Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PetroNor E&P Limited (PNOR)

Har vært med noen år og ja litt av en rydde jobb. Nå er iallefall det gamle APCL rotet betydelig vannet ut og et litt mer ryddig team kjører på , så får vi se hvor vi ender de neste 6mnd

Fra Yngve Johansen (“Pricipal Advisor R&D for Aker BP ASA”). Analyse som er sluppet i dag:

Kikket på PetroNor sine assets i helga som jeg lovte.

Vurderte in place volumes, STOOIP og reserves. Tar fort litt tid når man sette i gang. Jeg hadde jo håpt å få tak i litt brønndata for å gjøre litt DD på de har meldt i tidligere presentasjoner, men jeg fikk ikke tak i dette. Kanskje ikke så rart da slik data også koster en del. Uansett, når jeg bruker presentert materiel så fant jeg ganske bra med informasjon.

De produserende reservoar i PNGF Sud har økt i volum de siste år så vel som at PNOR har økt eierandel i disse. Det fører til en betydelig økt verdi i asset. Det virker som selskapet har fått en veldig god pris for fatene de «kjøpte». Reservoarene i Albien, Senonien og Turonien er for dypmarine vifte avsetninger og betrakte. Slike turbidite avsetninger er det vanligvis relativt greit å oppnå god recovery på. det er og en vanlig trend at volumene går opp etterhvert som man får produsert og hente ut mer data. Mye av det vi gjør i Mid Nordsjøen er lignende selv om disse reservoarene ligger på større dyp og er av litt annet alder. Vil derfor ikke reise noen røde flagg og bare foreta en normal verdisetting vektet for økt eierandel og økte volum som tidligere. PNGF Bis som inneholder funn fra tidligere (Louissima) har jeg økt fat verdien på. Om man skal tro selskapet så klarer de med tieback til PNGF Sud å produsere dette billig gjennom eksisterende infrastruktur. Ser heller ikke at det skal være noen show stopper for dette. Risket disse volumene som 60% som tidligere. PNOR NAV beregnet ut fra disse volumene blir ca 3.5 milliarder. det er jo betydelig over dagens mcap.

Jeg synes lete portefølgen til PNOR er veldig spennende. Prospektene i disse områdene er store og funn sannsynligheten er også betydelig. Jeg tenker derfor at det vil være litt unaturlig å ikke ta disse med i NAV beregningen. Disse prospektene har jo helt klart verdi og dette særlig når oljeprisen kjører såpass hardt nordover. PNOR eier 90% og det vil bli stadig lettere å gjøre farm out å komme i gang med lete boring. Funn vil gjerne bevise massive volum. Jeg må si massiv fordi vi snakker ikke her om nordsjø 50 mmboe, her kan man fort se en STOOIP på opp mot 2 mmboe. Verdiene av noe sånt er enorme tross at utbygging koster. Jeg likte ikke det sparebanken gjorde tidligere med å bare sette prospekt reservene til 100 mmboe. Disse avsetningene bør kunne gi RF på 15% bare med vanlig pressure depletion. 15% gir høyere reserves enn i 2019 betraktningen. Jeg bruker fortsatt probability 5%. Jeg var imidlertid fristet til å øke probability på Guinea prospektet da det virker som Svenska har bygd en geomodel og også simulert på denne for å regne recoverables. Men endte opp med å ikke gjøre det for å være minst mulig kontroversiell.

Verdi av lete portefølgen vurderer jeg til nesten 700 mill NAV. PNOR total NAV blir da 4.2 milliarder. Når man tar med alle aksjene jeg klarte å finne gjennom de siste emisjoner så bør dette utgjøre 2.9 kroner pr aksje. Om man skulle regne med at Senegal lisensene skulle forsvinne i sin helhet så ville NAV fortsatt støtte 2.75 kroner pr aksje.

Således så vil jeg tror at Teigeland er inne på noe når det snakkes i at større enheter som av mandat endringer må vekte ned i olje. Videre så vil jeg tro at markedet ennå ikke har klart å oppfatte at den siste økningen i eksponering mot PNGF Sud faktisk var en veldig god deal.
Disclaimer: Jeg har ikke veldig sterk eksponering i PNOR (av tilfeldige årsaker). Dere kan da tenke at det er relativt høy sannsynlig for at jeg klarer ha et objektivt syn på selskapet.

4 Likes

Et par tilleggskommentarer fra Yngve B Johansen som har gjort vurderingen:

“Relativt lett for meg å gjøre da jeg jobber med dette. Fikk og hjelp fra en geofysiker på pappaperm. Han skulle visst kjøpe litt.”

“Kan jo lett vurdere disse prosjektene med langt langt høyere verdi. Et funn vil jo lett føre til x10 eller mer. Men i en sånn NAV beregning så settes probability veldig lav på prosjektene”.

