Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure: Kvartalsrapport - Q3-2018 (PHO.OL)

Helt enig. Og innen farmasi er bevegelsene brutale både opp og ned. Selv velger jeg å fokusere på det fundamentale. Kursen må få lov til å leve sitt eget liv. Den påvirkes av børsklimaet generelt, tradere, shortere, stop loss posisjoner, belåningsgraden m.m. Men dersom man har tro på at et selskap skal lykkes, man ser et atteaktivt kurspotensialet og mener ledelsen og selskapets organisasjon har gode muligheter til å utløse potensialet, da finner jeg det mest lønnsomt og avslappende å la tiden gjøre jobben for meg.

Og i PHO er det fundamentale på plass for å lykkes. Men det skjer ikke i morgen, denne uken eller dette året. Men jeg føler meg rimelig sikker på at det vil skje. Og når den tid kommer skal jeg ha så mange PHO aksjer min økonomi tillater. Dog uten belåning. Det gir meg en nye bedre kontroll og mindre sårbar for nedturer. Og de konmer, spesielt innen farmasi.

2 Likes

Du er tydeligvis kommet ned på jorda igjen Londonmannen. Og bra er det. Dine spådommer for noen uker siden var “for gode til å være sanne”:

“Selv heller jeg til at kursen vil ligge oppundere kr 80 ved stengetid 7 november og at de oppdateringene som kommer på Q3 presentasjonen vil resultere i en brutal take off. Vi avslutter trolig året 2018 i området kr 120,- om ikke enda høyere.”

Jeg er bergenser og et stemningsmenneske. Det kan ikke endres. Ta meg for hva jeg er og blokker meg i oppgangstider, om nødvendig. Trodde aldri at jeg skulle se PHO falle slik den nå har gjort og for meg er dette en kraftig negativ overreaksjon. PHO går inn i 2019 langt mer robust og bedre rigget for å ta markedsandeler enn det den var ved inngangen til 2018. Thats a fact! Og kursen er nå utbombet.

2 Likes

Det er helt umulig og si hvor vi er 31 des. men eg håper vi er oppe herfra.

Har vel vært en dobbel nedtur for deg dette LM. Etter at vi (Molde) ga dere solid drahjelp ved å slå RBK har det sviktet totalt. Da ser vi oss dessverre nødt til å ta hånd om sølvmedaljen selv :slight_smile:

Tror svaret er mellom 48(taket i trendlinje for siste 50 dager ca 31. des) og 200 dagers glidende gjennomsnitt som jeg mistenker vil ligge på rundt 40 da. :wink: I perioder der det ikke forventes så mye ellers er teknisk mulig å bruke til å indikere.

Dette er jo bare trist, men det skal vel snu før eller siden.
Kjøpte 2.660 til 37,33 i dag (mitt lille bidrag på nettbank med 15 min forsinkelse.)
Har ikke solgt noen av mine aksjer gjennom hele nedturen, kanskje amatørmessig, men er ingen trader og ser på dette som en langsiktig investering 1-2 år. Håper kursen er noe helt annet når vi snakker 13.11.2019.

Tror vi at vi nå nærmer oss bunnen?
Er det fortsatt MW som dumper kursen?

1 Like

Om du ikke har basert din strategi rundt trading, og ikke forventer å få resultater den veien, vil jeg heller gratulere at du holder tro til din investeringsstrategi. Det bruker å lønne seg i lengden.
Ikke overbevist om at vi har nådd bunnen, men investert som om bunnen skulle være 40. Fundamentalt burde den ikke falle som den gjør. 36-38 er et område som har blitt pekt ut tidligere i teknisk, samme med 33, går den dit vil jeg akkumulere mer.
200-dagers er rett under oss nå og har fungert som en støtte.
Den kan absolutt falle videre, tror det er belåninger som står for nedsalg, de vil være under press i 2-5 dager virkedager avhengig av megler før de risikerer tvangssalg deretter. Ser ikke bort fra at noen stiller seg i posisjon hvor tvangssalg blir reelt også, en effekt du ikke ser før flere børsdager enn nevnt altså(uker?). Tror MW akkumulerer om dagen uten å levere inn short aksjene de hanker inn. Så deres short posisjon ser lik ut, uten at det er noe som viser hele bildet.

