Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Hehe ja hvis man bare klarte å hoppe fra bølgetopp til bølgetopp i Norsk bingotech så kunne man ta ut 1000% meravkastning i året.

1 Like

Hestdal må oppdatere guidingen på onsdag. Isåfall burde markedet begynne å få øynene opp for det som er i ferd med å skje. Hva tenker dere @Savepig @Alex?

Jeg kommer hvert fall ikke til å skjønne bæret om guidingen forblir den samme etter at refusjon er på plass. Til og med Edison har ikke tatt høyde for refusjon i sine analyser (kursmål 44 kr i den siste).

1 Like

Har stor tiltro til at det vil guides langt mer offensivt fremover. Som igjen bør påvirke prisingen av aksjen.

I henhold til guiding og nylige kvartalstall er jo photocure ganske greit priset, men vi vet jo hva man kjøper aksjer på. :wink:

1 Like

Guidinga må bli mer offensiv nå når delvis refusjon er på plass og veksten i USA for cysview må fortsette. Slår disse to til tror jeg markedet får opp øynene ganske fort.

Et annet scenario er at PHO har holdt på så lenge at nå duger kun gode tall på bunnlinja eksplisitt før reprisinga kommer for alvor. Det er nok mange aksjonærer som er leie etter å ha vært med på mange nedturer. Tilliten i markedet er også muligens på et bunn-nivå.

Aksjen er jo opp fra bunnen på 22,10 til 32,10, så opp 45% på noen få måneder. Jeg vil si at markedet har troen på at Photocure vil klare god vekst i USA-markedet.

2 Likes

Men man kan jo ikke se vekk i fra at den tidligere var høyere uten at noe fundamentalt forandret seg for driften? Slik jeg har oppfattet det har det bare gått en vei siste tiden, Grunnen til at aksjen gikk ned i utgangspunktet var nedsalg av store eiere. Så at markedet fikk “tiltro” å fikk opp aksjen igjen etter dette skulle jo bare mangle. Jeg er vertfall happy med at jeg fikk kjøpt billig etter at de solgte unna store mendger aksjer!
Er enig i det flere skriver ovenfor her at aksjen sikkert ikke vil ta av før selskapet selv setter seg høyere mål. Veksten og inntjeningen er jo egentlig god, så vi må jo bare fortsette oppover. Håpe på at det skal ta av i USA :smile:

2 Likes

PHO bruker å falle en del før rapport pga. markedet fryktet at rapporteren ville bli dårlig eller at CEO skulle snakke ned aksjen, blir spennende om den trenden snur i dag. Håper på god rapport i morgen. Guiding og vekst i USA er viktige stikkord her.

Presentasjonen er i morgen tidlig 08:30.

http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=67473710

2 Likes

08/11-2017 07:15:30: (PHO) Photocure ASA: Results for the third quarter of 2017

Oslo, Norway, 7 November 2017: Photocure ASA (OSE:PHO), today reported a revenue growth of 45% for the important US market in the third quarter of 2017, contributing to Hexvix/Cysview revenues of NOK 35.5 million (Q3 2016: NOK 31.6) and an EBITDA of NOK -0.2 million for the commercial franchise. Following the new Medicare reimbursement from 2018, Photocure increases the annual revenue ambition for 2020 to a range of USD 20 to 25 million.

“Our third quarter report demonstrates continued significant progress in our US business. The new reimbursement of Blue Light Cystoscopy with Cysview for Medicare patients, as well as the potential to expand Cysview’s label in the US show our commitment to this important market. It also confirms our desire to deliver patients better access to bladder cancer treatment. We expect the new reimbursement to drive significant growth in the future,” says Kjetil Hestdal, President and Chief Executive Officer of Photocure.

Photocure reported total group revenues of NOK 35.6 million in the third quarter of 2017 (35.2), with a recurring EBITDA of NOK -9.6 million (-1.6). Net profit was NOK -10.1 million (0.1), while the cash position ended at NOK 123.1 million. Global in-market unit sales of Hexvix/Cysview increased 3% in the third quarter, impacted by a reduction of the partner business of 1% in the quarter. The sales development in the US was strong with a unit sales increase of 39%. The EBITDA for the Hexvix/Cysview commercial franchise ended at NOK -0.2 million in the third quarter of 2017.

Photocure has built considerable experience in the urology sector through its Hexvix/Cysview franchise and sees significant long-term value creation potential in this market segment. The company aims to capitalize on the inclusion in the AUA guidelines, as well as the increased patient awareness and the changes to reimbursement of Cysview in the outpatient setting, to significantly increase penetration in the US market. CMS (United States Centers for Medicare & Medicaid Services) released in November the Final Rule stating that it will reimburse hospital outpatient departments for certain Blue Light Cystoscopy (BLC) with Cysview procedures from January 1, 2018.

“Photocure believes that in order to increase market shares in the US, an investment in the US commercial and medical infrastructure is required. As stated previously, the company plans to double its salesforce from 2016 and increase sales and marketing expenses towards the end of 2017. The goal of these efforts is to quadruple the revenues from the US operations by 2020 before the impact of Medicare reimbursement. The added reimbursement will have a positive effect on future revenues, however, the full implications of this positive change are not expected to be fully known before second half of 2018. Currently the company estimates that the added reimbursement will drive the US revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million”, says Hestdal.

