Pas: PetroNor E&P - Strongest quarter yet & 29% reserves growth
Newsflash
PNOR reports 10% q/q production growth to ~3,700 boe/day in Q4, driven by improved well performance in PNGF Sud, putting average 2021 production at ~3,470 boe/day. EBITDA came in a at USD 24m for the quarter, up ~2.1x y/y driven by higher commodity prices and lower unit cost. The partners in Congo commenced an extensive drilling campaign back in November, which is expected to lift production further from Q1’22 onwards with PNOR guiding 4,500 boe/day net production in 2022 (opex USD ~11/boe). PNOR’s 2P reserves saw yet another upwards revision in 2021 and stood at 20.8 mmboe by year-end, up ~4.7 mmboe since YE’20 (adjusted for 2021 production). Meanwhile, the Aje transaction with Panoro is in its final stages of completion following the recent govt. consent, with the transaction now expected to be completed by late Q2’22. TP/rec. under review.
PAS har pr i dag TP på 1,8kr pr aksje. Blir nok forhøyet etter dagens rapport.
Fader så juling denne får. Det er synd den har den korrupsjons-saken hengende over seg, det fundamentale er jo råsterkt
Ser i hvert fall ut som ENG Group, Nor Energy og Energie har stoppet nedsalget .
hvor ser du dette?
Tekinvestors aksjonærlister, må være insider for å få tilgang til disse
Har sett litt på tall for PNOR, blant annet gjennomsnittlig brent-priser for jan-mars 2022, antatt produksjon og salg i 2022 og gjort et omtrentlig anslag over hva jeg mener er realistiske resultat-tall for Q1-2022 og 2022 som helhet. Jeg har da bare tatt utgangspunkt i dagens produksjon (PNGF Sud). Kom gjerne med innspill og kommentarer om jeg er helt på bærtur
Det er to poster jeg er mest usikker på, variable driftskostnader og andre driftskostnader.
Jeg satte variable driftskostnader til 28% av omsetningen, men denne posten varierer veldig ift. driverne omsetningen og produksjon - for hele 2020 og 1. halvår 2021 så lå disse utgiftene på 27-28% av netto omsetning. Men for Q4-2020 og Q4-2021, så lå disse på henholdsvis 10% og 4 % av netto omsetning. Noen som vet hvorfor disse varierer sånn?
Andre driftskostnader satte jeg til 15000 TUSD for hele 2022, altså 3750 hvert kvartal. Disse var henholdsvis rundt 12300 TUSD i 2020 og 14500 i 2021. Rundet oppover pga inflasjon og slikt
Disse tallene gir en P/E på rundt 1,8.
Konklusjon: Aksjen er fundamentalt jækla billig, men så er det den korrupsjonsgreia da …
Er det frykten for evt. at korrupsjonssaken skal gå utover Kongo-assets som trykker denne ned , bortsett fra de nylige innsidesalgene?
Vanskelig å si, men sannheten er vel hvertfall uten tvil at de tjener penger som gress for tiden
Kjøpte Pnor på 0,89, kan ikke tenke annet enn at oppsiden her er massiv
Noen ganger greit å være i en oljeaksje som ikke korrelerer med oljeprisen
Leste at SB1 nedjusterte kursmålet til 1,5 kr. Noen som har tilgang til denne analysen, evt, hovedbegrunnelsen for dette konservative kursmålet ?
Oppgraderte fra 1,5 til 1,6 men nøytral anbefaling på grunn av uavklarte forhold ved selskapet.