Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PHO Q2 (PHO.OL)

Nederst på s.20 i presentasjonen så står det(med alt for liten skrift) :

Payments for certain performance milestones related to pivotal trials are due at a certain time or reaching the milestone.

Min tolkning er det ligger en tidsramme på de milepælene som Asieris har kontroll på selv🙃

Om jeg husker riktig. «Whichever comes first« blir sagt av DS i webcasten av presentasjonen. Står ikke i selve presentasjonen.

1 Like

Den tolkningen din stemmer ikke med Dan sine utsagn solvoll, så der tar du nok feil.

2 Likes

Har du sett noe meir på salge av cysview i US?

Det kan bli vanskelig å nå 20M$ for 2020, for å ikkje snakke om 25M$.

1 Like

Enig i at man gjerne skulle sett Q2 enda et lite hakk høyere. Men tallene var innenfor den fremskrivingen jeg hadde i mitt regneark, så jeg har troa.

1 Like

Tror ikke vi skal undervurdere betydningen av den allerede utplasserte kapasiteten. Pr Q2 19 var det utplassert 174 rigide scope og 14 flexiscope. Regner vi med at det kan gjennomføres max 2 undersøkelser pr dag pr rigid scope og scopene kan benyttes fem dager pr uke i 48 av årets 52 uker, så ligger der en teoretisk kapasitet på 82520 undersøkelser med de allerede utplasserte rigide scopene (Da har jeg ikke tatt med at det i løpet av Q3 er utplassert ytterligere scope).

Gjør vi samme eksersisen med flexiscopene og antar at kapasiteten er max 8 pasienter pr dag, og at det kan benyttes fem dager i uken i 48 av årets 52 uker, så gir det oss en årskapasitet på flexiscope på 26880 undersøkelser. Altså den totale kapasiteten på allerede utplasserte scope pr Q2 19 er på 83520 + 26880 undersøkelser = 110.400 undersøkelser pr år.

Dersom PHO skal komme opp i en omsetning på USD 25 mill, som tilsvarer NOK 225 mill, så må det behandles 25.000 pasienter (dosepris kr 9000,-), noe som utgjør 22,64% av den kapasiteten som var utplassert pr Q2 19.

Fra vi gikk inn i Q3 19 og frem til utløpet av 2020 er det 18 måneder. Det er samme antall måneder tilbake til 1 jan 2018. Da kan det være greit å ha i bakhodet at det fra 1 jan 2018 og frem til utlpet av Q2 19 ble utplassert 188 - 104 = 84 scope, hvoran 14 var flexiscope. Den siste typen ble første gang utplassert i mai 2018, men på grunn av problemer med flexiscopene kom man ikke skikkelig i gang før i mars 2019. Det er vanskelig å si hvor mange scope som blir utplassert fra Q2 19 og frem til utløpet av 2020, men jeg tror vi kan regne med at der vi være 300+ scope utplassert når vi er ferdige med 2020.

Så for å innfri omsetningsmålet i 2020 så vil trolig PHO ikke ha behov for at mellom 10-15% av den utplasserte kapasiteten utnyttes.

Når vi ser hva som har skjedd rundt BLC teknologien de siste 20 månedene, så kan man jo bare begynne å fabulere om hva som vil skje de kommende 14 månedene. Men at oppmerksomheten rundt BLC vil fortsette å øke og at brukerfrekvensen pr scope vil ta seg merkbart opp, det tror jeg nok man trygt kan regne med.

Jeg er ikke i tvil om at ledelsen evner å innfri guidingen, trolig med god margin.

1 Like

At scopene som er utplasser har meir enn nok kapasitet til å nå 20-25M$ er eg ikkje i tvil i. Det er ikkje problemstillingen.

Når ein ser på alt det Photocure har fått til siste tiden, så er det merkelig at veksten ikkje er større.

Hva forventer du i vekst for Q3 i antall salg av Cysview i US?

2 Likes

At hvert flexiscope skal behandle 8 pasienter per dag er nok ren ønsketenkning, tror vi skal være fornøyde om de brukes 1-2 ganger per dag. Tror ikke urologen sitter åntar i mot pasienter på løpende bånd, i tillegg skal scoopet desinfiseres og klargjøres mellom hver prosedyre.

1 Like

Men la oss si at når vi når 300 scoop, at det utføres ca 230 prosedyrer på hvert scoop i året, så tilsvarer det et Cysview salg på over 600 millioner, bare i US.

1 Like

Å leke med tall er gøy det men skal vi no ikkje sjå om vi kan nå 20-25M$ i 2020 først?

Kan ikkje forstå at det ikkje er flere som er litt tvilende til om vi når guidingen. Spesielt siden det har blitt påpekt av flere at Hestdal sin guiding var for svak.

1 Like

Famous words

2 Likes

Trur men ikkje sikker? Det er ikkje overbevisende.

1 Like

Når Erik Dahl sier det, da er det overbevisende.

1 Like

Ja dette er en type som sier at jeg håper det blir oppholdsvær i dag selv om sola skinner og himmelen er blå.

3 Likes

Jeg velger å se det med en litt annen innfallsvinkel.

Q1 2019 21, 2 mill
Q2 2019 24,5 mill

For å oppnå guidingen må vi ligge på i overkant av 70% vekst ift 2018.
I 2018 var salgsinntektene fra Cysview 63,7 mill.
63,7*1,75= 111,5 mill bør inntektene nærme seg i 2019.

