Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Sikker på at BLFC ikke kan brukes i TURB-markedet og at det er her det i hovedsak er benyttet? Skal få dobbeltsjekket i kveld, men nå må man jobbe litt :slight_smile:

BLFC kan nok også benyttes under TURB men er vel tiltenk for Surveilliance.

Denne på Oslo universitetssykehus går vel under TURB? Går ikkje behandling under TURB?

Her er vi enige. Mulig vi snakker forbi hverandre, men jeg tolker det som at man kan bruke Hexvix/Cysview i 50-70% i operasjonsmarkedet (TURB).

Som satt opp i oversikten har jeg benyttet 40% i USA ref Hestdal og 50% i Norden ettersom man allerede har en andel på rundt 40% her (andelen virker høyest i Danmark ref spørreundersøkelse).

image

På oppfølgingsmarkedet (surveillance) har ikke Hestdal gitt noen guiding på forventet bruk i USA eller andre steder som jeg har sett, så derfor tok jeg utgangspunkt i samme andel som TURB-markedet.

Ser vi mer isolert på det så virker oppfølgingsmarkedet i Norden å være bare 2,4 ganger større enn operasjonsmarkedet. I Ipsen-området (EU) virker det være ca det samme med 2,38 - men ser vi på USA er plutselig forholdstallet 4,67(!) ref oversikten til Photocure. Dette stemmer også med oversikten min som viser potensialet, så kan man jo stusse på hvorfor USA dobbelt så mye oppfølging som de to andre områdene…

image

Jeg har ikke brukt mye energi på å spekulere i hvorfor forholdstallet er så mye høyere i USA, men kanskje de har hyppigere oppfølging enn i Norden og EU-området.

Hvor henter du denne infoen?

Denne infoen har eg henta fra mitt eget hode. :slight_smile:

Eg tenker slik:
Første gang ein har utføre TURB har ein ikkje hatt behandling som eksempel BCG.
Det er etter førstegang TURB ein får behandling, eventuelt i noen tilfeller at ein venter på grunn av at ein vil utføre den andre TURB noen veker etter på og deretter starter behandling.
Behandlingstid er jo varierende men tipper opp til eit år etter det eg har lest. Og bør det gå ca 3 mnd etter behandling før ein bruker Cysview/Hexvix.

Håper det er litt oppklarende hvordan eg tenker. Setter pris på synspunkter.

Her er litt info som eg fann i farta om hvorfor eg tenker slik.
https://www.uptodate.com/contents/bladder-cancer-treatment-non-muscle-invasive-superficial-cancer-beyond-the-basics

Ps.
Litt rart at PhotoCure ikkje får tilgang til “Første diagnose” Her er det 5 millioner per år og eg tipper 99% av disse kunne brukt Cysview/Hexvix på grunn av at dei ikkje har fått behandling mot blære kreft. Men det har kanskje noe med hvor disse “Første diagnosene” blir utfør.

Etter det eg har fått med meg har “Sorlendingen” god innsikt i Photocure. Trur han har mye riktig i det han skriv på denne tråden.

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2423068

1 Like

Hei!
Jeg er ny her, sulzrox anbefalte meg stedet.
Har sett gjennom siste uker her og setter stor pris på å lese presise beregninger som jeg har savnet på Hegnarforumet. La spesielt merke til regnearkene deres, sulsrox og Inkognito, for 5 dager siden.

Selv er jeg opptatt av kapitalbeskyttelse, og velger derfor å være nøktern i forventningene. Prøver å regne på lave sannsynlige utfall og kurs. Surveilance og eventuelle avtaler for Visonac og Cevira regner jeg som bonus.

Jeg kommer ikke til å fylle opp her med uvesentligheter, og skriver senere hvis jeg har noe å tilføye debatten. Lykke til med investeringene!

