Styrer unna denne nå, da nedside risiko er for høy slik jeg ser det.
Myndighetene har terminert med APCL grunnet brudd på lisensbetingelsene, enten dette har vært varslet korrekt eller ikke. Det store spørsmålet som ulmer bak er hvem som har mest penger til å sikre seg disse feltene , APCL eller de store aktørene ?
Jeg har antatt sistnevnte og anser lisensen som tapt, selv om APCL sikkert kan hevde ugyldig varsling/oppsigelse. Bekymrer meg også for videre aktivitet i Afrika kan følge samme/tilsvarende mønster.
Må de videre i en rettsprosess så vil det ta år og koste masse penger, penger de ikke har og må foreta ny emisjon for å fremme. Farm out på felt hvor myndighetene har tilbakekalt lisensen er også utelukket.
APCL må også komme på banen snart igjen. I investorpresentasjonen hevder de møter/dialog med myndighetene, mens minister senere samme dag varsler at de ikke har planlagt videre møter. Selskapet må klargjøre om det faktisk er en dialog nå mellom partene.
Muligens pessimistisk, men jeg klarer ikke å se mye positivt for selskapet i denne situasjonen. At en plutselig skulle bli enige med APCL igjen når større (og langt mer kapitalsterke) aktører banker på anser jeg som svært lite sannsynlig.
Har APCL tidligere mottatt signaler fra myndighetene av negativ art rundt lisensen og ikke varslet børsen så er det jo alvorlig. Virker litt rart at en opplyser om terminering av lisens i et intervju og at den ene parten ikke skulle ha hørt noe om dette tidligere.