Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure Nettmøte 13.03 (PHO.OL)

Sa vel at han ikke regner med det blir pluss før i slutten av 2020. Ettersom de fremdeles vil satse.
Brukte eksempelet å bruke 1 for å tjene 5, eller 2 for å tjene 20. Da vil han heller investere mer for å tjene mer siden.
Hører nå han sier det er vanskelig for enkelt investorer i USA å investere på Oslo Børs, men at det er noe de jobber med og ønsker å gjøre enklere (hvordan?). (Kanskje nå i 2019) Sier også at det ofte er urologer som ønsker å investere :smile:

Diskusjonen rundt Ipsen og Europa virker ikke særlig positivt, får inntrykk av at Ipsen ikke er særlig engasjerte, men at det fremdeles er markeder i Europa som man kan gå inn i. Problemet ligger i at Ipsen har rettighetene og det krever investeringer.
Ipsen er fokusert på USA, han nevner også at deres selgere også ikke passer så godt inn i jobben da den er annerledes enn ved medisiner og at det krever mye mer/annerledes arbeid.
Photocure forsøker legge press på Ipsen, “we are not going to let our product sit idle in their hands”. Nevner at de har “obligations” til å satse på deres produkt.
Kan de faktisk gjøre noe dersom dei ikke holder deres del av avtalen?

“No major hurdles” kun tid! Så han frykter ikke konkurranse/patent osv… :smile:

Avslutningvis blir han igjen spurt om partnerene, da sier han at han skal “push them to they squeek” hehe, sier at det krever endel å få til endringer, men at progresjonen må forandre seg!

Noen som vet hvor svarene som kanskje kommer skriftlig blir lagt ut?

7 Likes

Hvor finner vi opptak av dagens nettmøte?

tror det den kun ligger på fb. på photocure investors

2 Likes

Dette var en fantastisk seanse, som jeg anbefaler alle å få med seg. :blush:

Tusen takk til Roger Stene i Facebook-gruppen for strålende initiativ. Han skal ha mye av æren for dette.
Fantstisk av Dan Schneider og PhotoCure å levere noe slikt, og super tilrettelegging og gjennomføring av AX Exposure og Pål Falck fra Arctic. Virkelig helt topp! :grinning:

Enhver som vurderer å investere/øke investeringen sin i PhotoCure har nå mer enn nok informasjon til å fatte beslutningen sin på et solid fundament.

Etter min mening fremstår dagens nivå som lavrisiko, med muligheter for eventyrlig avkastning! En no-brainer, eller i alle fall noe av det nærmeste man kommer noe slikt.

6 Likes

Takker @tekdude

Edit
Flott nettmøte med god info. Fekk svar på mange av mine spørsmål og god forståelse for hva utfordringene til Photocure er.
Dan forklarte godt sjølv om eg ikkje heilt har tilgitt han for 70% spøken. :roll_eyes:

2 Likes

Jeg synes vi fikk oppleve en meget positiv Schneider, han var framoverlent og engasjert.
At markedet igjen reagerer med å sende ned aksjen må etter min mening tilskrives kortsiktige tradere som i forkant av seansen sendte opp kursen et par kroner for så å kaste seg ut igjen. Det kom ingenting fra Schneider av negativ karakter, heller tvert imot. For meg virker det som selskapet har stø kurs og at det vil gi fantastiske inntekter framover.
Jeg håper at denne seansen fikk vekket et par nye meglerhus, Arctic bør være en selvfølge i så måte. I tillegg er det bare å håpe at en og annen større investor har fått med seg dette og ser stor oppside på 1 års sikt og derav velger å kjøpe seg inn i selskapet.
For egen del er det ubegripelig at kursen fortsatt ligger rundt NOK 40 med de forutsetninger og fundament som nå ligger fast.

4 Likes

En av de tingene jeg festet meg ved var at han avfeide innvendingen enkelte har lansert om at enkelte sykehus var “gift” med Olympus og bare kjøpte utstyr fra dem. Det likte jeg.

4 Likes

En veldig viktig ting er at Dan nå har satt tonen for diskusjonen med investorer, hvis de nå følger opp med en capital markets day eller noe sånt etter Q3, så er det helt i front av norsk biotech når det gjelder transparens ut mot markedet.

3 Likes

Rodjer,
Enig med dine betraktninger, og Daniel virket svært oppriktig med gode forklaringer på en del issues.
Har selv kun hørt på denne live og må nok høre en gang til. Når det gjelder interessen for Blue Light sier Dan at de får ikke mange nei. Det er mer snakk om ressurser, timing og tid (4mnd – opptil 2 år) «It’s a matter of us getting to them».

Samme gjelder bruksfrekvensen, tar tid, de må inn og sørge for opplæring, tilrettelegging og diverse bistand overfor flere urologer som ofte skal bruke samme scope for å få opp bruksfrekvensen. Igjen betyr dette at ting tar tid. Vi kan like det eller ei, men det er nok fakta vi må leve med. Men, dette betyr vel også at utviklingen/bruksfrekvensen kan bli kjempe positiv for de scope som har blitt satt i produksjon 2018. Var det ikke ca. 1/3 del av samtlige scope som var solgt i 2018. Dette kan jo tyde på at effekten/inntektene av disse slår inn i løpet av 2019.

Mener også Daniel uttalte på spørsmålet om sammenligning av tidligere selskaper med Pho: It’s similar, but also easier, «A lot of the stars are lined up»

Om jeg husker riktig sa også Daniel «We are in a phenomenal place», «No hurdles but time – Bright future». For de av oss som har litt tålmodighet tror jeg dette kan bli en hyggelig reise i løpet av 2019 og fremover.

