Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PHO Q2 (PHO.OL)

han er tørr og kjedelig. I tillegg vet man ikke hva han kan finne på å lire av seg for å gjøre selskapet mindre attraktivt. de tallene han legger frem kan man fint lese selv.

1 Like

Ja, den mannen er tørr og kjedelig og klarer aldri skape positiv stemning og entusiasme rundt PHO.

Når det er sagt er han naturligvis alltid korrekt og profesjonell.

image

legger vi til grunn akselerende økning(over 60%) bør vi se salg i USA på 26 mill ved q2-19

hva tror folket?

1 Like

Blir utrolig spennende.
Mange X-faktorer som kan spille inn i tillegg til harde tall.

• Asia
• Syd og MellomAmerika
•Cevira, og penger
•Mersalg av flex til eksisterende kunder
•Antall scope totalt
•Framtidig Utbyttepolitikk
•Opex i regnskap
•Gå vi i pluss for første gang?

Best å holde seg på innsiden :heavy_dollar_sign::top:

3 Likes

Eg trur du fokusere på feil ting.

Hva skal vi fokusere på?

Nå ble jeg nysgjerrig. Hva skal vi fokusere på?:face_with_monocle:

Sjå på antall Cysview solgt.

1 Like

Noen tanker rundt partner i Asia/Kina for Cysview?
Tror dere DS kommer til å utdype dette noe nærmere på q2?

Må jo si at jeg undres veldig over at Asieris laget en avtale med Cevira før Cysview…
:thinking:

1 Like

Kanskje Cevira er betingelsen for at de skal få Cysview :thinking:

1 Like

Dan sa vel i intervjuet nylig at han så for seg vekst på 50 tallet. Altså prosent.
Skal vi ta han på ordet blir nedre del av intervallet da 24.15 mill, og øvre 25.75 mill i US. Ikke hensyntatt valutasvingning fra Q2-18.

Edit
Vi får positiv valutaeffekt i dette kvartalet vs Q218.
https://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=NOK&view=2Y

4 Likes

Patentet går ut i EU i september 2019, altså om noen få uker. For USA utløper det i november 2020 (med databeskyttelse i en periode etterpå). Noen som vet om det er patenter for Asia og når disse evt. utløper? Med kort tid til patentbeskyttelsen mest sannsynlig utløper i Asia så er det vel heller tvilsomt at man vil se avtaler som genererer de helt store beløpene…

Hva angår Visonac så utløper patentene i de største markedene i 2025. Med tid til utvikling så begynner store deler av verdien å forsvinne. Cevira på sin side hadde patenter til 2030 om jeg husker riktig, så med produktet på markedet om ca 3 år så har kjøperne hvertfall noe beskyttelse her.

Edit: Ser ut til at patentene for Visonac i USA utløper i 2028 (jf Edison).

3 Likes

Tror schneider snakket om at de jobbet med patentrettigheter på q@a i på nettmøte. Patentet på cysview med rigide scope utløper snart,mens cysview med fleks hadde de pantet på i ytterligere 3 år. Korriger meg hvis det ikke stemmer🤔

2 Likes

Noen som tror på plussresultat da?
Det vil i såfall bety fine overskrifter.
Tror faktisk vi har en liten mulighet.

Ipsen kommer med tall til uka. Da får vi første indikasjon.

2 Likes

Denne frykten for at produktets verdi faller dramatisk med bortfall av patentet mener jeg er litt overdrevet.

Det er stor forskjell på hvor enkelt det er å kopiere medisiner. Det som defineres som «smale molecules», da ser man gjerne at når patentet utgår så dukker det opp 10 ulike kopier og prisene faller med nærmere 90%.

«Biosimilars», der igjen er det ikke like enkelt, og i de siste år har man sett at prisene på de originale legemidlene holder seg godt selv etter patentet er utløpt og lignende produkter er på markedet.

Hva som er tilfellet for Cysview sin del vet jeg ikke, men jeg føler at det er mer krevende for en konkurrent å skulle tre inn etter Photocure. Det er ikke bare å kopiere produktet, der må kjøres store studier, bygges opp et stort salgsapparat og til og med kanskje utplasseres egne scop for kopiproduktet.

Og hvis noen skulle ønske å kopiere Cysview, så må jo det være fordi produktet har blitt en salgssuksess…

7 Likes

På Q4 var det noe snakk om dette, det var også litt snakk om det i etterpraten, hørte jeg uten å bli stående og lytte. De lovte å komme tilbake med mer neste kvartalspresentasjon men tonet ned forventningene.
Jeg tror Medisinmannen fra HO var tilstede på Q4, for han skrev følgende på HO: “Det er også interesse fra et kinesisk selskapet som ønsker å ta hele Asia og de vil komme tilbake til dette ved neste rapport.” (28.2.2019).

Så ja, jeg tror DS kommer til å utdype om Cysview og Kina for det er helt opplagt at det vil komme spørsmål om dette på Q2.
Men jeg tror nok det kan drøye med en avtale, selv om de angivelig allerede har et interessert selskap på hånden. Photocure sitter vel med så gode kort at de ikke trenger å kaste seg på den første muligheten som viser seg. At det kommer en avtale for Cysview i Kina/Asia før eller siden mener jeg er overveiende sannsynlig.

6 Likes

July 18 2019
Several drugs which are under different phases of clinical trials such as AndroScience’s ASC-J9 and Photocure’s Visonac (a type of phototherapy) which will soon be commercialized in the global market, will further provide lucrative growth opportunities to vendors operating in the market. Nevertheless, numerous pharmaceutical companies are unwilling towards investing in the research and development activities owing to the poor return on investment from this sector. This might prove to be a restraint in the growth of the market.

https://aindustryreports.com/2019/07/18/acne-vulgaris-market-future-innovation-strategies/

1 Like

Etter erfaringene med handelskrig er kanskje kineserne mer enn noen gang opptatt med å utvikle egne produkter. I en slik setting betyr kanskje utløpet av patentet på Cysview mer i forhold til sjanser for partnerskap i Kina enn i vesten? Kina er jo ofte beskyldt for å stjele teknologi og ideer fra vesten for så å utvikle egne produkter.

1 Like

Mulig du har rett. Jeg aner ikke hva jeg skal tro og mene om denne dragkampen mellom Kina og USA, jeg vil bare påpeke at Kina også har svært mye å tape på en handelskrig akkurat nå, og at de sannsynligvis strekker seg for å unngå det.
Og så er det jo ikke sånn at en eventuell kinesisk kopi automatisk vil ta hele det kinesiske marked. Den kinesiske middelklassen kjøper jo fortsatt Apple selv om de har gode kinesiske mobiltelefoner å få kjøpt.

2 Likes

Står det samme i denne artikkelen fra i fjor.
Er nok ingenting å legge vekt på det som står der…

Hører vel kanskje mer hjemme i småprat tråden… :slightly_smiling_face:

1 Like