Ja, den oversikten som Savepig la ut gir et veldig klart bilde. Samtidig viser det at man i år har klart å bryte trenden. Ser man samtidig på søylediagrammet hans så kommer det tydelig frem at antall scope har hatt en akselererende vekst de siste kvartalene, men at veksten får seg en dipp fra Q2 til Q3 hver år. Tydeligst er tilbakefallet i årets Q3. Så kan man gjerne spørre seg hvorfor det skjer.
Det mest nærliggende å forklare det med er ferieavvikling og således perioder med lavere aktivitet gjennom dette kvartalet. Når ikke alle sykehus, Storz og PHO avvikler ferien i eksakt same periode, vil ferieeffekten få innvirkning over en lengre periode enn det den normalt burde få.
I tillegg til ferieffekten ble vet vi at Q3 var en periode der PHO brukte mye ressurser på å ekspandere selgersiden i USA nettopp for å kunne understøtte en forventet akselererende vekst. Men nye selgere må ansettes, de må læres opp og følges opp inntil de kan gjøre jobben selvstendig. Dette syger ressurser ut av en organisasjon. Men når man ekspanderer selgerdsiden i samme kvartal som ferien, vil nødvendigvis kapasiteten til opplæring være begrenset og opplæring av nye selgere vil få større negativ effekt på salgskapasiteten enn det ville gjort i et normalt kvartal.
Et tredje moment er introduksjonen av Flexiscope. De to første flexiscopene ble levert på slutten av Q2. Men vi kan ikke utelukke at introduksjon av flexiscope har hatt langt større negativ effekt på salgskapasiteten, enn dersom man kun hadde regide scope å selge. For dess flere og mer kompliserte produkt selgerne må få opplæring i, dess mer ressurser vil gå med for å lære opp selgerne.
Men hovedsakelig vil jeg tro at det meste koker ned til hvilke effekt ferieavvikling i eget selskap og hos kunder, leverandører har hatt å si både mhp adgang til innkjøpere på sykehus/kreftklinikker, man også mhp situasjonen rundt opplæring av nye selgere.
Ettersom antall scope tatt i bruk er en KPI for salget av Cysview, så reagerte markedet ekstremt negativt på det som ble presentert. Men jeg velger å se på det som voksesmerter. For faktum er at PHO er i ferd med å vokse i USA. Som Schneider sa det; “Growth is the name of the game!”
Og selskapet var nødt til å ekspandere for å ha en realistisk mulighet for å skape seg et gjennombrudd i det amerikanske markedet. Men det har også den effekten at organisasjonen blir over en periode må dele fokus mellom å selge produktene og det å øke kapasiteten til fremtidig salg.
Men ser man på totalbildet så tror jeg nok at PHO aksjonærene bør være fornøyd med utviklingen som nå skjer i USA. En ny CEO med fokus på kommersialisering og vekst har såvidt fått begynne, selgerkorpset ekspanderer og får gradvis økende kapasitet og man er alene om å tilby den suverent beste behandling og den nye SOC!
Si meg, hva mer kan vi ønske oss? Joda, at tiden gikk langt raskere. Men det også har sine bakdeler. Så uansett hvordan du snur deg, så har du ræven bak.