Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Det er den lineære økningen og ikke noe tegn til høyere implementasjonstakt som gjør at jeg holder meg utenfor aksjen. Det går rett og slett for sakte.

Leste i går på Cysview sine hjemmesider at over 100 av topp hospitalene i Usa nå tilbyr teknologien:-)
Over hundre kan være så mangt da

Er helt enig! Derfor jeg lurer litt på det md guidingen, at de selv forventer at det skal ta av litt H2 2018, og at de skal komme tilbake til dette i begynnelsen av 2018 for å se an evt utvikling.

Men talla ovenfor er ikke jubeltall akk

Det er det jeg håper på. Vi må huske av fase3-studiet som viste at over 20% av blærekreften ble oversett først kom i midten av mai 2017. Etter dette har det gått rimelig kjapt med at man har fått innvilget refusjon fra januar 18 og snart med stor sannsynlighet får tilgang på surveillance.

I tillegg er det blitt publisert flere artikler det siste halve året som garantert har åpnet øynene for både sykehus, leger og pasienter. Ledelsen sier at de har fått et gjennombrudd i USA - og gitt at man klarer gjøre folk oppmerksomme på produktet så vil det raskt kunne ta av dersom det løsner.

Det som taler imot er at ledelsen selv virker tafatte og at de kommer med en svak guiding. Aksjen virker priset basert på selskapets guiding, så gitt at de holder ord og kommer med bedre oppdatering når surveillance er på plass så kan man jo håpe at markedet følger etter. Ingen kan vel tro at salget bare skal være på 25.000 units eller ca 1,5% av markedet i USA innen 2020 med den dokumentasjonen som man nå har fått (gitt tilgang på surveillance).

2 Likes

Interessant tråd på hegnar startet av sorlendingen, en av topp10 i pcib. Han er ikke aksjonær i PHO lengre btw.

7 Likes
8 Likes

Er ein ikkje vanligvis innlagt når TURB skal utføres?
Eg reagere på at det er kun er “Outpatient” som får refusjon. Hvorfor er det slik?

Oslo, Norway, November 2,2017: Photocure ASA (OSE: PHO), announced today that the United States Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS) has issued a Final Rule stating that it will reimburse hospital outpatient departments for certain Blue Light Cystoscopy (BLC™) with Cysview® procedures from January 1, 2018.

Refusjonskodene som er opprettet gir muligheter for refusjon for over 100.000 av prosedyrene i USA i operasjonsmarkedet. Ved bruk av disse kodene vil sykehusene få ca $1000 i økt refusjon.

image

Angående USA så har de følgende info på siden sin (se siste setning):

https://www.medicare.gov/what-medicare-covers/part-a/inpatient-or-outpatient.html

1 Like

Angående liggedøgn/innleggelse så er også denne fin og viser potensialet med det fleksible scopet (takk til solvoll som postet linken):

1 Like

Er imponert på hvordan du finner svar på mine spørsmål. :grinning:

Kan du hjelpe meg med dei 2 neste spm?
Hvor mange TURB blir utført i EU og US?
Bruker siste presentasjon, den hos DNB. Her står det på side 5, at det er ca 565 TURB i EU og US.
Men lenger nede, side 14, står det US 300 + EU 315 + Norden 25 som blir totalt 640 TURB!!!

image

Spm 2
På side 17 står det at Medicare har ca 55% og Private har 45% av TURB i US. Men det stemmer dårlig med det EDISON skriver.
Her har Medicare 200 000 TURB og viss dette er 55% så er det totalt 360 000 TURB.

Må sei informasjonen fra PhotoCure er vanskelig å forstå.

1 Like

Gode spørsmål og jeg har ikke undersøkt bakgrunnen for tall i Europa og Norden. For USA tok jeg imidlertid en gjennomgang av refusjonene for 2015 og 2016 (ble postet på HO og jeg ser du faktisk har lagt igjen en kommentar der også) :slight_smile:

Hovedgrunnen til avviket mellom det som står på side 5 og 14 i presentasjonen virker være kildene. Side 5 viser til en studie som ble gjort i 2017, men ettersom den er bak betalingsmur så får jeg ikke undersøkt hvor disse tallene stammer fra. Hva de bruker som kilde til tallene på side 14 er ikke oppgitt.

(Mistenker at det er denne studien tallene på side 5 stammer fra: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28283914 )

Synes nesten noen burde stille spørsmål til ledelsen om dette. Jeg har selv sendt noen andre spørsmål til IR angående lite bruk av scope, men enda ikke fått svar selv om det er 2 måneder siden. Jeg kan forstå at selskapet trolig har mye å gjøre, men ønsker de aksjonærer som investerer litt mer så burde selskapet vært mer imøtekommende…

Som nevnt i et annet innlegg så brukes scopene i snitt bare ca 5 ganger pr måned. Jeg synes ledelsen fortjener spørsmål om hvorfor bruken er så lav pr scope - og om årsaken kan være at mange scope faktisk ikke er i bruk (utplassert for mange år siden og kanskje har ansatte med kompetanse som har sluttet). På Cysview.com står det at teknologien er tilgjengelig på over 100 av de beste sykehusene, men når man ser på hvor de er utplassert så teller jeg bare litt over 60…

1 Like

Du har nok rett.
Eg går utfra 640k TURB totalt for Europa og US. Grunnen er at det er nesten 50% flere nye tilfeller av blærekreft i Europa i forhold til US.