De skal vel uansett rapportere netto short?

Et annet moment er skatterelatert salg før årsskiftet. Det kan komme fordi såpass mange kjøpte på 50+. Selge nå og kjøpe tilbake i januar og få tilbake noe av tapet på skatten.

Dr.S
Drahjelp fra Molde? Var det å gruse Brann i to kamper drahjelp? Tror De.S må ta seg en tur til Specsavers! :+1::joy:

1 Like

Trøst deg med at det kommer bedre tider Londonmannen:smile:

2 Likes

Jeg tror bedre tider har vært siden februar(var vel da surveilance markedet beynte å skimtes?), men markedets feiltolkninger i hastighet ting skjer skaper rare bevegelser. Og surveilance markedet er fremdeles ikke i stor grad gitt reell verdi per i dag. Noe jeg tror guidingen vil starte å endre på, og 2019 i seg selv vil tydeliggjøre over tid.
Volatiliten og kommunikasjonen fra ledelsen som er suspekt. Håper Daniel Scneider kommer sterkt tilbake når han blir varm i trøya.

1 Like

Takk for omtanken! Joda, det kommer nok bedre tider på her og der!

Enig med deg at 2019 vil vise seg å være året vi vil se tilbake på og hevde at det var året da PHO virkelig slo gjennom
Men jeg tror egentlig at gjennombruddet har vært på gang en tid allerede. BLCC er i ferd med å bli en meget anerkjent metode blant fagfolket. Men for at anerkjennelsen skal slå ut i anskaffelse av scope og Cysview, så må budsjettfolkene overbevises om at dette er en fornuftig investering som sykehuset/klinikken vil tjene inn igjen og vel så det. Jeg tror at vi nå befinner oss midt i den typen beslutningsprosesser og at dette vil resultere i rekordleveranser av flexoscope utover i 2019.

Men det er når disse scopene begynner å generere salg av Cysview at PHO vil kunne se effekten på bunnlinjen. Og det er først når det skjer at den store hop av investorer finner at det vil være interessant å sette pengene i PHO aksjer. Men dessverre er dette noe vi ikke får se utover i 2019. Men derfor vil det være 2019 som kommer til å stå i historiebøkene, selv om gjennombruddet egentlig skjedde i 2018 etter at fase 3 studien var en suksessi mai 2017.

TTT

1 Like

Londonmannen;
du mente kanskje å skrive: “Men desverre er dette noe vi ikke får se før utover i 2019”.

He he Joda, når det gjelder fotballen så har du nok rett. Puh godt denne sesongen er over.

1 Like

Fnis, dere leste det først på tekinvestor folkens. :wink:

https://soundcloud.com/user-972208711/radforsk-podcasten-radium-mal-10-mixdown

5 Likes

Tja, det er en sannhet med modifikasjoner. Andre år har ikke Dahl manipulert tallene pga IFRS 15, så justert for dette så er tallene også dårligere i Q3 2018.

Manipulert Ikke manipulert
Q1 40712 38981
Q2 42441 43594
Q3 43558 41463
126711 124038

Og med manipulerte tall så mener jeg at differansen på ca 2,7 millioner er inntektsført også tidligere år. Altså blir samme salgene inntektsført dobbelt.

Edit: Fra note 3 i Q3-rapporten:

(Som vi ser så er også Milestone-inntektene manipulerte, men hensyntok ikke det over)

3 Likes

Dette er en smule interessant. Skal heller innrømme jeg ikke fullt ut forstår dette med proforma og reconciliation.