Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

De har vel allerede lagt inn potensiale for 218 kroner i den forrige analysen. Gitt at det ikke kommer generica (som virker lite sannsynlig etter ny patent).

image

1 Like

Jo riktig det, men spennede hvor mye de høyner nåværende kursmål på nok 130.

1 Like

Oppdatert Edison Analyse

Her er det viktig å ha tunga rett i munnen når man leser den:

As the Ipsen rights re-acquisition has not closed, we are not yet including its impact in our estimates.

Significant potential in the EU once deal completed

The EU remain mostly an untapped market as Germany, with 30% market share, is the only member country approaching the penetration achieved in the Nordics (40%). France has less than 5% penetration and countries like the UK, Italy and Spain are near zero due to decisions by Ipsen either not to pursue them or to invest only limited resources. Going forward the EU could be a key driver for the company.

Valuation: NOK2,625m or NOK109 per share

We have decreased our valuation to NOK2,625m or NOK109 per basic share, from NOK2,699m or NOK124 per basic share, mainly due to a reduction in our near-term estimates due to COVID-19 affecting procedures (the per-share value was also affected by dilution from the capital raise). The reduction was offset in part by a higher net cash total and rolling forward our NPVs.

As the Ipsen rights re-acquisition has not closed, we are not yet including its impact in our estimates.

3 Likes

Virker rart å ikke inkludere Ipsen avtalen?

Husk at Edison er betalte analyser, så i deres forretningsmodell ligger det at de er tjent med å lage seg et grunnlag for å komme med disse iterativt.

Men ja, det er litt pysete hehe.

Jeg vil jo si at sjansen for at ipsen avtaler faller gjennom er tilnærmet lik null.

Betalte analyser er en uting, ville sett helt bort ifra det. Norne er ikke betalt?

Arctic i PCIB er ikke betalt og det skal vi være glade for.

1 Like

Edison har jo hatt god treffprosent i PHO, og det var jo lenge de MÅTTE bruke dem for å få noen som helst dekning. :slight_smile:

1 Like

Stemmer dette som er skrevet på HO av en skribent, har vi en kjempe oppside i Europa!

“Forklaringen på at det står 500 cystoskoper som kan brukes til Hexvix klare i Europa er at godkjenningen i Europa ikke er knyttet opp mot en enkelt produsent av cystoskoper slik den er knyttet opp mot Storz-cystoskoper i USA. I Europa kan både Storz-, Olympus- og Richard Wolf-cystoskoper brukes til Hexvix. Disse har hatt denne muligheten innebygd i mange år. Derfor har sykehusene fått med muligheten til å bruke blått lys på kjøpet når de har byttet ut sine gamle cystoskoper. Når de ikke har valgt å bruke dem er det sannsynligvis fordi de ikke har tenkt på muligheten. Litt som at mange kjører rundt med utstyr på bilen sin som de ikke bruker fordi selgeren ikke nevnte det for dem. Å overtale disse sykehusene til å begynne med Hexvix på sine allerede innkjøpte cystoskoper er trolig en mye enklere oppgave enn å overtale amerikanske sykehus om å kjøpe et nytt cystoskop.”

9 Likes

Grunnen til at det står 500 ubrukte skop er at GE i sin tid hadde stor suksess med å få klinikkene til å kjøpe skop, men liten suksess med å selge Hexvix. GE ville derfor ut av avtalen med photocure, som hyret Ipsen til å overta salget av Hexvix. Ipsen har heller ikke hatt braksuksess. I utgangspunktet er jeg derfor negativ til satsingen i Europa, men mye data fra mange studier de senere årene har vist at det er god evidens for bruk av Hexvix, så tiden er kanskje moden for klinikkene med skop som har støvet ned til å finne dem frem igjen. Vi får håpe det. Uansett: Konkurranse i markedet for skop er trolig gunstig mht pris.

4 Likes

Skopene står ikke ubrukte, de brukes med hvitt lys og NBI. Resultatet er at 20-30 % av krefttilfellene ikke oppdages i tide. Hvordan skal helsevesenet i Europa argumentere mot det om prisen er forsvarlig og prosessen relativt enkel?