6 Likes

Jeg har nå hørt gårsdagens Q&A en gang mer i bilen på vei på jobb, og har noen banale refleksjoner.

  1. Schneider virket både i går, på Q4 og hos Radforsk svært bevisst på å tone ned forventningene på kort sikt. Til gjengjeld virker han svært optimistisk for perspektivene på 2 års sikt eller mer (han brukte faktisk ordet “bullish” i sendingen).

Jeg mener dette er en klok strategi, og håper at vi over noen måneder kan få en utskiftning av aksjonærer. Færre tradere, flere langsiktige og høyere andel hos topp 50.

Da kan vi få en positiv spiral hvor kursen blir mindre volatil, noe som igjen gjør den mer interessant for seriøse investorer, som i sin tur bidrar til enda mindre volatilitet osv.

Klarer de faktisk å levere 65% YOY noen kvartaler til så vil det før eller siden komme inn større langsiktige investorer. Det kan ta et kvartal eller det kan ta et år, men det kommer til å skje.

  1. 65% årlig vekst er svært mye, nesten en gjentakelse av historien om sjakkbrettet (oppfinneren som vil ha betalt ett korn for første felt, to korn for andre osv. - og kongen som ikke forsto at han var ruinert før felt nr 16).

Det slår meg at evolusjonen ikke har rustet oss med intuitiv forståelse for eksponentiell vekst. Deltakerne i Luksusfellen blir sinnsykt overrasket over at vaskemaskinen kjøpt på avbetaling blir 3 ganger så dyr, og markedet reagerer på en guidet 65% årlig stigning i 7 år med å sende ned kursen.

Hvis de faktisk klarer å levere 65% + over tid, kommer dette til å bli en meget god aksje å sitte i. Jeg håper bare at de fortsetter linjen med transparens og nedtoning av kortsiktig potensial, så vi kan få en fin jevn stigning.

Jeg er lei av å sitte en aksje som blir omtalt som “trading-favoritt” den kan heller ta et par steg mot å bli oppfattet som traust og solid. Og det tror jeg gårsdagens seanse bidrar litt til.

13 Likes

Fine betrakninger MicMic

Er 100% enig.
For meg er dette blitt en «longshoot». Ser ikke for meg så mye annet som kan måle seg.
Ser fram til Q1-21. I mellomtiden skal vi bygge kurs som korrelerer med økende salg, og ikke spekulasjoner.

2 Likes

Som han nevner i innledningen ser han ingen grunn til at de ikke skal klare 60 % vekst year on year i årene etter 2020 også – med det grunnlag og utgangspunkt på 20 mill $ i 2020 kan man regne seg fram til 209 mill $ 2025 og 335 mill $ i 2026… Det er jo et lovende scenario…
Så kan det vel diskuteres når veksten vil flate ut og takten den vil ha etter 2020…

Er vel alltid store usikkerheter med å beregne vekst for nye metoder. Det står jo på sidene deres at blålys ikke vil erstatte tilfeldige biopsier. I prinsippet vil vel ofte pasienter med PTa/CIS ha diagnose på forhånd, og de vil bli fulgt av urolog. Dersom man da ser mer CIS/pTa med blålys, så vil jeg tro at man tar rettete biopsier deretter. Dersom utbredelsen er stor, så kan man gjøre TUR-B. Jeg har derfor grunn til å tro at urologer vil være veldig interessert i blålys, og at mange kan gå over til det. I tillegg er det nevnt at blålys muligens kan være terapeutisk. Man kan da tenke seg at man tar cystoskopier med blålys, og velger å ha en waitful watch fremfor å ta biopsi (evnetuelt supplere med liquid biopsy på sikt), men dette er foreløpig uklart. Kan forresten anbefale http://oncolex.no/Urotel som kilde til læring, da det er skrevet på en måte som gjør det forståelig for også folk uten helseutdannelse.

2 Likes

Det er nå postet noen svar som Dan S. har svart skriftelig på etter livesendingen igår.

Du finner de på facebookgruppen

4 Likes

Mye positivitet fra enkelte vedrørende photocure her inne, det er bra!

Hva tenker folket om:
• 55+% free float ?
• en ellers begredelig kurshistorik for den langsiktige investor?

1 Like

Hvis du sjekker min posthistorikk i PHO, så vil du se at jeg har påpekt at utviklingen på topp 50 har vært begredelig i lange tider, kursen har steget “på tross av” tendensen til manglende akkumulering, ikke på grunn av. Dette gir en indikasjon på at hvis det nå først kommer noen nye storfisker og vil kjøpe seg inn, så kan fort de dårlige tiden være over. Se på hvilken effekt Core Ny Teknik har hatt i Funcom.

Begredelig kurshistorikk er et veldig dårlig argument for å utrede om en aksje er et bra case eller ikke. Funcom 2.0 er en flott aksje på tross av dårlig kurshistorikk.

Photocure 4.0 eller 5.0 som selskapet nå er må vurderes for seg, caset i 2019 er veldig forskjellig fra caset i 2015.

Det er jo lav aksjekurs som gir stor oppside, ikke motsatt.

3 Likes

vcp
Dersom kurshistorikken hadde vært god ville oppsiden i aksjen vært utrolig mye mindre.

2 Likes

Vi kan ta diskusjonen videre i de to trådene :slight_smile:

2 Likes