Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure: Kvartalsrapport - Q3-2018 (PHO.OL)

Hvordan tror du markedet hadde reagert om Schneider nå hadde gjort et innsidekjøp, for så etter kort tid gitt en mer positiv oppdatert guiding? Vi ser dermed neppe noe innsidekjøp fra vår nye leder før etter ny guiding i februar.

Guiding, så deretter innside-kjøp tror jeg vil se mer riktig ut for å unngå negative reaksjoner. Som ny sjef tror jeg han vil puste rolig, satse på å gjøre en god jobb i forhold til guidinga. Og ikke bekymre seg for om det først er klart til neste presentasjon for den del. Kan virke nervøst å slippe en guiding alene å se ut som et tilsvar på frykt i markedet.

Helt ærlig, så kan vi ikke forvente at Photocure skal gjøre alt mulig for å stilne utålmodighet hos kortsiktige småaksjonærer som til en hver tid løper etter den raskeste hesten.

De kunne børsmeldt alt mellom himmel og jord, men når alt kommer til alt er det bedre at de fokuserer på å øke salget.

Lurer på at slike børsmeldinger også kan bli presentert i media, noe som igjen kan bidra med å øke salg.
Men kan hende det er mer korrekt å børsmelde når det trår i kraft?
Det er A-kode og tilhørende refusjons-løsninger offisielt godkjent for et marked betydelig større enn eksisterende guiding antyder er ikke en bagatell?
Når det er sagt vil jeg oppfatte det som negativt om PHO skulle se ut til å agere fordi investorer er urolige, det blir galt grunnlag og lite profesjonelt.
Mistenker de ønsker å være forsiktige inntil de har mer overblikk over sannsynelig penetrering av markedet før de ønsker å gi kommentarer, kanskje derfor de valgte å ikke børsmelde.

De kunne helt klart børsmeldt bekreftelse på refusjon, men jeg tror bare kursen hadde blitt pumpet enda høyre i forkant og desto større fall.

For de som har litt lengre horisont enn i morgen bør PHO være et kjempespennende case.

2 Likes

jeg stusser over folk som sitter med betydelige andeler i PHO.videre forteller de at de skal stille på q3. presentasjonen som ble tilgjengeliggjort kl 0700, samt med etterfølgende møte kl 0830 og muligheten til å stille ledelsen spørsmål i etterkant. hvorfor spør dere ikke ledelsen når de dere har muligheten.

NB! den var ikke rettet til deg @mtryfoss…jeg tryket bare på svarknappen. Uansett er det ikke noe som har vesentlig endret seg siden q2, unntatt flere scop, refusjon og flere positive omtaler i mediene. ikke akkurat negativ vil jeg hevde. kalles bare støy

Jeg var på presentasjonen i går, og jeg synes ledelsen gjorde et svakt inntrykk. Schneider snakket stort sett etter manus og virket litt utilpass til tider. Han var langt fra den dynamiske, inspirerende amerikanske ledertypen jeg hadde håpet på. Bellete var helt ok, men heller ikke han evnet å begeistre. Jeg kan ikke skjønne annet enn at PHO blir en suksess til slutt, men det var få tegn til det på presentasjonen. Jeg håper ledelsen gjør seg bedre i samtaler med bransjen enn med investorer.

3 Likes

Dahl kunne handlet. Men det gjør han nok ikke. Han bekymrer seg ikke for selskapets aksjonærer.
De er bare gode å ha når det er behov for kapital. Og det ser det ikke ut for at det vil bli på en stund enda.

Jeg stilte faktisk et spørsmål via web, men ble ikke tatt opp.

1 Like

Må ta et lite forbehold om tastefeil her, gi beskjed om dere finner noen så retter jeg asap.

Sjekket Q2 til Q3 forskjellen i 2015 og, samme trenden der.

Så da kan vel noen som er flinkere i statistikk enn meg gjøre noen fremskrivinger der for Q4 og Q1 som kommer?

image

5 Likes

Kan se om jeg kan få kjørt en sesongjustering av tallene. Relativt enkelt å lage en modell som sesongjusterer. Q3 ser jo konsekvent ut til å være sesongmessig svakt. Gjelder dette kun totalt salg eller også USA? Amerikanere er jo kjent for aldri å ta ferie ( det gjelder iallfall de amerikanere jeg jobber med), så i prinsippet burde salget i US svinge mindre.