(Har vært aksjonær i litt over tre år, og har i overkant av 100k aksjer i Photocure. Snitt kostpris: 34,21)

1 Like

Er det noen som vet hvilke firmaer som er Photocures hoved konkurenter i det amerikanske markedet. Gjelder både TURBT og surveillance markedet.

NBI er eneste konkurrent.
Narrow band imaging (NBI)

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214388216300194

Fekk svar fra Kjetil Hestdal.
Det eg lurte på hva hvor stor denne gruppen ( Cysview should not be used in patients with porphyria, gross hematuria, or with known hypersensitivity to hexaminolevulinate, or in patients receiving intravesical chemotherapy or BCG treatment within 3 months of Cysview photodynamic blue-light cystoscopy.) er og hva skal til for at vi kan få tilgang på “FIRST DIAGNOSTIC”

Markedet “første diagnose” kan vi glemme.
Her er svare fra Hestdal

“”"""""""
Viser til dine spørsmål om kontraindikasjoner mot bruk av Cysview og hvor stor andel av aktuelle pasienter som vil omfattes av dette:

Både hypersensitivitet og porfyrier vil være svært sjelden og ikke ha noen praktisk betydning med tanke på beregning av antall pasienter som kan være aktuelle for behandling med Cysview.

Når det gjelder begrensninger i forhold til behandling med lokalt installert BCG eller kjemoterapi siste 90 dager vil dette ikke være en aktuell problemstilling ved første TURB, da pasientene som hovedregel ikke vil ha mottatt slik behandling på forhånd.

Nå det gjelder senere TURB behandlinger og cystoskopier i oppfølgingen av pasienter (surveillance) vil dette avhenge av hvilken risikogruppe pasienten tilhører. Dette avgjør videre behandling og hyppigheten av kontroller. Kun de første behandlingssekvensene det første året etter diagnose vil normalt sett kunne komme i konflikt med de angitte 90 dager.

Nøyaktig andel vil avhenge av klinisk praksis og rutiner ved det enkelte sykehus. Basert på internasjonale og flere nasjonale anbefalinger antas det på generelt grunnlag at Hexvix/Cysview skal benyttes på 50-70% av TURB- prosedyrer.

Til dine spørsmål angående «first diagnostic-markedet»:

Dette omfatter alle førstegangs diagnostiske cystoskopier, som gjøres ved mistanke om/for å utelukke blærekreft, der den vanligste henvisningsårsaken er funn av blod i urinen. Per i dag er ikke Cysview FDA-godkjent for denne indikasjonen og vi har heller ingen studier som viser eventuell nytte av Hexvix/Cysview i dette segmentet. Her er det viktig å nevne at det er veldig få som vil bli henvist videre for mistanke om blærekreft. Et studie for å eventuelt å dokumentere nytten i dette segmentet vil måtte være stort og meget kostnadskrevende.
"""""""

Må sei at dette er hva Photocure har kommunisert men greit å få det bekrefta.

3 Likes

Da rekner eg TURB marked på ca 1,4 milliarder og Surveillance marked på ca 3,7 milliarder.

2 Likes

Fra artikkelen:
Tradisjonelt har hvitlyscystoskopi vært “gullstandarden” for å diagnostisere blærekreft. Imidlertid har dette diagnostiske verktøyet begrensninger og detekterer ikke eller markerer ikke svære tumorer i blæren. Ved bruk av blålys-cystoskopi-teknologi (også kjent som fluorescenscystoskopi), vil tumorcellene fluorescere eller fremstå som “lyseblått” vev i blæren. Dette kan hjelpe urologer til å oppdage selv en liten svulst som er vanskelig å se og gjøre det mye tydeligere, og dermed muliggjøre mer presis tumorfjerning.

2 Likes

Innlegg av: geoinvestor (24.01.18 12:24 ), lest 8 ganger
Ticker: PHO
RE^1: PHO: Børsens mest populære vs mest upopulære.
Dette innlegget var meget interessant og viser at diskusjonen blant urologene er i gang om bruk av Cysview eller ikke. Se videoen på 15 min. eller les innlegget under videopresentasjonen.

