Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure: Kvartalsrapport - Q3-2018 (PHO.OL)

Var jo en spøk da. Jeg har ikke noen stor post i Pho, så dette kan jeg leve fint med.

Etter denne kvartalsrapporten blir det også uaktuelt å øke noe mer her for min del. Har langt større tro på PCIB og NANO de neste 1-3 årene.

Riktig det, og han hadde ikke behøvd å ta helt av men å hinte om minimum 5% av surveillance og kanskje opp mot 15% av TURBT i løpet av 2020 for så å oppdatere nærmere i på nyåret ville satt ting mere i riktig kontrast med hva de har av SOC per nå. det ville gitt en guiding på ca $100mill som strengt tatt burde være oppnåelig i 2019, men i 2020 som de guider for bør det være pis of kake.

Kanskje kartet ikke stemmer med terrenget?

2 Likes

Ser ut som en voldsom overreaksjon fra markedet? Eller var det så stort misforhold mellom forventninger og resultat? Tenkte det er nær en ganske hyggelig rapport for selskapet, men så er ikke Photocure noe jeg kan godt.

Økning i antall sentre og sykehus som tilbyr Cysview med 30%, refusjon på surveilance fra 2019, alt ligger til rette for vekst.

Men så var det skapt en forventning om at vi skulle se svarte tall i dag. Kombiner dette med slapp guiding, så er det mange som mister troen.

God morgen Erna!
Kan ikkesi meg uenig i at tallene fra Q3 var skuffende lesning. At regnskapet ikke fgikk i pluss er nå så sin sak, det hadde jeg ikke regnet med. Men jeg hadde regnet med at det skulle bli utplassert langt flere scope enn det som ble gjort. Nå er jo Q3 normalt det svakeste kvartalet, og slik sett kan noe forklares på det. Men når styreleder står frem og snakker om akselererende vekst, så trodde jeg han også så en akselererende vekst gjennom Q3. Den positive tonen fra styreleder ble jo da også fulgt opp av Bellete på Q2 presentassjonen i august. Og den presentasjonen skapte nok en del større forventninger til Q3 enn det har vært grunnlag for.

Men for oss bergenser, som er stemningsmennesker og lett lar oss rive med i begeistring, så ble nok uttalelsene tolket i en altfor optimistisk tone. Det må jeg jo bare vedgå.
Men at jeg blir mindre optimistisk i fremtiden, vel det lar seg nok ikke gjøre all den tid jeg er en optimistisk person fra naturen sin side som ser halvfulle glass der andre ser halvtomme glass.

Og sant og si. Q3 er nå historie. Ikke noe vi får gjort med det kvartalet. Men situasjonen er da ikke helsvart selv om markedsreaksjonen er en smule negativ i dag. Her legges nå et meget god grunnlag for videre vekst i USA. At BLCC teknologien får grade A for Surveillance markedet er en fantastisk god nyhet. Med Grade B for TURBT markedet og Grad A for Survaeillance, så stiller BLCC teknologien i en klasse for seg. Så evner man å se en investering i et noe lengre perspektiv enn uker og måneder, så ser dette fortsatt meget bra ut. Det tør jeg påstå, selv om enkelte vil la seg provosere.

Så ser jeg at enkelte på HO og her mener man skal legge bort kurspotensiale på kr 1900 som focuss beregnet med et markedsandel på 20%. Nei, hvorfor i huleste skal man legge bort det? Det er ingen som har sagt at PHO skulle oppnå 20% markedsandel i Q3 18, trolig heller ikke i løpet av 2019. Men når man oppnår Grade A i surveillancemarkedet og Grade B I TURBT markedet, og ingen andre tilbydere er i nærheten av dette, så kan jeg ikke si at en markedsandel på 20% for noe som raskt utvikler seg til å bli SOC er urealistisk. Og oppnår PHO 20%, (jeg tror det blir mer på noen års sikt) så kan man selv regne ut hva det utgjør i kroner og hvilke pris man da kan forvente aksjen å bli omsatt for.

Men vi snakker ikke om kursmål i 2019, men om kurspotensiale. Drt er to forskjellige ting. Man kan gjerne slenge ut kurspotensiale på kr 5000,- men da må man sannsynliggjøre at selskapet over tid vil kunne oppnå en inntjening som kan rettferdiggjøre en slik pris. Og det er der hele cluet ligger; hva er realistisk inntjening, ha er realistisk markedsandel. Dersom man tror at den suverent beste teknologi for blærekreftdiagnostisering ikke kan oppnå 20% markedsandel, og kan sannsynliggjøre det ovenfor seg selv, så er det jo bare å glemme kurspotensiale på kr 1900,-. Verre er det ikke.

Personlig velger jeg å tro at den suverent beste teknologi for blærekreftdiagnostisering vil kunne oppnår betydelig mer enn 20% markedsandel. Men ikke i år, eller Q1 2019 eller 1H 2019, men i løpet av et par tre år. Og jeg har tid å vente. Jeg er inneforstått med at oppturen slett ikke vil bevege seg langs en rett linje, men gi oss brutale opp og nedturer. I dag fikk vi en brutal nedtur. OK, greit nok, markedet er skuffet og reagerer som forventet på det. Dersom man ikke kan leve med slike svingninger så anbefaler jeg høyrentekonto i den lokale sparebanken.

PHO blir en suksess, selv om det i dag kan være vanskelig å tro på. Man taper ikke noe før man realiserer et papirtap.

Ha en fortreffelig dag!