Jeg ser også at det faktisk er noe som klarer å slå den imponerende veksten i inntekter, og det er en enda større vekst i utgifter. Det høres ikke ut som god business!?

Ellers gjør du jo et godt poeng her ang. Q3, sesongjusteringen på denne er på -2,35 MUSD og de klarte +1,1 MUSD i Q3 2018… Hadde dette vært et normalt kvartal, så hadde de økt inntektene med 3,35 MUSD.

3 Likes

Nå var det vel en del omstruktureringskostnader i både q2 og q3, så forhåpentligvis vil det bedre seg noe fremover

2 Likes

Greit nok, men jeg synes det er rart at utgiftene hele tiden har økt mer enn inntektene. Det er jo ikke som om det kun gjelder det siste kvartalet? Det ser jo ut til å være en direkte korrelasjon mellom utgifter og inntekter? Eller kanskje de må kjøre såpass hardt med markedsføring for å få salg? Så resultatmarginene blir syltynne?

Enig i det, salgsapparatet er veldig lite kostnadseffektivt

1 Like

image

Kostnadene økte betraktelig i 2016 frem til 2017.
Men etter 2017 har det ikke steget raskere enn inntektene Q2 2017 var operating expense 41, Q2 2018 var det 40,2 og nå i Q3 43,4( sammenlignet med Q3 2017 på 42,2).

I 2017 fallt til og med operating expensens fra Q3 til Q4.
42,2-39,4.
Så kanskje det skjer igjen? Om vi da i tillegg får økte inntekter nærmer vi jo oss pluss!
Har du beregnet sesongjustering? 2,3M høres veldig fornuftig ut. Og som du sier ville det da vært 3,35M USD i et normalt kvartal, da er vi veldig nærme lønnsomhet!

Utgiftene økte jo i starten raskere enn inntektene, men har i ettertid stabilisert seg mens inntektene gradvis har økt.
Er jo selvsagt å forvente at det koster mye penger å satse i USA, men utfra dette bildet så ble de verste investeringene tatt for lenge siden og nå er ikke veksten der lenger.
Edit:


Dette bildet må selvsagt vær med.

1 Like

Og det kan godt være at det ikke er noe PHO gjør feil, men at markedet de prøver å komme inn på har veldig høye kostnader. Det kan jo være jeg tar feil og at de kan doble inntektene med samme utgifter, men det ser jo ikke slik ut? :slight_smile:

Hvis man ser på partneren PHO har i Europa, så skjer det jo lite der. Kan grunnen rett og slett være at det ikke er kostnadseffektivt for dem? Jeg vil jo tro det, for det er ingen som lar være å investere 1kr ekstra hvis de kan få tilbake 2kr.

Ja, helt klart, jeg mener salgskostnadene for produktene, i markedet, med salgsapparatet totalt sett, det var ikke meningen å skylde på noen.

Hvis man skal tro på caset Photocure må man nesten tro at de følger det samme mønsteret som man vanligvis ser i vellykket enterprise B2B salg, altså at en konto bare gir bedre og bedre db over tid.

Så kostnaden er jeg ikke superbekymret for, av samme grunn som @RedEnergy peker på over.

Men jeg er spent på om PHO klarer å holde prising power, for man ser at revenue øker ikke i samme takt som antall skop akkurat nå. Men dette vil man jo også forvente en viss lag på.

Ja, jeg forstod det, poenget mitt var at dette kanskje er kostnader som er utenfor PHO sin kontroll, så det muligens ikke er noen vei til å få dette til å bli skikkelig lønnsomt…

@savepig hvordan forklarer du da at kostnader og utgifter ser ut til å gå mer eller mindre hånd i hånd over en så lang periode? Det er rart at de i Q1 2016 hadde 33,5/27,2 forhold mellom inntekter og utgifter og at dette nå i Q3 2018 er 43,5/43,4, dvs et verre forholdstall. Jo større de driver jo mindre effektivt? Det kan kanskje forklares med at de gjør seg klare til å selge 10x så mye, men jeg synes det virker veeeeeldig fishy. Spesielt når man ser at de har nøyaktig samme problem i EU hvor salget rett og slett ikke tar av. “Hvorfor ikke?” spør jeg meg.

3 Likes