3 Likes

Mr bagger komt over i Afrika brevet da, jo jo, fullkommen kombo det da :rofl:

Guinea-Bissau Update

Guinea-Bissau Update
26 April 2021

PetroNor E&P Limited
(“PetroNor” or the “Company”)

Guinea-Bissau Update

PetroNor (OSE ticker: “PNOR”), the independent oil and gas exploration and production company with a focus on sub-Saharan Africa, provides the following update on its purchase of SPE Guinea Bissau AB, as announced on 20 November 2020.

The Company is pleased to announce that it has received the necessary approvals in country, representing a condition precedent to completion which has now been satisfied, consequently the transaction will complete as per the terms of the share purchase agreement.

PetroNor will assume 78.57% interest as Operator of the Sinapa (Block 2) and Esperança (Blocks 4A and 5A) licences in Guinea-Bissau, which have been extended for 3 years and are valid until 2 October 2023 maintaining the same attractive fiscal terms. PetroNor will now commence discussions with the JV Partners on the licences to discuss the work programme, with a view to undertaking drilling activity in 2021/22.

Commenting on the update, CEO Knut Søvold said:
"We are delighted to have received the requisite approvals to complete the acquisition of these highly attractive and strategically complementary assets. The acquisition diversifies our exploration portfolio and provides us with meaningful exposure to a number of drill ready prospects, with Atum and Anchova containing a gross case recoverable prospective resource of 498 mmbbl (Svenska Petroleum Exploration estimate). The addition of high potential acreage in Guinea-Bissau delivers more high impact assets to our portfolio and enhances our ability to monetise our exploration assets in due course. These assets have the potential to be truly transformational for our business, and we know there is firm interest in the MSGBC exploration trend and our prospects are analogous to the world class Sangomar field in Senegal. Add to that the improving sentiment caused by strengthening crude prices and we have great confidence that this is a well-timed and well-executed transaction that will deliver long-term value for our

3 Likes

Mandatory Notification Of Trade

2 Likes

Notice of Annual General Meeting

"«In summary, our Company has successfully navigated through the choppy waters of last year and is now well positioned to continue its growth journey with a positive wind in its sails. This year has the potential to be truly transformational for PetroNor and we look forward to communicating our progress as various operational and corporate initiates come to fruition» Eyas Alhomouz - Chairman

«In summary, 2020 was a challenging yet strategically transformational year for PetroNor and the Company is well placed to benefit from an improving industry backdrop and a growing pipeline of compelling and strategically complementary opportunities presenting themselves as a result of the structural changes happening in the sector. The Company has established a diverse portfolio of assets delivering robust cash flow and extraordinary upside potential, and we remain focused on delivering sustainable shareholder value as we progress our strategic and operational initiatives through this year and beyond.» Knut Søvold - CEO"

1 Like

Results Of General Meeting – Held On Tuesday 4 May 2021

Da er prod oppe i 4k fat. 60% opp.

Bør egentlig gi et push i grønn farge i morgen

1 Like

Enda viktigere; bør legge grunnlaget for en gjennomgående grønn reise på både kort og lengre sikt. Føles behagelig å sitte i en så underpriset aksje som vil nyte ekstremt godt av både høy oljepris og stadig høyere produksjon.

1 Like

Major Shareholding Notification

2020 Annual Report (Glossy Version)

Interim Financial Report Q1 2021 and Invitation to Webinar

Results of Annual General Meeting – Held on Friday 28 May 2021

Folk selger i dag?! 4.9m usd netto tilsvarer 41.6mnok, klarer de det de neste kvartalene ut 2021 vil de tjene 166mnok og med en p/e på 20 er bare det over dobling fra dagens mcap, og vi alle vet at produksjonen skal øke kraftig utover de neste årene som tilsier en mye høyere bunnlinje. At kortsiktige folk selger er helt uforståelig spør du meg

Men men, billigere aksjer til oss andre😀

1 Like

Ny analyse fra Arctic:

Following the recent accretive transaction, PNOR has turned into a more valuable and balanced company with a value composition more skewed towards producing assets (its core NAV is up ~80%)

1. In addition to a higher NAV, a higher share of core NAV justify lower discount. Updated TP is based on a P/NAV of 0.85x vs 0.8x previously

2. We have raised target to NOK 2.10 per shr (1.75)

3 Likes

OLJESELSKAP: SB1M er ute med oppdaterte kursmål. I Panoro økes kursmålet til NOK 33 (32), kjøp gjentas. I Equinor økes kursmålet til NOK 190 (185), nøytral gjentas. DNO nedgraderes fra kjøp til nøytral med uendret kursmål NOK 12. Aker BP nedgraderes fra kjøp til nøytral med økt kursmål NOK 280 (275). I BW Energy økes kursmålet til NOK 30 (29), nøytral gjentas. Noreco oppgraderes fra nøytral til kjøp med kursmål NOK 165 (160). I Okea økes kursmålet til NOK 22 (19), kjøp gjentas. I Petronor opprettholdes kjøp med kursmål NOK 2. Questerre oppgraderes fra nøytral til kjøp med uendret kursmål NOK 2.

1 Like