Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure: Kvartalsrapport - Q3-2018 (PHO.OL)

En ting jeg ikke synes presentasjonen til PHO i stor nok grad synliggjør er hvor kraftig veksten i utplasserte skop faktisk er, og hvor sterkt årets Q3 er sesongjustert for 2017 og 2016. I begge de årene falt Q3 mye fra Q2, i år ble det vekst. Burde love godt for Q4 og Q1, spesielt når vi i dag fikk informasjonen om permanent reimbursement.

9 Likes

Hvor langt ned skal vi denne gangen mon tro?

Er det en negativ reaksjon som vil pågå noen dager eller blir PHO å betrakte som negativ investering en stund frem nå?
Noen triggere rundt neste hjørne?

Jeg forstår ikke bæret av dette selskapet.
Mottatt det meste fra FDA/EMA og “best i klassen”.
Overlegen teknologi bevist i fase 3 studie og svært lite økning i antall pasienter for å tjene gode penger , og dette uteblir og har uteblitt i mange år nå.
Jeg tror som mange andre at til slutt så blir det vel lønnsomt bassert på at alle forholdene er til stede , men til å bli klok av …ihvertfall ikke jeg.

Er det slik å forstå at etter alle disse årene så brukes det primært hvitt lys enda og folket dør “som fluer”?

Er sluttet å spørre etter fornuftige svar…

Så var det å forsøke å time bunnen da…hva sier dere?

1 Like

I pho så er det en ting som gjelder nå tror jeg. Show me the money. Før de pengene er på plass så tror jeg kursoppgangen fra disse nivåene blir begrenset. Topp 20 har vel heller ikke kjøpt mye aksjer, men heller solgt litt på disse nivåene. Ikke et godt tegn.

Jeg tror fremdeles pho vil lykkes, men det vil ta tid.

1 Like

Selv om guidingen ikke er endret fra forrige kvartal så er ordlyden noe endret.
Oversatt til norsk så stod det tidligere at selskapet “har en ambisjon (dvs. målsetning) om å øke overskuddet til …” mens det nå nærmest slås fast at “disse investeringene vil gjøre selskapet i stand til å øke overskuddet til …”
Uvisst om det er en bevisst endring, men i tilfelle så er den til det positive.

Bra innlegg Savepig, dagens nedgang er en klar overreaksjon, og det er all mulig grunn til å tro at Photocure vil lykkes med strategien sin. Ingenting i dagens presentasjon tilsier noe annet.
Selvsagt et slag i trynet med en kursnedgang på 20%, men skal jeg være ærlig så blir dette et skuldertrekk for meg, jeg er virkelig ikke bekymret på noen som helst måte.
Ved neste korsvei er vi godt over 50 mill, solid guiding og innsidekjøp av mr Schneider.
Jeg bombesikker på at også aksjekurs vil være adskillig høyere og ha godt momentum utover i 2019.

3 Likes

Q2:

Q3:

Selskapet nedjusterer altså guidingen og sier ikke lenger at man forventer oppsidepotensiale…

1 Like

Det er jeg fullstendig uenig i.

For å si det sånn, hvis dere har tro på selskapet så kan det nærme seg en inngang Buffett selv ville blitt stolt
over. Men - det betinger nok at dere legger aksjen i skuffen i ~2 år.

“Oppsidepotensiale” er egentlig smør på flesk ettersom et potensiale alltid vil være oppover. Man sier f.eks. aldri at en idrettsutøver har potensiale til å bli langt dårligere enn han er nå.

De har potensial til å nå 20-25musd vs det er potensial på oppsiden av dette.

1 Like

Har jo lenge håpt på tjene mer penger på krakk og dermed få flere Photocure aksjer enn ved å gå inn tidligere.
Mistanken min om at det kom til å ta lang tid før det “tok av” viser seg å være sann.
Men at potensialet og framtiden er lys er jo det ikke tvil om engang. Likevel må vi nok ut på 20tallet før det begynner å bli en utbyttemaskin. De må fremdeles satse for å få vekst.
Men jeg tror som @Alex sier at når de først begynner å bli lønnsomme, da kommer oppmerksomheten igjen! Photocure har så mye å bevise (på grunn av fortiden) det skal mye til å plutselig bli hot igjen.
Men jeg tror når det først begynner å bli lønnsomt, vil det gå mye raskere.
Markedet er jo kjempe stort og vil ikke bli mindre. Selv i dårlige tider vil man betale for å få bort kreft eller unngå tilbakefall, så kjøpekraften må jo reduserer betydelig for å ødelegge for Photocure ( jeg tror selvsagt på skikkelig dårlige tider i USA, men er likevel bull)

Ser ingen grunn til at veksten skal roes ned nå som mange topp sykehus og leger går god for produktet, da vil nok de mer normale sykehusene komme etter. De har fått ett skikkelig kvalitetsstempel og vil bare få mer gratis markedsføring i tiden som kommer.

