Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Jeg tror Photocure vil bli veldig spennende fremover. De lovende dataene innenfor overvåkning av blærekreft og endringen i reimbursement for Cysview i USA anser jeg som gamechangere for selskapet.

Endring i reimbursement tror jeg vil kunne ha positiv effekt for salget av cysview så fort det implementeres. Overvåkning av blærekreft vil ta lengre tid, men her er potensialet enormt. Godkjennelse fra FDA må selvfølgelig på plass. I tillegg må vel en form for reimbursement på plass for overvåkning av blærekreft? Såvidt jeg vet gjelder vel de nye endringene kun for TURBT? Her må gjerne noen arrestere meg. Jeg har ikke enda fått satt meg helt inn i den nye ordningen.

I følge Photocure utgjør markedet for overvåkning av NMIBC 1,4 millioner cystoskopier. Det vil nok ta tid for Photocure å penetrere dette markedet og jeg tror ikke de vil klare å penetrere alle markedssegmentene like godt. Likevel tror jeg de vil ha sjanser innefor carcinoma in situ (CIS). Dette er flate maligne lesjoner som har et mye større invasivt potensial enn T1 og Ta. Av denne grunnen behandles også disse mer aggresivt og overvåkes hyppigere. Det er også innen deteksjon av CIS at Cysview har best resultater i forhold til vanlig hvit lys.

I følge litteraturen ser det ut til at CIS utgjør omtrent 5-10% av alle NMIBC. Selv om dette er en relativt lav prosent vil oppfølgingen av denne pasientgruppen utgjøre et stort antall cystoskopier. Hvis vi baserer oss på Photocure sine egne tall kan det være mellom 70 000 og 140 000 årlige cystoskopier innenfor overvåkning av CIS. Dette tallet kan også være høyere ettersom pasienter med CIS har cystoskopier gjennomført hyppigere enn de andre pasientgruppene (har lagt ved kontrollregimer anbefalt av norske myndigheter). Ettersom flere og flere får blærekreft vil dette antallet mest sannsynlig stige også.

Med en salgspris på for eksempel 1000 USD per undersøkelse er det liten tvil om at dette markedssegmentet kan bli gullverdt for Photocure. I tillegg kommer de andre andre markedssegmenter.

image

Samtidig er det viktig å huske på at vi ikke vet hvor stor suksess Cysview vil ha innenfor overvåkning og at selskapet vil bruke tid på å opparbeide seg markedsandeler. Likevel syns jeg selskapet virker veldig spennende, og jeg tror de er mye bedre rustet til å penetrere et nytt marked, enn hva de var når Cysview kom på markedet for første gang.

2 Likes

En ting jeg har spekulert litt på i negativ retning er dette med patentutløp for teknologien, den er jo ikke spesielt ung lenger.

Motargumentet som er vanligst er at Cysview er en totalpakke som ikke er så attraktiv å prøve å kopiere.

1 Like

Hvis du ser på hvor store problemer Photocure, med et bedre produkt, har med å ta markedsandeler, så vil jeg tro det er ganske vanskelig å ta markedsandeler med et kopiprodukt.

Jepp.

Motargumentet mot det igjen er at større aktører med større muskler og etablert apparat og nettverk vil kunne gripe denne utfordringen på en helt annen måte enn lille photocure fra norge.

En litt spennende ting her er jo at Karl Storz helt på egenhånd driver og kjører tester for Cysview på andre indikasjoner.

Innlegg av: AntiBody_Man (06.09.17 06:50 ), lest 1769 ganger
Ticker: PHO
Endret: 06.09.17 06:51
PHO: Karl Storz med pilotstudie: cysview i colorektalkreft
Interessant pilotstudie startes på Jewish General Hospital, i samarbeid med Karl Storz. Målet er å undersøke hvorvidt Cysview har en rolle i denne krefttypen:

  1. to determine if fluorescence with photodynamic diagnostics is selective for colorectal cancer, 2) to determine if photodynamic diagnostics has the potential to improve the detection of malignant cell after neoadjuvant chemotherapy and radiation, and 3) to determine if photodynamic diagnostics can provide an accurate depiction of the extent of disease burden not visible with normal white light sigmoidoscopy to the naked human eye.

Starter i oktober, så vidt jeg kan se. Driftige partnere Photocure har!

1 Like

Ja, patentutløp for cysview/hexvix er utvilsomt ikke optimalt. Hvis jeg husker rett går vel dette ut i 2021 i USA.

Cysview får vel en form for beskyttelse for overvåkningsindikasjonen? Usikker på hvor lenge en slik beskyttelse varer.

En ting jeg lurer litt på er hvordan avtalene rundt skopene er strukturert, så vidt jeg husker er det noe snakk om at sykehusene ikke eier disse? Kan disse være utleid/utlånt via en avtale som begrenser bruken til Cysview og ikke generiske varianter? Hvis det hadde vært tilfelle hadde de sikkert sagt det på Q3 når de fikk spørsmål rundt dette så jeg antar egentlig at det ikke er slik.

De er eid av pho har jeg lest et sted.

Hvis det er Photocure sine skop så skulle man kanskje tro de kun kan brukes med Cysview, men skulle kanskje sendt en mail til Photocure om dette. Det vil i hvert fall være et særdeles lite attraktivt marked å lansere et generika i hvis en konkurrent må få utplassert egne skop.

http://imaginmedical.com/technology/
Planlegger å ha sitt skop på markedet i Q1 2019.
Deres skop skal “se” kreften innen 15 minutter, og bare bruke en skjerm.
Tror de tenker bruke cysview sin kontrastvæske da de skriver “Presumes that device will be used with FDA-approved imaging agents and routes of administration”

Ny edison:
http://www.edisoninvestmentresearch.com/research/report/photocure79702/preview/?utm_source=edison&utm_medium=rns_press_release&utm_campaign=photocure_13112017#js

Mye god informasjon på Edison.
Patent går ut i EU September 2019 og i US November 2020.