2 Likes

AUA abstracts further support role for Cysview[®] in the office setting

21 Likes

Du er så vidt inne på det som gjør meg optimistisk på at Photocure all in på hexvix kan snu det i europa:

Nå har vi vellykkede fase 3 studier i hue og ræva. Jeg føler meg ikke overbevist om at Ipsen har vært proaktive nok til å vinne gjennom med dette

1 Like

Merkelig tidspunkt for børsmelding ?

23.2%!

Edit… dette var det samme :sweat_smile:

De måtte få det ut siden AUA startet igår og Urology Times publiserte det.
Eller, jeg antar at de måtte😀

1 Like

Fortsatt vil det vel være slik at det er vekst i USA som vil være aller viktigst. Såvidt jeg forstår har ikke Photocure endret guidingen på 70 millioner dollar i 2023. Det vil si en syvdobling av inntektene.I følge Edisons rapport 4. mars innebærer dette at det utføres ca 70 000 prosedyrer i 2023 og forutsetter 60 prosent salgsøkning per år. Det er et meget ambisiøst mål og forutsetter vel at man klarer å øke antallet prosedyrer i surveillance markedet betydelig i tillegg til turbt.
Edison har i sin siste rapport 13. mai antatt underskudd for Photocure i 2020, men at EPS for 2021 er positiv med NOK 1.17og PE 60,17.
Det blir spennende å følge de neste kvartalene.

2 Likes

Underskudd i 2020 er nok ikke til å unngå grunnet Covid-19, men en milestone fra Asieris på sensommeren, muligens enda en mot nyåret, samt et bra q4 kan kanskje gjøre at det ikke blir så ille som man kunne frykte. Tror forøvrig at dem har gjort et genistrek ift Ipsen området, gud bedre for et uutnyttet potensial

7 Likes

Jeg har i likhet med deg stor tro på Photocure som et langsiktig case. Men jeg synes det er viktig å diskutere pro/con synspunkter for suksess.
Enig med deg på satsningen i Europa. Det burde være lave odds på at det burde kunne bli sterk salgsøkning av Hexvix til sykehus hvor det allerede er installert Storz/Olympus maskiner.
Nesten uforståelig at urologer har godtatt å kun bruke hvitt lys på allerede installerte maskiner.

Anskaffelser av nye Storz/Olympus maskiner kan vel bli noe mer utfordrende, men er vel avhengig av økonomien i helsevesentet i det enkelte land og prioriteringer. Blir det lettere å anskaffe maskiner i UK enn i Spania? eller motsatt?Vi får se fremdriften når vi kommer inn i 2021.

Når det gjelder USA legger Edison til grunn av 70 mill USD i 2023 tilsvarerer ca 70 000 prosedyrer. Markedet er oppgitt til 300 000 turbt og 1,4 millioner surveillance. P.t. foretas det ca 10 000 prosdyrer i USA. Det altoverveiende antar jeg må være turbt.
Slik jeg oppfattet CEO på callen Q1 er hovedelen av markedet i surveillance mindre sykehus/legesentere m.v. Utfordringen blir å kunne selge Storz maskiner til 100 000 dollar til små sykehus/legesentere. Mange sykehus og legesentere sliter med dårlig økonomi pga Corona. Hvis ikke salg og bruk av fleksible bruk tar seg opp i Q3/4 og fremover kan man stille spørsmål ved om 70 mill USD vil oppnås i 2023.

For min del synes jeg Schneider kunne vært tydlig på underskudd i 2020 og guidet omsetning i USA i 2021/2022 i tillegg til å kommunisere et omsetningsmålet for USA/Europa på NOK 1 milliard i 2023/EBITDA NOK 400 millioner. Tallene for 2023 bygger jo på antakelser om omsetning for årene 2020-2022.

4 Likes

Photocure ASA - Notice of the annual general meeting 10 June 2020

Exercise of employee share options in Photocure ASA

1 Like