Mener å ha lest at amerikanerne har droppet sin sak, uten at jeg er skråsikker på hvor det står!
Kastet meg på i dag Regner Q-pres i morgen som en stor trigger tatt i betraktning dagens reaksjon. De har løftet rundt 750M hittil i år og satt med cash på 500M ved årsskiftet og selskapet prises til snaue 1,35 mrd med sånne inntekter. Skjønner at det er lav tillit og redsel rundt økokrim-saken fra 2021, men det er også cold hard cash som teller til slutt, og det har de ekstreme mengder av sammenliknet med så og si alle andre selskaper med samme market cap. Tenker oppsidepotensialet er stort her i morgen, men vi får se. Hva styrer? Frykt eller grådighet?
Og blir 1,9kr/aksje i ekstraordinært utbytte som kommer med i Q1 rapporten i morgen også. 20% utbytte er ikke feil.
Saken fra Økokrim er jo mildt sagt svært ullen. Noe om at de har feil informert markedet eller noe i den duren. om man ser på store korrupsjon saker så er Yara den største med en bot på 275 millioner kroner. I dag gikk verdien av selskapet ned 200 mill nesten. Det er en over reaksjon.grov korrupsjon har gitt noen millioner i bøter for norske selskaper.svært få saker og Yara saken er enestående.
Petronor er en aksje hvor markedet venter på en unnskyldning nærmest til enhver tid for å strupe kursen. Tok et bet før oljekursen la kraftig på seg for noen år siden. Omtrent alt av tilsvarende selskaper gikk kraftig opp. Med ett unntak. Har vært ute siden, men det er vel typisk at en sånn melding skulle komme når det endelig tilkom en liten bølge av positivitet. Klø seg i hodet over kursen-faktoren har nok ikke tenkt å gi seg uten en kamp denne gangen heller.
Har satt meg litt mer inn i selskapet nå, fytti rakkern for et regnskap. Ja, det er drift i Afrika, med tilhørende risikoer, og denne saken som går i bakgrunnen, men ekstremt resultat de har for et selskap som prises til 1,3mrd. I cash har de nå 1,5mrd (inkludert løftet på ca. 500M fra april) og skal betale ut 20% av mcap i utbytter/tilbakekjøp i 2024. Hittil i 2024 har de hatt inntekter på:
Så kommer det minimum et lift til i 2024.
Produksjonen ligger relativt stabilt på 5000 fat per dag ±400 fat og det vil si ca. 82*5000= 410000 dollar per dag, eller rundt 4,5 millioner kr per dag produsert, og kostnader rundt 30 dollar per fat => som vil si at driftsresultatet blir rundt 2,5-3M kr per dag. Rimelig spicy opplegg. Med den nye varslede utbyttpolitikken blir det spennende å se hva de gjør i praksis.
Får de ordnet opp i saken med Økokrim og businessen fortsetter som før med normal vekst er prisingen helt tullete med P/E 1,5 og P/B på under 1… Earnings per share på 4,72kr i 2023 og mer i år. Man snakker om den usynlige hånd og at markedet priser alt korrekt til enhver tid, men her tror jeg virkelig markedet har hengt seg opp i økokrim-saken og ikke ser verdiene som skapes bak.
Liten oppfølger, har lest mye nå. Side 165-166 i AGM inkallingen, vedlegg D er rimelig interessant ^^
Blir vel rundt 300M+ i utbytter hvert år så lenge de holder hjulene i gang? Eller på nåværende kurs, rundt 25-30% årlig utbytte
Forslaget på AGF 29. mai, om det stemmes igjennom, vil da resultere i ca. 55% av market cap som utbytte for 2024. Og så 30% årlig i årene etter.
Det er litt rart at ikke dette får mer oppmerksomhet, men sikkert bra for oss da? Så lenge man kan kjøpe mer til en billig penge er jo det bare flott. Har dette som min hovedpost nå, men ikke for stor. Det er jo drift i Afrika vi snakker om, så risikoer finnes.
Blir 6-siffret utbytte i år og i årene framover, så lenge de holder pumpene i gang og fortsetter som før.
Kan rette litt opp, ser ut som 220M NOK hvis de skulle gjort det for 2023:
Tallet på 55% tror jeg blir totalen for 2024 basert på at de skal ha et-to løft til senere i år.

Tror du har regna feil her. De skal vel betale ut eller kjøpe tilbake ca 20-25% i år.
19% i ekstraordinært utbytte og 30% av income attributable to shareholders.
I år skal de bare betale ut utbytte for salget av lisensen. Deretter 30% av income attributable to shareholders. Har jeg tatt feil?
Har du funnet ut av dette?
Forventningen min er at vi får 1,9kr+ 30% av de inntektene for 2024, og ikke 2023. Det betyr at exdag for betalingen for inntektene i 2024 trolig er i 2025, så oppstartsåret går litt tregt hvis det er sånn de gjør det. Nå har de cash rundt 80% av market cap, så de kan jo gjøre det for 2023 også, da blir det i så fall 1,5kr ekstra per aksje nå snart. Dette vil diskuteres på GF på onsdag, så verdt å følge med. Kanskje verdt å dra dit?
Har det kommet forslag om tilbake kjøp for sletting av aksjer?