4 Likes

TURB 300 000 stk per år.
Av dette har Medicar 55% som skal bli 165 000 stk.
Dei ny kodene fører til at vi får refusjon på ca 50% av 165 000 stk. Det skal bli 82 500 stk.

400 største sykehusene har 40 % av TURB.
Sei at vi har utplassert scop på 100 sykehus.

82 500 * 0,40 = 33 000 (Medicar andel 400 største sykehus)
33 000 * 0,25 = 8 250 stk per år. (Utplassert scop på 100 sykehus)

Har eg oppfattet riktig?
Har gått ut fra Q3 rapport og Q3 webcast.

Edit
Ser på Edison at det skal være 108 000 prosedyre som skal være dekt av den nye refusjonen.

Går ut fra Edison.

108 008 prosedyre er dekket av ny refusjon hos Medicare.

Viss vi går ut fra at sykehus har 40% av TURB, så skal det bli 43 203 prosedyre.
Per nå har vi skop på mindre enn 100 sykehus.
43 203 * 0,25 = 10 800 prosedyre

Blir interessant å følge med på utplassering av skop. Så er det leveringstid og opplæring. Blir vel først på Q3 rapporten 2018 at vi ser om vi lykkes eller ikkje.

1 Like

Selvfølgelig lykkes Photocure, her er det kun snakk om tidsspørsmål, når vil vi den virkelige økningen av salget skje? Det kommer etterhvert. Eier ingen aksjer i PHO ennå, venter på riktig timing.

Jeg forsøker kalkulere worst-case, men det kan umulig gå mye dårligere enn hva som nå er guidet. Man får et potensielt marked på 1,7 millioner prosedyrer etter at man (mest sannsynlig) får tilgang på oppfølgingsmarkedet neste år. Det vil si at nåværende guiding på 200 millioner som utgjør salg av ca 25.000 units i USA utgjør under 1,5% av markedet.

Jeg har derfor sendt en e-post til IR i dag med følgende spørsmål:

Gitt at vi tar utgangspunkt i 11,3 millioner i omsetning i Q3 så estimeres det at man har ca 1500 units solgt i USA. Gitt at vi kalkulerer med tilgjengelige scope i Q3 (ca 94,5) så gir dette bare litt over 5 behandlinger for hvert scope pr måned i Q3.

  1. Hva er hovedårsakene til at scopene blir så lite brukt på sykehus som allerede har fått utplassert scope (om man ser bort fra manglende refusjon)?

  2. Gitt at vi tar utgangspunkt i nåværende guiding på 200 millioner innen utgangen av 2020 så tilsvarer dette ca 25.000 prosedyrer. Selv uten utplassering av nye scope så tilsvarer dette godt under 1 behandling pr scope i snitt pr dag. Hva er årsaken til at man forventer såpass lite bruk av scopene selv når man ser 3 år frem i tid?

  3. Det er i senere tid kommet flere gode bekreftelser på hvor godt Cysview er kontra hvitt lys. Tar prosedyrene så langt tid med Cysview at det er mer lønnsomt for sykehusene å prioritere behandling med hvitt lys fremfor fokus på å fjerne mest mulig kreft?


Kom gjerne med deres innspill til spørsmålene…

2 Likes

Ser vi starten på ein opptrend?

No er det vel kun dei 400 største sykehusene dei går etter, som er 40 % av markedet. Det som bekymre meg litt er at dei med helseforsikring ikkje i større grad har brukt Cysview.

Ser fram til du får svar.

1 Like

Joda, riktig det som du skriver at de går mot de største sykehusene med høyest volum. Desto vanskeligere er det å forstå at bruken ikke vil ta seg opp mer de neste årene.

Fra 2018 vil man få refusjon fra Medicare. Det er opprettet 3 nye prosedyrekoder som gir økt refusjon til sykehusene og bare disse utgjorde i 2015 og 2016 henholdsvis ca 108.000 og 106.000 prosedyrer.

Si at de 400 største sykehusene står for 40% av disse prosedyrene så er vi på ca 42.000 prosedyrer pr år med potensiale for refusjon fra Medicare. Likevel er målsetningen til Photocure bare 25.000 prosedyrer innen 2020.

Her har man ikke tatt med surveillance og resten av turbt-markedet. Jeg klarer rett og slett ikke forstå at sykehusene skal nekte pasientene den beste behandlingen og risikere overse kreft. Ulempen ved å bruke Cysview virker altså være veldig stor (økt ressursbruk) - for hvilke andre årsaker er det til at Cysview ikke forventes brukt mer? Dårlig ledelse, dårlige selgere eller har bare pasientene og urologene ikke åpnet øynene enda? Det som er mest skuffende for meg er imidlertid at bruken virker såpass lav for sykehus som allerede har fått utplassert scope - så manglende refusjon alene kan ikke forklare den lave bruken.

Uansett virker ledelsen sin guiding meget forsiktig og jeg kan ikke forstå annet enn at vi vil få økt guiding i løpet av det neste året.

Jeg synes guidingen fremdeles er utrolig uklar rundt dette med surveillance. Mitt investeringscase er at dette er grovt underestimert for øyeblikket, men jeg er nødt til å holde muligheten åpen for at jeg bommer her.

Har de kommet med noen guiding i det hele tatt?

En parameter som er verdt å følge med på er hvor mange nye scope som blir utplassert.
Jeg er helt enig i at det er merkelig at ikke flere pasienter forlanger å bruke cysview. Den gode effekten er meget godt dokumentert i masse publikasjoner og den er statistisk signifikant.

2 Likes