Jeg tror nok @Fornybar har rett at man må nok fremdeles vente noen år før det VIRKELIG tar av. At det fortsatt vil gå gradvis bedre og bedre er nok sant, men det vil ikke ta av uten at noe veldig spesielt skjer. Så dermed må man bare vente på at det blir veldig lønnsomt, det går jo “kun en vei” i motsetning til mange andre selskaper. Her kan man forvente økt profitt/omsetning i lang tid da det er svært lite som tilsier noe annet.
Om man ser på risiko for at andre skal komme med konkurrerende produkt, evt kopiere når patentet går ut, tror jeg det vil ta lang tid, og ingen starter opp med det før de ser at det blir skikkelig lønnsomt. Nå ser det jo ikke lukrativt ut i det hele tatt. Så dermed forventer jeg at Photocure minst vil få en god del år med heftig profitt før noen andre kommer og stjeler av markedet.

Kortsiktig kan det selvsagt gå i alle retninger, om det kommer heftig innside kjøp eller skikkelig økt guiding er jo det mulig aksjen raser mye opp på kort tid.Man så jo det ligger mye latent interesse på det hoppet som var tidligere i år.

1 Like

Hva mener du med neste korsvei? ( Q4 for 2018)
50 mill er dette i kvartal eller hva er mener du her med 50 mill?

Helt enig dette virker helt merkelig for meg oxo at utplasserte scope ikke blir benyttet mer.
Havner total inntekt på 60mill NOK for US, så gir det:
60mill : 8000 = 7500 behandlede pasienter
av ett marked som de sier er på 130.000 i TOP25MSA som er markedet de har satset på - samtidig sier de at de har
A New Standard of Care in 74% of the top 25 of Best
Hospitals in Adult Urology as per US News and World Report

7500 behandlede pasienter i året av deres mål marked på 130.000 gir 5,77% markedsandel.

Målet er vel 20% innen 2020, og skal de klare det må de behandle 3 ganger så mange pasienter.
ca 20000 pasienter da er de på guidingen til å tjene 160mill NOK, 20millUSD

Skjønner det bare ikke at bruken av Cysview ikke er MYE høyere enn idag!!!

Det rette her vil vær å spør Photocure hva som er rett. Eg tolker det negativt men kan også lese setninga på litt ann måte og da blir den straks meir som før. Må berre ta med setninga før.
image

Tenker her Schneider syns guidingen, som den no er, er antyder 20 til 25 mill uten refusjon og uten surveillance markede. Vi har jo allerede no delvis ekstra refusjon og salge i surveillance markede. (berre noen tanker)

Fortsatt ikke riktig. Selskapet slår nå nærmest fast at de når 20-25 musd (“will enable”). Potensialet kommer i tillegg.

Q3 2018
These investments will enable the Company to drive the U.S. revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million,
and towards profitability, with potential driven by favorable reimbursement
and penetration of the surveillance segment.

Q1 2018
These investments will enable the Company to drive the U.S. revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million,
however with upside potential driven by added reimbursement
and penetration of the surveillance segment.

Før:
however with upside potential driven by added reimbursement
Forandra til:
and towards profitability, with potential driven by favorable reimbursement

Så dei har bytta ut oppside mulighet med til lønnsomhet

Men ja blir ikkje heilt enig med meg sjølv. Får sende dei ein mail :roll_eyes:

2 Likes

Dei har skrevet “will enable” før og så det er ikkje nytt.

Kan det være så enkelt som at Daniel har lest korrektur, og at «upside» i den delen høres rart ut for alle utenom nordmenn? :roll_eyes: Som andre sier er det litt smør på flesk.

2 Likes

Sjølvsagt :slight_smile:
Derfor eg må skrive mail til dei og spør. Her blir det jo kun tipping så lenge ingen spør Photocure

Altså, jeg har fortsatt stor tro på produktet, men Schneider og restene fra den gamle ledelsen må virkelig bevise at de klarer få ut potensialet. Utplasseringen av skop så langt i år er jeg fornøyd med, så er generelt snittbruken jeg fortsatt er svært skuffet over.

Jeg har forståelse for at ny CEO ønsker noe mer tid før han gir en forbedret guiding, men det er tydelig at flere enn meg har tolket endringen i ordlyden negativt i dag. At inntektene ligger under skjema som meglerhusene har gitt for å klare 200 millioner fra operasjonsmarkedet er heller ikke positivt. Trolig er vi nærmere 150 millioner fra operasjonsmarkedet i 2020 dersom ikke bruken av Cysview tar seg kraftig opp. Videre vil det ta tid før fleksible skop utplasseres og blir tatt i bruk. Sånn sett tror jeg ikke vi vil få se at guidingen økes til mer enn 250 millioner for 2020 inklusive forbedret refusjonsordning og oppfølgingsmarkedet.

Pinglete guiding og det er vanskelig å forstå at amerikanere ikke skulle ønske fjerne mest mulig blærekreft, men inntil ledelsen klarer bevise økt salgstakt eller legger egne penger på bordet så vil jeg avvente kjøp av ytterligere aksjer. På kort sikt må nok de som tror på en kjapp gevinst måtte satse på at noen legger inn bud på hele eller deler av selskapet.

2 Likes