Det betyr med andre ord at Q3 og Q4 tilsammen må levere 111,5-21,2-24,5= 65,8 mill.
Det vil si at de to neste kvartalene bør i snitt levere ca. 32,9 mill.
Eller sett på en annen måte Q3 29 mill, mens Q4 36,8 mill, realistisk, kanskje, kanskje ikke, men ikke umulig.
Økning fra Q2 til Q3 vil da være på 18,4%. Økningen fra Q2 til Q3 ifjor var på bare 2,5%, men samtidig må en ta i betraktning at antall skop som bukes har steget formidabelt siden den gang.

2018 63,7 mill
2019 111,5 mill
2020 111,5*1,75= 195,1 mill greit innenfor guidingen.

Bare for å ha sagt det, jeg tror guidingen innfrir. Antall skop som generer penger i kassen er nå skyhøyt kontra eksempelvis 2017. De nesten 50 nye utplasserte skopene i 2018 vil merkes godt på inntektssiden nå.
Da DS presenterte Q2 var vi langt inne i Q3 og opplagt han da allerede kunne se antydninger hvor Q3 vil lande. Jeg velger å tro at han ikke hadde opprettholdt sin guiding dersom han nå såg at dette går aldri.

2 Likes

Her må du nesten få lov til å tro det du måtte ønske. Men jeg tror det kan være smart å ta inn over seg en del fakta.

Fra 1 jan 2014 og frem til 1 jan 2018 hadde PHO en mildt sagt elendig og kontraproduktiv refusjonsordning. Det var først høsten 2017 at PHO fikk innvilget en god refusjonsordning, men da kun gjeldende for rigide scope. Men fra og med 1 jan 2019 har PHO også på plass en refusjonsordning for flexiscope.

Når man er skeptidsk til hvorvidt PHO skal klare å innfri målsettingen på USD 24 mill i løpet av 2020, så er det mange som ser på historikken og ikke tar inn over seg at refusjonsordningene som kom på plass henholdsvis 1 jan 2018 og 1 jan 2019 vil være revolusjonerende for selskapets inntjening. Som ledlesen sier, gode refusjonsordninger er “the golden key” til det amerikanske markedet. Den har PHO nå. Den hadde de ikke før 1 jan 2018. Det er tydeligvis få som skjønner dette og tror at PHO har hatt tilsvarende gode ordninger så lenge selskapet har operert i det amerikanske markedet. Det er altså ikke tilfelle.

I tillegg må man ta inn over seg det faktum at man slet med å få bruke flexi- scopene utover høsten 2018 og frem til mars 2019. Disse problemene er nå ryddet av veien slik at vi vil se en helt annen vekst i bruk av flexi- scope i tiden som kommer, enn det vi har fått i første halvår 2019.

Veksten i antall utplasserte scope har tatt seg kraftig opp etter jan 2018. Den veksten vil vi se fortsette nå når man har fått ordnet opp i problemene med flexiscopene.

BLC skaper en helt annen trygghet for pasientene og er således et paradigmeskifte i undersøkelse og behandling av blærekreft. Men vi er fortsatt i startfasen av dette eventyret. Mye vil skje utover mot slutten av 2020. Og jeg ikke bare tror de vil innfri målsettingen sin, men slå den ettertrykkelig. Legge merke til at man ikke lenger snakker om 25 MSA, men har økt dette til 30. Det har ikke ledelsen gjort uten grunn. Etterspørselen etter BLC vil naturligvis øke kraftig etterhvert som markedsaktørene innen blærekreft skjønner betydningen av å benytte BLC i stedet for WLC.

Ja, jeg skjønner at enkelte synes det har vært en noe tregere start enn man hadde sett for seg. Men ikke glem at man inntok dette markedet for fullt først i 2018. Og det var først mot slutten av Q1 19 at man klarte å bli kvitt problemene helt. I tillegg kan dette ha resultert i skepsis i markedet det har tatt tid å bearbeide. Jeg tror vi fra 2 halvår 2019 vil se en signifikant vekst i utplassreringen av scope. En vekst som vil sette veksten vi har hatt siden jan 2018 i skyggen. Flere og flere aktører får nå øynene opp for BLC og det vil man merke i utplasseringen av antall scope.

2 Likes

LM,
Antar du mener flexiskop.
Eller var det problemer med de rigide også, i tilfelle har jeg ikke fått dette med meg. Men jeg har registrert utfordringer med flexiskop i den perioden som gjorde at utplasseringer ble utsatt og bruk redusert.

1 Like

Takk for innlegget Rodjer. Alltid interessant å sjå hvordan andre ser på ting.

Kan eg spør om du forventer forsatt samme utvikling på valuta effekt og prisstigning på Cysview? For du ser på NOK og ikkje USD.
Eks hadde vi 7% prisvekst og 11% valuta effekt i Q2.

1 Like

Det jeg mener er at en urolog sitter ikke med nesen i underlivet 24/7, der er både konsultasjoner og papirarbeid som også skal utføres.

1 Like

Takk for det.
Når det gjelder valuta effekt så blir det også egentlig mye synsing.
Så derfor forholder jeg meg bare til NOK.
Men opplagt det gir betydelig effekt, spesielt etterhvert som tallene blir såpass høye som 30-50 mill i kvartalet.

1 Like