Har brukt info fra Edison og PhotoCure. Håper noe forstår hva eg roter med her.

Cysview/Hexvix er anbefalt brukt på 50-70% av TURB. Eg har brukt 50%.

På Surveillance har PhotoCure prata om 3 til 4 ganger større enn TURB men på siste Q3 er det blitt endra til 2 til 3 ganger større enn TURB. Eg har brukt 2,5 ganger.

PhotoCure har vel sagt at det er realistisk og oppnå 40% markedsandel. (Har ikkje dokumentasjon på dette)

Utfra dette meiner eg at TURB markede er ca 1,1 milliard NOK og Surveillance ca 2,8 milliard NOK.
Per nå meiner eg at vi har ca 6% av TURB -US, ca 25% av TURB -EU og 63% av TURB -Norden. Surveillance ca 1% i EU og 2% i Norden.

2 Likes

Sies etter ca 28:50 her at potensialet er ca 40% for turb i USA. Er ikke kommet guiding for surveillance.
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=58634954

Dette vil gi noe høyere tall. F.eks for USA oppgir selskapet at potensialet er 120 millioner dollar bare i TURB (gitt 40%). Dette tilsvarer 960 millioner NOK.

Videre anbefaler jeg kommentaren som kommer etter ca 5:10 hvor Hestdal sier “det er også viktig å påpeke at dagens sykehusbase inkluderer de store høyvolumssykehusene og dekker nesten 70% av de største kreftinstitusjonene i USA”.

1 Like

Skulle jeg raskt satt opp potensialet så ville jeg brukt noe som dette:

Forbehold:

  • 40% andel USA i TURB ref Hestdal. Tar utgangspunkt om samme andel i surveillance
  • 50% i Norden siden man allerede har en markedsandel på ca 40% i TURB og at denne forventes økt.
  • Legger potensialet i EU på samme nivå som USA.
  • Har ikke sett noen splitt av inntekter på surveillance i Norden og EU. Ifølge presentsajonen står dette som “future”, så tyder på at man ikke har fått tilgang (hvertfall ikke i alle landene). Forventer samme andel i surveillance som i operasjonsmarkedet gitt at man får markedstilgang (bør vel kunne få det nå som man har dokumentasjon på at man trygt kan bruke Cysview flere ganger).

(Partneravtalene i Canada, Australia og New Zealand er ikke hensyntatt overhodet)

3 Likes

Hvordan skal vi egentlig rekne markedsandel?

For meg er markedandel den delen av marked som kan(anbefalt) bruke av Hexvix/Cysview.
Det vil si at eg ikkje regner med denne gruppen under, i total markede.
"""“Cysview should not be used in patients with porphyria, gross hematuria, or with known hypersensitivity to hexaminolevulinate, or in patients receiving intravesical chemotherapy or BCG treatment within 3 months of Cysview photodynamic blue-light cystoscopy.”"""

Før første gang TURB er denne gruppen veldig liten men blir deretter større for andre gang TURB. Etter ca 1 år blir denne gruppen mindre igjen.

I Surveilliance er denne gruppen stor til å begynne med og så blir den mindre.
Så eg bruker 50% av TURB som heile marked og rekner % utav denne gruppen.
I Surveilliance bruker eg 2,5 ganger den gruppen som i TURB faktisk kan/anbefalt få Hexvix/Cysview.

I siste presentasjon side 23 står det at BLFC har fått fotfeste. Så eg er 100% sikker på at Surveilliance i EU er open for Hexvix men at vi har veldig lite salg enda.
Og så har du den linken som du viste til fra Oslo universitetssykehus.

image

I Q3 rapport står det på side 4 at Surveillance er 2 til 3 ganger markede vi har nå. (TURB)

image

Jepp, her seier Hestdal veldig tydelig at maks potensial er 40% av alle TURB. Sjølv om han her snakker US trur eg vi kan dra det over til EU og.
Grunne til at PhotoCure seier 40% av alle TURB, trur eg er på grunn av den gruppen som ikkje har nytte av Hexvix/Cysview.

Du har nok rett og jeg fant det etter et raskt søk. Merkelig at det står som “future” i presentasjonen til Photocure.


https://helseforskning.etikkom.no/prosjekterirek/prosjektregister/prosjekt?p_document_id=545009&p_parent_id=590539&_ikbLanguageCode=us

Kommer tilbake til resten i kveld :slight_smile:

1 Like