Photocure reported in May this year that the Phase 3 study of Hexvix/Cysview in the surveillance patient segment met its primary endpoint and other major endpoints. Based on this, the company submitted asupplemental New Drug Application (sNDA) to the US FDA, and in October FDA accepted for review and granted priority review status to the sNDA for Cysview. A decision on the approval by the FDA during the first half of 2018.

Please find the full financial report and presentation enclosed.

Photocure will present its third quarter report on Wednesday 8 November 2017 at Hotel Continental, Oslo, Norway. The presentation will begin at 08:30 (CET) and representatives from the company will be Kjetil Hestdal, President & CEO and Erik Dahl, CFO. The presentation will be held in Norwegian.

The presentation will be publicly available at www.photocure.com. It will be possible to follow the presentation through http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=67473710.

A light snack will be served from 08:00 (CET). The presentation is scheduled to conclude at 09:15 (CET).

Photocure will additionally host an audio webcast and conference call (http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=67473875) the same day in English at 17:00 CET / 16:00 GMT / 11:00 EST.

Please join the event conference 5-10 minutes prior to the start time using the number and confirmation code below:

NORWAY: +47 2350 0296
UK: +44(0)330 336 9411
USA: +1 323 794 2094
Confirmation code: 6929135

It is possible to listen to a replay of the conference call on the following numbers:

NORWAY +47 2350 0077
UK +44 (0)207 984 7568
USA +1 719 457 0820
Confirmation code: 6929135

For further information, please contact:

4 Likes

45% vekst før reimbursement og surveillance, kan ikke forstå annet enn at dette går veien

3 Likes

Tydeligvis ikke lurt å kjøpe før presentasjonen likevel. Jeg tok et lite bet her igår

Ok, hæ? Jeg skjønner mindre og mindre når det gjelder Bio… Er det bare nedgang her pga. det Alex sier? Frykt for dårlig nytt? Men det er jo gode resultater fra presentasjonen??:thinking:

Selskapet taper penger så det renner. Dette er bare en påminnelse til meg selv om hvor viktig det er å filtrere informasjon og ta egne beslutninger

4 Likes

Vet ikke hvilken informasjon du har lest, men disse resultatene er akkurat som forventet. De fleste forventer vel at photocure skal gå i minus i kanskje 12 måneder til.

@Alex har vel oppsummert dette rimelig greit med kommentaren over. Her må man vise litt tålmodighet og tåle litt svingninger (eller trade på dem)

2 Likes

Så sell the news i dag, med mulig liten oppgang i den nære fremtiden da med andre ord?

Jeg har akseptert at det er veldig vanskelig å vite akkurat NÅR en akse skal opp eller ned.

Min tese er som jeg skrev over: Det er når surveillance slår til i 2018 at virkelig blir sus i serken. Markedet har overhodet ikke skjønt hva det vil bety.

Kursen preges av at en enkeltperson har fått panikk og dumper hele sin beholdning:

Kjøpte litt på 27,3

Jeg synes i hvert fall at det er lovende med refusjonssøknader inne hos Canada, Australia og New Zealand. Disse markedene er like store som UK med til sammen 65 millioner innbyggere. Alle disse markedene ligger selvfølgelig under de forskjellige partnerne så her får Photocure bare en andel av inntektene, men det er i hvert fall litt potensiale for vekst her også.

Jeg tenker i tillegg at Photocure på sikt bør kunne bruk litt av sitt amerikanske salgsapparat for å lage avtaler med de største sykehusene i UK for å forbedre de dårlige resultatene til Ipsen, men tviler på at de vil bruke store ressurser på dette med tanke på at her går mye inntekter til Ipsen. Her er førsteprioritet USA der de får alle inntektene selv. Jeg noterer også at Ipsen jobber med egen refusjonskode for blålys i frankrike, her er det vel ingen refusjon før øyeblikket etter den forrige forsvant?

Som @savepig skriver så kommer surveillance først i 2018, refusjonssendringene i USA er også gjeldende fra 2018, refusjonssøknader i andre land får også svar i 2018 etc. Jeg trur faktisk man må vente på Q3 eller Q4 for 2018 for å begynne å se den store effekten av alt dette. Faktisk må man nok vente enda litt lengre før omsetningen virkelig tar seg opp fordi her må Photocure få utplassert mange flere skop på nye sykehus. Ved slutten av Q3 har Photocure kun 93 skop utplassert i USA så her er de fortsatt langt unna å dekke de 400 største sykehusene som de har ambisjoner om. Det er først når de har fått nok skop ut i markedet at markedet har kapasitet til å bruke store mengder Cysview. I løpet av 2019 bør nok derimot omsetningen begynne å se bra ut.

2 Likes

Rapporten er som forventet. PHO har guidet tidligere et dårligere resultat i år fordi de prøver å øke salget mye i USA av Cysview:

“Photocure believes that in order to increase market shares in the US, an investment in the US commercial and medical infrastructure is required. As stated previously, the company plans to double its salesforce from 2016 and increase sales and marketing expenses towards the end of 2017”

1 Like