Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Humm. http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=92017756

Får man ikke se det på nytt?

Bra presentasjon!

Ser at de har forandret ordlyden om EBITDA i outlook:
fra q1 rapporten: “As a result of the increased activity level in U.S., the added operating expenses has contributed an EBITDA decline for the group in 2017. This will continue in 2018.”

fra q2 rapporten: " The increased activity level in U.S. will have a negative effect on the EBITDA for the group in 2018."

1 Like

Likte denne rapporten og har kjøpt enda mer. endelig en positiv PHO rapport. Det ser man ikke ofte. Tror på suksess her, men det vil ta tid så dette er et langsiktig case for min del.

2 Likes

Etter hva jeg forstår så er det nye toner fra PHO. Det var nok mange som forventet at PHO nok en gang skulle skuffe markedet og derfor, klok av skade, valgte å avvente en inngang.
Enkelte så seg blind på resultatet for Q2 og ble skremt til å selge da talenne for Q2 ikke kom inn lke sterke som man ønsket.
Men som sagt, Q2 tallene er allerede historie og har lite å si for fremtiden. Men de viste med klarhet at utviklingen i USA er meget positiv. noe som ble bekreftet av Bellete sin presentasjon. Og faktisk så er det fremtiden man må fokusere på. Og på det punktet skuffet slett ikke presentasjonen.

Jeg tror PHO vil vise seg å være et røverkjøp på dagens kursnivå. For den positive utviklingen, i USA spesielt, vil ha meget stor positiv påvirkning på kommende kvartalsresultater. I tillegg fikk vi vite at det er begynt å røre på seg i andre markeder.

Personlig sliter jeg med å se den store nedsiden i PHO, men det demrer en rimelig heftig oppside.

Ser man “litt” bort fra den ekstra posten på 13mill i utgifter som inneholder 7mill til Hestdahl og legger til lik salgsvekst i US de neste mnd så er vi nærme sannheten til Q3 tallene. (overskudd!?)
Det nevntes oxo at de ser at IBSEN tallene hadde gått noe opp i juli.

Og ja når salget i overvåkningsmarkedet kommer igang vil snøballen få høy fart :wink:

1 Like

Nedsiden er nok begrenset, men deler av aksjonærbasen er nok moden for utskiftning og det kan skape muligheter for oss som har troen.

Andre usikkerhetsmomenter er muligens en emisjon for å få enda mer trøkk i USA. Den kan jo bli med litt rabatt muligens.

Men ser man bort i fra dette er nok nedsiden i PHO begrenset, og PHO er i en helt annen risiko-skala enn NANO,PCIB, TRVX og BGBIO f.eks. som ikke har noe inntekter å snakke om i sin tidlige fase,

1 Like

Alltid skal noen snakke om emisjon straks vi begynner å ha det gøy. :angry:

(Spøk til side så tror jeg også PHO kan komme til å trenge hakket mer penger, men de er jo gjeldfrie og bør kunne låne en god porsjon til ok betingelser.)

Emisjon eller mer penger inn på annen måte. PHO har opp igjennom tida også utbetalt ekstraordinære utbytter, det kan komme med salg av Cevira og det andre for behandling av Acne.

Ønsker meg enda mer volum så vi kan få ut Pangea så fort som mulig:

image

Tar fort noen dager før markedet har klart å lese alle ordene i rapporten :joy:

Hmm var inne på Nordnet og det ser jo bra ut?

Edit:
Nå er jeg 40,75% opp i Photocure siden i fjor sommer. Synd jeg er krakknisse og ikke har mer investert :joy:
Må jammen ta igjen i tiden fremover…! :grin:
Edit nr 2:
45,79%
Følger ikke godt med på aksjeprisen, så dette er første gang jeg har skikkelig merket oppgangen.
Glad jeg ikke har investert mer egentlig, ville hatt vanskelig for å trekke ut pengene i tide da jeg har troen på Photocure.
Posten jeg kjøpte var mer som lyttepost, når krakket drar med seg Photocure skal jeg laste opp! Tror ikke Photocure vil slite noe spesielt under eller etter krisen. Ettersom de tjener penger vil finansiering ikke være så vanskelig å få tak i dersom det skulle behøves.

Regner med den kan bli en solid utbytte maskin som @Londonmannen sier. Er noen solide år i vente slik jeg ser det før de i det hele tatt nærmer seg potensialet sitt. Så oppsiden er meget stor.

3 Likes

Woop woop

11 Likes

Du hørte den her først. :wink:

Gleder meg til de virkelig slår inn stor tromma på salg👍

litt media:

1 Like

Er det Alexander @Hakon Hansson foran Porschen sin?