Dr. Michael S. Cookson presented “Difficult Issues in Non Muscle Invasive Bladder Cancer” at the 26th Annual Perspectives in Urology: Point-Counterpoint, November 10, 2017 in Scottsdale, AZ.

Innlegget starter slik:

Just by show of hands, how many of you use Cysview blue light in your practice? Wow, I see no hands. You might want your hospital to know that the FDA has now just cleared the hurdle of reimbursement, enhanced reimbursement for the use of it, and that will probably allow your hospital to buy the or lease the equipment that is necessary to do it. But that has been usually the biggest barrier, so if you are not using it, you might.

2 Likes

Jeg mener 2018 er vendepunktet til Photocure. Refusjon TURB fra 01.01.2018 og sannsynligvis markedsgodkjennelse surveillance først halvår i år.

Tror vi allerede ser økt vekst på Q4 februar.

Bryte vi snart ut av den nedgående trenden?

1 Like

Spennende, sammenfaller ganske tett med at man kan håpe at Q1 tallene om noen måneder viser økt bruk, pluss at vi venter på melding om surveillance.

New technology detects bladder cancer earlier
Toronto Sun25 Jan 2018— Joanne Richard
If you pee pink, run! To your doctor!
Blood in your urine is one sign of bladder cancer and early detection is critical. Humber River is the first hospital in Canada using revolutionary diagnostic technology, Cysview Blue Light Cystoscopy, for detection of non-muscle invasive bladder cancer (NMIBC).
This new technology picks up tumours missed by conventional white-light cystoscopy. There has been little advancement over the years in bladder cancer detection — now Cysview offers bladder cancer survivors the chance to undergo less frequent invasive surgeries and experience an improved recurrence rate or even be cancer free.
This drug-device combination allows urologists to find non-muscle invasive bladder cancer more easily and completely remove tumours before they invade deeper layers of the bladder wall and beyond into surrounding areas. Malignant cells fluoresce bright pink during the scope procedure so that urologists can see a clear demarcation between healthy versus tumorous tissue inside the bladder.
Dr. Jack Barkin, a prominent urologist at Humber, is excited about leading the charge with the innovative technology and says it’s just the beginning of improved care and better outcomes for bladder cancer patients in Canada. “It’s a real game changer in urology – bladder cancer is so common and we know there’s a high recurrence rate.”
Bladder cancer is the fifth most common cancer in Canada, the fourth most common in men, and 80% are classified as NMIBC. “It’s the most expensive cancer to treat and recurrence is still a significant problem in the management of NMIBC,” says Barkin, adding that it has an overall rate of recurrence of up to 61% at one year and 78% at five years.
In 2014, 8,000 Canadians were diagnosed with bladder cancer – that year there were 2,200 deaths from bladder cancer. The current treatment is inadequate and costly, says Barkin, adding that “early diagnosis of NMIBC is essential to minimizing the risk of recurrence or progression to muscle invasive disease.”

2 Likes

Greit å ta med link. :slight_smile:

På side 12 står det om Cysview.
Bra at vi har folk som donere penger til sjukhusene slik at dei kan investere i nytt utstyr. Men dette er også noe av grunnen til at salge ikkje tar av fort. Til og med i rike-Norge er sjukehus avhengig av folk som donere penger.


Noen som veit hvor mange ansatte Photocure har i dei forskjellige landa?

Ser Photocure forsatt kjem ut stillinger i US.
https://www.linkedin.com/jobs/search?locationId=OTHERS.worldwide&f_C=76450&trk=companyTopCard_top-card-button

Blir utrolig spennende å se de neste kvartalsrapportene her.

Her ser vi eit godt eksempel på at sjukehusene bruker Cysview aktivt i reklame for sjukehusene. Har sjølv vært litt skeptisk til om dette stemmer men ser nå at det stemmer. Dato 12 Jan