Lest innlegget til dato @hegnar?
Innlegg av: dato (16.02.18 07:06 ), lest 756 ganger
Ticker: APCL
APCL - hvor står vi nå?
Jeg velger å starte en ny tråd siden den forrige har rundet 100 innlegg.
AttOgFram - ang voldgiftsaken i Gambia er det nå en kjensgjerning at vi har rundet 120 dager siden saken(e) ble meldt inn til ICSID 17.oktober i fjor. Nå er du sikkert godt kjent med prosessen i slike saker, men for andre som ikke er det:
Default Mechanism for Appointing an Arbitrator
If the parties are unable to appoint all members of the Tribunal within 90 days of the registration of the request for arbitration, either party may request that the Chairman of the ICSID Administrative Council appoint the arbitrator(s) not yet appointed (Article 38 of the ICSID Convention).
https://icsid.worldbank.org/en/Pages/process/Selection-and-Appointment-of-Tribunal-Members-Convention-Arbitration.aspx
I tillegg til de 90 dagene som her nevnes, gir ICSID i tillegg en foreslått arbitrator 15 dager på å svare, samt at de gir seg selv nye 15 dager på å få det hele registrert. Dermed er total tidsramme oppbrukt og Default mekanismen skal inntre, med mindre partene er enige om at fristen for utnevnelse kan utsettes.
Jeg har ingen tro på at APCL vil gå med på at dette utsettes mer enn nødvendig, med mindre partene nå er i en positiv dialog rettet mot løsning utenfor retten. Jeg finner det også vanskelig å tro at Gambia, med sine tre(!) advokatbyråer, frivillig gir fra seg styringen på utnevnelsesprosessen. Med tanke på den øvrige utviklingen ift oljelisenser i Gambia, kan jeg ikke forstå annet enn at dette haster for Gambia.
Dette leder meg til å tro at de nå er i dialog rettet mot løsning utenfor retten, og det alene gjør at aksjen for meg fremstår som svært spennende til dagens pris. I tillegg er det spennende i både Senegal, Sierra Leone og CDI!
Kan dette fortsatt gå til h…, ja selvsagt! Jeg tror vi treffer på noe av dette, og skjer det kan de som har kjøpt/kjøper under kronen få seg en solid opptur.
dato