2 Likes

Følgende spørsmål, og svar, kan ha sammenheng, eller ei, med spørsmål om ekspansjon av Cysview-bruk. avhengig om stillingen er en erstatning eller tillegg. Tatt fra HO, med mitt svar:

Scoopfinder:
“Jeg regner med at «alle» leger som driver med behandling av blærekreft har hørt om Cysview, verden rundt. Hvis ikke er det bare et spørsmål om tid.
Dermed burde Cys. etterhvert kunne «selge seg selv», på samme måte som f.eks et røntgenapparat.
Kan sykehus i f.eks Russland, Kina, Korea, Japan …henvende seg til Photocure og bestille Cysview ?
Må Photocure ha en salgsavdeling i landet ?
Når Cys er godkjent i USA og Europa og alment akseptert som beste metode, vil ikke da hele verden ønske Cysview, på samme måte som hele verden bruker stråling og cellegift og røntgenapparater ?”

Snøffelen:
"Hvis du skal selge et legemiddel må du i alle fall ha en markedsføringstillatelse. Dvs regulatoriske myndigheter i det enekelte land skal ha sett, og godkjent, all dokumentasjon rundt produktet,som klinisk, toks, CMC osv.
Nå er Cysview godkjent i Europa og US, og har etterhvert fått i Australia og Canada, og for veldig mange andre land i verden, eks Brasill, Sør-Afrika, kanskje Korea så “holder det” å sende inn eksisterende dokumentasjon, men ikke alle. Eks Japan krever egne kliniske studier, på japanere, så Japan trengs det trolig en partner som ønsker å både ta en klinisk og regulatorisk jobb.

Det er også en relativt omfattende jobb å vedlikeholde en slik dokumentasjon, og ny gjennomgang gjelder hvis man lanserer eks ny emballasje eller konsept rundt samme produkt. Eks skal det jo nå lansereres Hexvix prefylte sprøyer i Norden.

Ser forøvrig at Photocure har en stilling ute nå angående CMC -arbeid og vedlikehold av Markedsføringstillatelser. Mulig det er en stilling ekstra i forhold til den/de CMC-personene de allerede har fordi ekspansjon med Cysview, og nye markeder krever mer ressurser. alternativet er jo at noen har sagt opp selv og rollen må erstattes. Jeg heller litt mot det første.
Konklusjonen er at jobben som først må gjøres får å kunne selge er ganske omfattende.

Stilling nå ute på Finn:

6 Likes

Og det ligger vel også i det at jobben er omfattende, at den også krever ressurser, både menneskelige og økonomi. Derfor fokuserer nå PHO primært for å få et så omfattende gjennombrudd i USA som mulig. Noe jeg tror vil vise seg å være en smart strategi. Men de er ikke ensidig rettet inn mot USA, det jobbes også mot Canada, Australia og noen andre, såvidt meg bekjent.

Men når BLC Cysview har gjort sitt inntog i amerikansk helsevesen, vil PHO stå med helt andre “muskler” til å ekspandere raskt og effektivt inn i andre, hittil urørte markeder.

Joda, det er all grunn til å være optimist etter gårsdagens presentasjon. Tror det kan bli mange gode år som PHO aksjonær fremover. Selskapet synes nå å ha lagt bak seg, eller er i ferd med å legge bak seg sin traumatiske historie som synes å ha vært en endeløs ørkenvandring for aksjonærene.

Synes ikke salgstallene var spesielt imponerende. Ja, veksten i % fremstår grei nok, men ser man på solgte units og snittbruk pr skop så har man stort forbedringspotensiale. Ei heller var utplasseringen av fleksible skop spesielt imponerende.

MEN:

  • Jeg virkelig likte Bellete som virket ha god tro på fremtiden.
  • Veldig god utplassering av rigide skop som vil bidra til økt inntektsvekst i kvartalene fremover.

Legger ved historisk utplassering av skop og vi ser at utplasseringstakten virkelig har økt:

Vi går en spennende tid i møte :slight_smile:

4 Likes

Ser at de skal introdusere prefylte sprøyter (pre-filled syringes) i Norden. Ulempene ved PFS er passert i det man har godkjennelse for bruk, da det henger sammen med å dokumentere sikkerhet, så da gjenstår det å se om fordelene blir det man antar, bedre sikkerhet og enklere bruk.
Gjetter på at PFS i Norden er et “prøveprosjekt” for introduksjon i US får å øke brukervennligheten om det skulle være noe issue.

Følgende artikkel med Q and A svarer litt omkring pre filled syringes

3 Likes