For de som ikke har sett den vil jeg anbefale å se presentasjonen til Dr. Daneshmand fra Q1.
https://www.photocure.com/Investor-relations/Reports-and-presentations/#Webcasts
Han gir en gjennomgang av den nyeste fase 3 studien som ble late-breaking abstract på UAU i mai. Presentasjonen gir en kort gjennomgang av blærekreft generelt, tidligere forskning på bruk av BLCC og selvfølgelig selve studien deres.
Studien har flere interessante funn som peker på at BLCC burde fortrekkes ovenfor WL:
- 21,5% av alle tilbakefall ble kun oppdaget med BLCC
- 34,6% av tilfellene med tilbakevendt CIS ble kun oppdaget med BLCC.
- Hos 46,2% av pasientene ble nye lesjoner oppdaget ved BLCC kontra WL.
- Ingen forskjell i andel av falske positive mellom WL og BLCC: 8,6%
Det blir veldig spennende og se om de klarer å dokumentere økt tid til progresjon for pasienter som har blitt overvåket med BLCC. Men dette er nok en stund fram i tid.
Disse funnene tyder på at BLCC (Hexvix) er et bedre verktøy for å overvåke/behandle ikke-muskelinvasiv blærekreft og Photocure burde ha gode forutsetninger for å ta markedsandeler innenfor disse segmentene. Det er først med den siste studien at jeg tror fordelen med BLCC vs. WL i overvåkningen av pasienter har blitt dokumentert. Dermed er det et helt nytt og stort marked som kan åpne seg for Photocure, hvis de får godkjennelse av FDA. Samtidig er vel Photocure et veldig godt eksempel på at en god behandling ikke nødvendigivs er nok for kommersiel suksess, og jeg tror det er langt fra så svart-hvitt som Einarsson beskriver det.
Personlig vil jeg tro at de vil ha best mulighet innenfor overvåking av CIS. Jeg tror disse er vanskeligere å oppdage siden de er flate svulster begrenset til mukosa. I tillegg var forskjellen mellom BLCC og WL størst ved deteksjon av CIS. I tillegg har CIS et mye større invasivt potensial siden de er høygradige svulster. Derfor vil jeg tro det er viktig å fange opp disse så fort som mulig og i følge dagens retningslinjer så har man mye hyppigere overvåkninger av pasienter med CIS enn andre lav gradige svulster.
Alt i alt tror jeg Photocure kan gjøre det riktig godt hvis de får godkjennelse til bruk av BLCC i overvåkning av pasienter samt makter å ta markedsandeler. Med tanke på potensialet i markedet innefor cystoskopier (1,4 millioner årlige cystoskopier i USA) syns jeg aksjen ser billig ut selv om det kan ta tid før Photocure virkelig får sving på sakene. Derfor har jeg selv kjøpt aksjer i selskapet.