :+1:

1 Like
1 Like

– Jeg kommer til å sitte en stund med aksjene siden kapasiteten til industrien er kuttet med godt over 70 prosent de siste årene og etterspørselen er på vei oppover, kommenterer Mølsæter.

PGS sliter i et presset seismikkmarkedet, preget av overkapasitet og mange båter som står uten arbeid, men flere aktører venter en opptur i kjølvannet av oljeprishoppet i år.

– Utnyttelsen for PGS sin flåte neste vinter ligger langt over vinteren i år og til mye høyere rater.

– Med bra lønnsomhet i hva som skulle være en sesongmessig svak periode kan det bli voldsomt når neste sommer står for dør. Mye av gjelden kan da nedbetales relativt raskt, mener Mølsæter.

PGS blir med siste måneder og ukers omsetning antakelig tatt opp i den gjeve indeks på OSE?!

Lindløkken i InvestTech har i dag omtale om PGS

“PGS sluttet opp 12.9 prosent til 8.07 kroner. Aksjen har ikke sluttet på en høyere kurs siden mars 2020. Omsetningen var dessuten høy. Til sammen ble det kjøpt og solgt for cirka 415 millioner kroner i aksjen, noe som tilsvarer tre ganger gjennomsnittlig dagsomsetning. Det ser også bra ut teknisk. Aksjen er trendmessig positiv på mellomlang sikt, har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 7.90 kroner og en videre oppgang indikeres.”

11 Juli er det revenue update i PGS
Noen dager senere Q2

1 Like

Med PGS nye avdeling innen karbonlagring og havvind da tipper jeg det ikke er lenge før grønne fond kan investere i PGS

Samme Lindløkken advarte mot PGS tidligere i år. Gitt dagens utvikling ser det ut til at han treffer like dårlig begge veier :slight_smile:

Hvilke aktører kan ønske seg hele eller en bit av PGS?

Aker konsernet?

TGS?

Rasmussen gruppen (også eier i Shearwater)?

Ferd?

Oppkjøpsfond?

Andre offshore / seismikk aktører som vil konsolidere bransjen?

Og er betalingsviljen tilbake? Tre hus har nesten estimert doblet kursmål enn dagens kurs. Skal aktør se markedets utvikling og kjøpe dyrere? Eller klinker plutselig aktør til raskt?

EU sin grønnvasking av gass fører til tilgjengelig kapital og langt mer rimelig finansiering?

Om jeg teller riktig er The Bank of New York Mellon inne med 4 kontoer på topp 50. Hvis dette representerer samme kjøper sitter de med ganske mye aksjer tilsammen. De kan forsåvidt bare ha vært innom for en rask trade også, for alt vi vet …

1 Like

The Bank of New York Mellon har nylig kjøpt seg opp til 4.57% i Magseis.
De representerer kanskje samme oppdragsgiver både i PGS og Mseis?

Det kan bli lønnsomt å laste opp i seismikk fremover.

1 Like

Mye Mellon på TGS-lista også … Ville ikke tatt noen investeringsbeslutninger basert på dette selv, da, vi veit jo ikke om dette er samme folk bak eller hva intensjonen er, men gjør definitivt ting litt ekstra spennende (for de som ikke synes svingningene i kursen er nok underholdning). I hvert fall ikke feil for seismikkbransjen å gå konsolidert inn i en oppsykel …

1 Like

Ny 4D tender på Petronect: 7003880656. Åpen til 4. august.

Hvor høyt kan denne gå det neste året? Vil tro det blir et godt marked for seismikk fremover, men hører litt forskjellige estimater.

Solid inntektsguiding fra TGS. Seismikk synes å være på vei inn i supersyklus

TGS Q2 2022 Revenue Update

Passer fint med lave forventinger i markedet til PGS revenue update på førstkommende mandag. Utfra kursutvikling er det ikke store forhåpninger å lese. Selv ved TGS solid guiding! Morsommere å få skikkelig rekyl ved en mulig positiv overraskelse