Siden du poster den artikkelen så kopierer jeg inn mine tanker vedrørende den også
"Denne artikkelen ble diskutert blandt noen av oss tidligere i dag(utenfor HO). Personlig var jeg vel den av oss som var minst begeistret da jeg synes nivået på artikkelen er heller labert.
MEN! Dersom atte hvis om atte dette f.eks er et bestillingsverk fra myndighetene, da gjerne i en prosess for å “redde ansikt” og for å forbrede folk på at APCL sannsynligvis vil få fortsette på lisensene, men da til det beste for landet, da synes jeg det er noe annet interessant som skjer i dag også.
For nå er det aktivitet i Gambia!
"Mambury Njie has been appointed new managing director of the Gambia National Petroleum Corporation (GNPC) with immediate effect, according to official sources.
Mr Njie served in the former regime in various posts such as: permanent secretary of the Office of the President; secretary general and head of the civil service; minister of planning and industrial development; minister of finance and economic affairs overseeing the Ministry of Energy; minister of foreign affairs; minister of higher education; chairman of Skye Bank Gambia; Gambian ambassador to the United Arab Emirates, the Philippines and Taiwan; ambassador-at-large and advisor on economic and energy."
Dette er etter min mening meget interessant, og da særlig fordi det presiseres “immediate effect”! Det vil jo nå være nærliggende å tro GNPC skal ha en liten del av “kaka”, dersom CNOOC f.eks kommer inn som partner til APCL. Da er det i bestefall mistenkelig at de nå får på plass en person i en stilling som gjør det mulig at man får skrevet under de riktige papirene, og at det skjer med “immediate effect”!
Jeg vil igjen presisere at dette er spekulasjoner, men det var nå dette vi spekulerte i tidligere i dag, så får folk bruke det slik de selv vil.
Kan det tenkes at de nå har kommet til enighet - kompriss? Vi får ivareta våre interesser - bærer lisensene videre hvor Gambia får sin etterlengtede eierandel - upfront (som de ellers ville hatt anledning til og oppnå ved investering på et senere tidspunkt - noe de nok ikke ville hatt anledning til på lang tid?) og får da peilet inn en partner etter ønske?
Om det statlige oljeselskapet(GNPC) skal ha en cut, så må det vel godkjennes av en “responsible person”, og det er vel ikke andre enn MD, som da nå altså trer inn med umiddelbar virkning. Her KAN det altså være vi ser at det ansettes på dagen for å sette en signatur som gir GNPC en ettertraktet andel av lisensene. 5-10% kan gjøre underverker for Gambia dersom man gjør store kommersielle funn på lisensene.
Så, når man legger dette til artikkelen i TS, da begynner det å lukte litt bestillingsverk. Jeg synes som sagt artikkelen er litt “tynn” for å tro det er det, men timingen er så utrolig “tilfeldig” at jeg absolutt ikke ser bort i fra det!
Så, ift om man tror lisensene skal termineres eller ikke. Om det vi ser her nå har noe med A1/A4 å gjøre så tyder alt på at man skal fortsette med APCL på lisensene. For å ta det logisk; om noe skal termineres har det ingenting med GNPC å gjøre, kontrakten er med departementet. MEN, om GNPC skal ha en del av kaka er det ikke tvil om at også GNPC må sette en signatur, da de vil være en av aktørene i PSA`en.
Det blir veldig spennende dager/uker fremover :)"