6 Likes

Rapporten var helt grei den, man skulle jo selvfølgelig håpet på enda høyere vekst i US men tredje kvartal er opp 42% i USD. År til dags vekst på 45% i USD til USD 5,6 millioner (USD 3,9 millioner). Installert base av cystoskop var 137 på slutten av
kvart, inkludert 6 flex cystoskop
• Vesentlig forbedring av tilbakevendende EBITDA; tredje kvartal på -3,1 millioner kroner (-9,6 millioner kroner), år til år

det de kortsiktige glemmer er at Photocure har gjort betydelige investeringer i det amerikanske markedet de siste to årene.

Betydningen av denne overser tydligvis markedet fullstendig idag:

I november 2018, de amerikanske sentrene for
Medicare og Medicaid Services (CMS) utgitt sin
siste regel som reagerer positivt på Photocures
forespørsel ved å etablere en A9598-kode for Cysview
når det brukes i legekontoret og andre steder av
omsorgsfull 1 januar 2019

Denne supre nyheten er altså kommet nå iløpet av den siste uken!!!

3 Likes

Betydningen av den biten der har jeg problemer med å fortolke. Virker lovende, men var det uventet, var det nødvendig, har det betydning for hastigheten fremtidig utplassering skjer med, i tillfelle, i hvor stor grad?
Ble det utdypet i presentasjonen? Kun lest rapporten(null forståelse av markedsreaksjonen, så nysgjerrig).

Refusjonen for Cysview i surveillancemarkedet var for lengst indiskontert og kan ikke betraktes som noen nyhet,

Men det er da en menneskerett å miste troen. PHO er da slett ikke eneste “fisk” i havet. Men dersom man setter seg inn i PHO og løfter blikket en smule opp fra tallene som ble presentert i dag, så er det ikke umulig at man evner å se PHO i et litt annet perspektiv. Men jeg skjønner at mange er skuffet. Det er jeg også. Skuffet fordi mine egen forventninger ikke blir innfridd. Men for meg er en kvartalpresentasjon historiefortelling. Jeg investerer ikke basert på historien om Q3. Jeg investerer på bakgrunn av troen på fremtiden. Og sant og si så er der intet i dagens presentasjon som har endret troen på fremtiden til PHO. For jeg investerer ikke penger i aksjemarkedet som jeg skal ha til daglig forbruk. Jeg låner ikke penger til å sette på børs. For meg er det penger jeg kan kysse farvel, i verste fall. Men det er slett ikke aktuelt med det bildet ledelsen tegnet for oss i dag.

Det har tydeligvis gått langt tråere gjennom Q3 enn det jeg, og mange med meg, forventet. Greit nok. Som enkelte andre har skrevet her inne, så er det amerikanske markedet utfordrende og det tar tid å oppnå penetration. Det har de tydeligvis rett i. Så får vi gi ledelsen den tid de trenger. Men slik jeg hørte presentasjonen, så har PHO bygget et godt fundament for videre vekst i USA. Og det fundamentet blir sterkere for hvert scope som utplasseres. Den veksten akter jeg å være med på. 2019 blir et år der vi vil se PHO vokse videre, men kanskje ikke så raskt og voldsomt som enkelte av oss liker å drømme om. Det får vi akseptere.

2 Likes

Javel?

Uansett, tror Photocure har litt å bevise fremover før de klarer å tiltrekke seg nye investorer.

denne har alt å si iforbindelse med utplasserings hastigheten av flexiscope.

det at de nå har fått sin egen A Kode , ville jo sette en voldsom fart på utplassering av scopene. det er hva jeg mener.

Og som jeg nevnte denne er kommet på plass nå i November altså siste uken, så virkningen av denne vil vi nok se allerede på Q4, og da med ny guiding.

dagens kurs er jo en gavepakke til de langsiktige, dvs. 3mnd :sweat_smile:

1 Like

få scoop ja,

men de jobbet mot mange kunder som de håpet og lukke de neste mnd. på FLEX scoop

1 Like

Så effekten inntreffer før regelen trer i kraft? Stemmer det lover det jo godt for kommende kvartal. Men det står også at det trer i kraft 1. januar, så antok det først vil vise seg fra Q1 og fremover i effekt.
Vet ikke, voldsomt med kortsiktig kapital i biotek, volatiliteten gjør det vel ekstra attraktivt. Tror PHO er en solid investering for de som har litt horisont, så hang in there!

1 Like

Resultat ble 16.5 mill fra US i Q3.

1 Like

vi er da i november, ikke akkurat lenge til 01.jan og ja jeg mener at med denne på plass kommer det til å bli meget lett å få ut masse flexiscope, med dokumentert klart beste prosedyre, høyeste anbefaling av CMS & AUA osv.

Ting går rette veien for Photocure, men jeg tror ikke kursen eksploderer før selskapet beviser at de klarer å levere sorte tall.

Også overasket over at Schneider gjentok målet om 20 MUSD i omsetning i US 2020. kanskje utviklingen kommer til å gå mye tregere enn det vi optimister liker å tro?

1 Like

Schneider må få tid til å sette seg litt mer inn i selskapet og kjøpe seg noen aksjer før han endrer guidingen synes jeg :slight_smile:

dette er misvisende , det som kom frem var som følger:
The company is fully
funded for this market strategy. These investments
will enable the company to drive the U.S. revenues in
2020 to a range of USD 20-25 million and towards
profitability, with potential driven by favorable
reimbursement and penetration of the surveillance
segment. The company will update the market on this
outlook at latest when releasing full year 2018 results.