Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Petroleum Geo-Services (PGS)

Det er mye som peker på økning i oljen nå - dette vil uten tvilt helle i favør av oppstrøms.

3 Likes

Bloomberg: Ukraine’s drone attacks on shipping put Russia’s commodity exports at risk, given most of its grain and up to 20% of its oil go via the Black Sea route. Significantly higher insurance and shipping costs are likely to follow, as are added risks to global energy and agricultural markets. On Saturday, a sea drone hit a Russian-flagged oil tanker. That followed an attack on a landing ship outside the Russian port of Novorossiysk. Wheat futures jumps +2%.

Og fint å se M&A eller JV innen offshore segmentet:

AKSO states it can now enter the final phases of closing the Subsea joint-venture transaction with SLB and SUBC with expected closing as early as practically possible in Q4’23.

Og ABG ser veldig sterkt rigg marked (og hvis historien gjentar seg med nesten en til en forhold rigg og seismikk) kan seismikk markedet se ut som en lysende stjerne de neste årene? Prising skal stort sett være basert på kommende inntjening. Seismikk ser veldig lovende ut med slik stats mot riggrater. Jeg vil tippe at seismikk markedet vil konsolideres, men håpet er en solid reprising før M&A aktivitet trigges.

ABG:
Recent long term contracts at strong rates indicates that oil companies believes in a tight rig market for many years. Recently, we have seen several RIG contracts and options that extend towards 2030. We have thus seen a change of pace both at rate level, but also how far out in time the oil companies secure capacity. We believe this is a clear signal that the oil companies expect a tight rig market for many years.

1 Like

Og så kan man plusse på behovet for seismikk til havvind, ccg og havbunnsmineraler. I tillegg er flåten drastisk redusert. Perfekt storm dette!

4 Likes
2 Likes

https://www.upstreamonline.com/exploration/pgs-seismic-market-on-the-up-as-e-p-industry-lifts-spending/2-1-1393876

Januar 2023, kanskje heller legge ut oppdaterte nyheter i sektoren?

2 Likes

Kan være greit det. Artikkel indikerte økning i spending. Poenget med linken var at det ikke er utenkelig at spending spree nå skjer. Tross alt litt tid før sektor sier de skal bruke mer til det kicker inn til seismikk. Jeg tror vi kan være her nå. Ordet supersyklus tror jeg kan være spot on. Hvis det stemmer er det et godt rasjonale at nå bør en eie seismikk skip.

Tror heller ikke det er så lenge til vi får mer informasjon her Høring - Tildeling i forhåndsdefinerte områder 2023 (TFO 2023) - regjeringen.no
Nummerert konsesjonsrunde blir det ikke pga. SV, men jfr. høringsskrivet ligges det opp til en del blokker i Barentshavet. Nå kjenner jeg ikke disse i detalj, men seismikk skyting blir det behov for, selv om det kommer til å bli bredt politisk støy dersom aktiviteten i nord tar seg opp.

3 Likes

OPEC forecasts robust oil demand in 2024

The OPEC said it expects world oil demand to rise by 2.25 million barrels per day in 2024, compared with growth of 2.44 million bpd in 2023.

2 Likes

Karbonlagring og initiativ med funding vokser raskt!

1 Like

Videre advarer IEA om at det kan bli knapphet i varelagrene, noe som vil føre til ytterlig prisøkning.

Bør det ikke investeres mye innen sektoren
for å sikre energi? Enkelt og greit?

Altså både olje og gass og innen grønn omstilling.
Havvind, karbonlagring og mineraler (behov innen grønn omstilling).

I dagens verdensbilde sammen med kanskje hele 10 år med underinvesteringer samtidig som seismikk skip sies sies å ha gått fra 65 til dagens 17, blir ikke det hele et enkelt bilde på tilbud/etterspørsel regel?

Eller trenger investorer mer dypdykk i selskapsspesifikke vurderinger?

Kanskje det enkle er det beste?

TILBUD-ETTERSPØRSEL

Kan det ikke være så enkelt?

2 Likes

Jo, det er så enkelt. Men man har til gode å se at de grønne energikildene du nevner har gitt den samme betalingsevnen (store tunge kontrakter). Men vil tro at det kommer etterhvert, og når det skjer skjønner jeg ikke annet enn at det vil bli et heftig press på ratene

2 Likes

Nå kjenner jeg ikke til karbonlagring i Uniten, men på NCS er planen å benytte tomme brønner - til dette trengs ikke mye skyting. Dette til tross så er likevel potensialet stort for PGS inn i det grønneskiftet (eller hva man vil kalle det).

3 Likes

Om det blir CO2 lagring på sokkelen blir det mye seismikk. Ikke det at hvert felt blir så stort og omfattende, men kravet er årlig overvåkning i 20 år.

4 Likes

Det er slik jeg også forstår det - altså det vil bli behov for geofysiske undersøkelser og monitorering, samtidig som seismikk selskapene har den beste brønn data oversikten. Seismikk skyting på tilsvarende skala som vi har sett ved utforsking av umodne blokker er jeg ikke kjent med at det er behov for. Det er likevel viktig å skille seismikk skyting fra andre tilbud og tjenester seismikk selskapene kan støtte med i CCS teknologien.

2 Likes

PGS ASA: Initiation of share buy-back for settlement of PRSU’s granted under Long Term Incentive Plan for employees

1 Like

Fra fa.no : Seismikk-kollega PGS stiger 2,7 prosent til 8,20 kroner etter melding om at selskapet setter i gang et tilbakekjøpsprogram for opptil 1,6 millioner aksjer denne uken.

2 Likes

Oppturen, hvor finner du kravet om årlig overvåking? Jeg hadde sett for meg gjerne hvert 5. år - noe jeg også har tenkt er veldig bra med tanke på forutsigbarheten i fremtidig arbeid. Det er jo fremdeles i en tidlig fase for karbonlagring, men det baller på seg selv med mindre felt. De fleste kontraktene PGS har hatt så langt innen karbonlagring er vel på 1-2 måneder.

1 Like

Ingen tvil om at PGS har en ESG faktor som de kan kapitalisere på litt frem i tid. Da bør man også skille ut denne enheten som en IPO og dra nytte alt det positive dette medfører.

1 Like